Hej!
Frågan har varit uppe tidigare men får inte riktigt pejl på hur jag ska reda ut ifall jag har ett- eller tvårörssystem.
Huset ifråga är från 1973 och värms upp med hjälp av Octopus Ispinne.
Är det någon som kan se utifrån dessa bilderna om jag har ett- eller tvårörssystem, eller har något knep på hur jag reder ut det?
Mvh
Frågan har varit uppe tidigare men får inte riktigt pejl på hur jag ska reda ut ifall jag har ett- eller tvårörssystem.
Huset ifråga är från 1973 och värms upp med hjälp av Octopus Ispinne.
Är det någon som kan se utifrån dessa bilderna om jag har ett- eller tvårörssystem, eller har något knep på hur jag reder ut det?
Mvh
Det ser ut som att man har satt ett nytt koppel på ett ett-rörsystem. Det man egentligen måste veta är hur rören som går ner i golvet är kopplade. Men det ser ut som att dom böjs på vars ett håll och då vill jag påstå att det är seriekopplat och ett-rör. Radiatorn är byggd för ett-rör med ett t-koppel som egentligen göms i golvet. I det t-röret sitter sedan en fläns som leder upp en del vatten till radiatorn. Dom försvinner med tiden pga korrosion så antagligen har man gjort så här för att slippa göra ett större ingrepp. Bra att se för då finns det iaf lösning men det kräver ändå att golven måste upp.
Mina radiatorer fungerar alla utom em där flänsen verkar vara minimal för jag får ingen direkt värme i den.
Mina radiatorer fungerar alla utom em där flänsen verkar vara minimal för jag får ingen direkt värme i den.
Okej, så om jag ska ta bort ett element måste jag koppla ihop de två rören som kommer upp genom golvet?L lat skrev:
Huset är 224 kvm (112 kvm + uppvärmd källare på 112 kvm)
Om du vill ha kvar kopplet så borde du kun a ställa om vi en skruv så att den släpper flödet rakt igenom. Annars precis som du skriver koppla ihop dom båda rören för att det inte skall bli stopp efter kopplingen.
MEN som föregående skriver så verkar du ha många slingor ändå. Så om just denna sitter själv så gör det inget om flödet stryps helt.
MEN som föregående skriver så verkar du ha många slingor ändå. Så om just denna sitter själv så gör det inget om flödet stryps helt.
Börja med att räkna alla dina element. Sen räknar du rören som går upp i taket, dividerar med 2. Blir summorna detsamma. 2 rörs matning, men 1 rörs ellement. Kan vara att det är matning till varje ellement från källaren. Inte helt fel, då inga ellement ligger i serie, utan får alltid ett varmt flöde till sig, från värmekällan. Vilket av de grova rören i taket är varmast.
Får inte ihop det riktigt, har 9 element på entreplan, 10 om man räknar med elementet i garaget... 15 rör som går upp i taket... Sen har jag lite element blandat med golvvärme i källaren, men dom rören går neråt.J jonaserik skrev:Börja med att räkna alla dina element. Sen räknar du rören som går upp i taket, dividerar med 2. Blir summorna detsamma. 2 rörs matning, men 1 rörs ellement. Kan vara att det är matning till varje ellement från källaren. Inte helt fel, då inga ellement ligger i serie, utan får alltid ett varmt flöde till sig, från värmekällan. Vilket av de grova rören i taket är varmast.
Jag ska ta bort ett element så vill mest veta om jag kan plugga rören eller om jag ska bygla dom.
Dom rören till höger är bara ett, som finns där,kanske det ett par ellemenet som är seriekopplade. troligtvis kan det vara så, en matning tillsammans med dom två rören till vänster om det ensamma. Vilka av dom två matningar är varmast. Du får stänga av det ellementet och känna på rören som går upp i taket, dom rören som blir kalla är det nog, sen öppnar du ellementet och känner igen, då ska dom bli varma. Sen om du kan utröna vilka rör som går till det du ta bort, kan vara diffust. Blir kanske att tappa ur en del, då inga ventiler finns på fördelarna.
Men så funkar alla 2-rörssystem. Det är själva tanken med det, till skillnad mot 1-rörssystem där radiatorerna blir större ju längre bort på slingan de ligger.J jonaserik skrev:
Hittade en gammal ritning. Novis som jag är så kan jag inte utläsa om det är ett-rörs eller två-rörs.
Det är elementet i Badrummet som ska tas bort. Behöver jag bygla eller räcker det att plugga de två rören som kommer upp ur golvet?
Mvh
Det är elementet i Badrummet som ska tas bort. Behöver jag bygla eller räcker det att plugga de två rören som kommer upp ur golvet?
Mvh
Klicka här för att svara