Hej,

Är mitt uppe i renovering utav båda våra badrum och har för detta jobb begärt in offerter. Detta gjorde vi från flera firmor och bedömde dem inte bara utifrån pris utan också utifrån magkänsla. Vi startade vårt urval genom att enbart kontakta firmor som var anslutna till BKR.

Det som nu är föremål för diskussion mellan oss och entreprenören är att han påstår att han glömt att ta med kostnaden för rivning och montering av golvbrunn. Det framgår tydligt av offerten där kundens önskemål är specificerat att brunn bilas upp och byts. Vi tror då att denna kostnad är medräknad i priset beskrivet som rivning och uppbyggnad.

I ett stycke av offerten beskriver entreprenören sina arbetsplanering och menar då att han skrivit rivning ytskikt. I stycket som hanterar kostnader skriver han enbart rivning. Samma gäller uppbyggnad där det står tydligare i arbetsplaneringen men i stycket för kostnader enbart uppbyggnad.

Rätt eller fel så tolkade vi då vi läste offerten att arbetet att riva och montera ny brunn ingick men entreprenören påstår att då det inte finns förtydligat i arbetsplaneringen så har han rätt att ta betalt för jobbet.

Det bör även tilläggas att andra kostnader som tillkommit är accepterade då dessa risker beskrivits i offerten som ev extraarbeten. Även värt att nämnas är att entreprenören väntat med att meddela detta tills efter att brunnarna bilats bort och återmonterats.

Vad har vi för möjligheter? Har vi ett case att bestrida extrakostnaden eller är det bara att betala och se glad ut?

Priset per brunn skulle bli 6500kr för arbete samt material vilket också känns ganska saftigt?

Tacksam för svar!

Låter i mina öron som någon försöker salta räkningen , jag hade aldrig gått med på det .

Redigerat:
S
är den specat på din beställning och den är specat på din offert så ingår det. allt som entrepenören har missat får denne själv betala

Polos skrev:
Låter i mina öron som någon försöker salta räkningen , jag hade aldrig går med på det .
Exakt min känsla, frågan är hur regelverket hanterar denna fråga?
Vart bör jag vända mig för råd?

Offerten är beställningen i detta fall och vi menar ju att arbetet är specat då det tydligt framgår i kundens önskemål.

Om vi antar att offertförfrågan gällde att bygga/renovera ett badrum, och om hantverkaren har lämnat en offert på det. Då är det ett badrum han skall leverera inom offert. OM det finns saker han vill friskriva sig för, så får han specifiecera sina friskrivningar i offerten.

Du kan få råd ex. från juristerna på villaägarnas riksförbund (du får söka medlemsskap). Eller från en konsumentvägledare på kommunen.

• Gilla
Jomy
  • Laddar…
S
din beställning/underlag är det man gör offerten på.
finns alla grejer med i din beställning/underlag så skall du inte betala något extra
enda som du skall betala extar för är äta(ändrings eller tilläggsarbete)

Och alla äto:r skall meddelas kunden skriftligt. Det är i alla fall vad jag lärt mig.

Utefter informationen bedömer jag att brunn och rivning skall ingå då de är förutsättningar för att kunna utföra arbetena korrekt. Vidare skulle hantisen frågat först om ni ville beställa tilläggsarbetena innan han utförde dessa om han ansåg att de inte ingick.
Vidare säger han att han har glömt att ta med brunnen, då är det ju hans problem inte ditt. det är ju svår att jämföra offerter om de glömmer jobb som de sen skall ha betalt för

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
S
Jomy skrev:
Och alla äto:r skall meddelas kunden skriftligt. Det är i alla fall vad jag lärt mig.
precis. å inte bara sms eller muntligt samtal

• Gilla
Jomy
  • Laddar…
Jag vill påstå att hantverkaren får stå för sitt misstag.
Det vore intressant att se offerten i sin helhet och även de andra offerterna och specen på tilläggsarbetena.
Det kan vara så att hantverkaren inte ska ha betalt men förtjänar betalt.
Min grundinställning är att han inte ska ha betalt, men han kanske förtjänar betalt.

OT så fick jag pris på en bärgning till och från Värmdö, men Värmdö är lååååångt så jag la på priset självmant. Fick en vän på köpet :-)
En annan gång blev det missförstånd med en leverantör, och vi gick halva vägen var.
Att få rätt och göra rätt är vitt skilda saker.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Är det ett fast totalpris ni har fått i offerten?

@workingclasshero. Om resonemanget ang att man skall tycka att en hantis skall ha betalt för han har klantat sig då skall samma resonemang gälla för kund. Typ jag var säker på att arbetet skulle bli billigare. Kan vi inte ta bort 30% av priset. E.d. Det finns en tråd på forat tyckte att fast pris skulle vara billigare pga div omständigheter. Ingen höll med personen. Desamma bör väl gälla nu. Lagt kort ligger!

Tack för alla svar och synpunkter.

Har idag varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare och fått mina åsikter bekräftade. Då det tydligt framgick av offerten att vi ville att han skulle räkna på att bila upp brunnarna och ersätta dem mot nya ska vi även kunna förutsätta att dessa kostnader är medtagna förutsatt att han inte tydligt anger att de inte är det.

Kostnaden för de bägge brunnsbytena är nu bestriden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.