Hej!

har grävt fram och bytt slang till en borrad brunn som tidigare ägaren borrade, vi har inte använt den utan har kommunalt vatten - jag tänkte nyttja den för lite bevattning.
Jag har dock ingen koll på vad det är för pump eller djup, men nu när jag provade den med 50m PEM40 påkopplad (+det okända djupet på brunnen) så fick jag flödet till 30l/min - samtidigt drar den 4,5A per fas (trefaspump) - är inte det lite dåligt flöde?
Kollar jag hos SGU (där min pump inte finns med) finns det en borrad brunn några 100 meter bort som är 80m så min kanske är lika djup?
Det jag funderar på är att efter motorskydddet finns det flera kopplingar och vad jag fått höra användes pumpen senast på riktigt för typ 10 år sedan och mycket har byggts om efter det, kan det vara nåt fasfel och därför får jag lågt flöde eller är det normalt?

Hmm, skruvade lite snabbt upp några kopplingsdosor och som jag får det blir gummikabeln som är inkopplad ned till pumpen inkopplad i följande ordning:
L1: grå
L2 svart
L3: brun

det tycker jag känns riktigt bakvänt - kan jag prova koppla om pumpen bara eller bör jag budgetera för en ny pump innan jag testar en sån sak :-)

Hur omfattande är din "bevattning".?

30 l/min = 1.800 l/h räcker väl lagom till en tomt på 1-2.000 kvm.

Om pumpen ger lite eller mycket är ju nästan omöjligt att svara på så länge du inte vet fabrikat och typ av pump och pumphöjd

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt dålig bild, men "överst" kommer kabeln från elcentralen och den är inkopplad L1:svart, L2:brun, L3:grå - och då blir ju kopplingen ned mot pumpen grå, svart, brun. Nu kan ju det vara rätt - jag vet inte hur tidigare elektriker tänkte ;)

roland53 skrev:
Hur omfattande är din "bevattning".?

30 l/min = 1.800 l/h räcker väl lagom till en tomt på 1-2.000 kvm.

Om pumpen ger lite eller mycket är ju nästan omöjligt att svara på så länge du inte vet fabrikat och typ av pump och pumphöjd
Hej, jag tänkte gräva ned lite sprinklerbevattning, och då verkar 30l/min vara lite vekt för mer än en sprinkler per slinga. Men är allt korrekt med pumpen så är jag nöjd med det, jag ville mest bara försäkra mig om att allt är som det ska innan jag gräver igen.
När det borrades var tanken att borrhålet skulle försörja två hus med cirka 4 lägenheter totalt med allt vatten - och då känns ju 30l/min lite snålt.
Och jag har ingen som helst aning om höjd eller pump :-(

Jag tror att du kan använda 2 sprinklers på det flödet (kanske 3), men det beror naturligtvis på vilket flöde varje sprinkler har.
Munstycke i sprinklers kan oftast anpassas för kastlängd och flöde.

Jag hade nog riggat upp slang "ovan mark" och gjort en test installation, innan ett större grävarbete inleds.
Då kan du testa antal sprinklers per slinga, läge på tomten mm.

Tänk på att stänk på fönster inte brukar bli så populärt om det finns kalk i vattnet (till skillnad från regnvatten som inte orsakar samma problem).
Detta "bränner" gärna in på glaset som blir svårputsade och kan t.om bli sittande för gott. ;)

Tack för bra tips! Fönsterputsningen håller jag mig gärna ifrån ;)
Tycker ändå det känns som det är nåt lurt med det elektriska - tror jag tar och parallellpostar en fråga i elforumet, återkommer om det sker nåt med flödet (eller om jag vill ha köptips på ny pump :-)

theboppers skrev:
det tycker jag känns riktigt bakvänt - kan jag prova koppla om pumpen bara eller bör jag budgetera för en ny pump innan jag testar en sån sak :-)
Ja, det går att koppla en 3-fas pump att rotera "baklänges".
Mät flödet exakt vid nuvarande inkoppling. Skifta 2 faser och mät flödet.
I det kopplingsläge som pumpen ger bäst flöde är den "riktiga" rotationsriktningen.
Mät spänningen över faserna så att all faserna har samma spänning

Vad är det för pump du har? Nedsänkt i borrhålet? I annat fall brukar ju önskad rotationsriktning vara angiven på elmotorn.

Jag koppplade poolvattenpumpen fel till en början. Pumpade fortfarande ordentligt med vatten, men hade ordentliga kavitationsljud.

Hallå,

japp - den är nedsänkt, jag prövade iallafall byta plats på två faser och nu har jag 100l/min ca, så nu börjar det likna nåt ;)
Tack för för alla tips, nu ska jag ägna resten av påskdagen åt att gräva ned slang!

Innan du börjar gräva och köpa delar, så prova att spola med slangen i ett par timmar, 3-4h så du vet vad tillriningen klarar, och kan dimensionera efter det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.