Hej! Jag har beställt fönster från ett (än så länge icke namngivet) snickeri som måste ha fräst 10mm-spåren för fönstersmygarna INNAN de monterat ihop fönsterramen. Det är alltså dryga 1cm material KVAR i spåret i alla hörn på alla (14) fönster. Hur tänkte man från frabriken här undrar jag? Ska kunden ställa sig med en multicutter och precist skära ut 56 hörn? Första gången beställde jag utan fräst spår från samma fabrik och fräste själv, när ramarna var klara, genom att bygga en rigg för en enkel handöverfräs med 8mm frässtål. Inga konstigheter, blev väldigt fint, missade inte en millimeter.

QiBEmZ2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://i.imgur.com/QiBEmZ2.jpg

Från snickeriet rycker man på axlarna och säger "Multicutter? Stämjärn?" som om det var första gången de stött på problemet.

Frågan är då: Hur skulle byggahus ha gjort?

1. Bita i det sura äpplet, köpa en ny fräs som pallar 10mm-stål ordentligt och fräsa spår i alla hörnen? (alt. multicutter, som snickeriet föreslår)
2. Ta av material på själva fönstersmygen istället och riskera glipor?
3. Något annat klipskt?

• fönster fräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kräva att snickeriet kommer och kör med multicutter och stämjärn utan pristillägg.

Facket skrev:
Kräva att snickeriet kommer och kör med multicutter och stämjärn utan pristillägg.
Man blir bra sugen.

Åtminstone bör ju snickeriet komma med en förklaring på hur du ska montera smygarna. Kan de inte det får de nog vackert komma ut och fixa, alternativt betala frakten för tillbakaskeppning och fixning i fabriken..

Det är väl inte helt lätt att få det bra med en multicutter heller, fräsrigg är nog det enda rätta... Men det är ju inte ditt problem, har du beställt med spår för fönstersmygarna och detta är vad som levererades så får de ju förklara hur de tänker sig att smygarna ska monteras...

Om du inte redan betalt, så håll inne en del av betalningen så har du en bättre förhandlingsposition.

Ska hela smygen ner i spåret, eller har smygen en "läpp" som passar i spåret? Om det är en läpp, så hade jag med lämpligt verktyg tagit bort läppen där det behövs. Och i andra fallet sågat/fräst/våldat bort material från karmen.

måste ju vara enklare att kapa bort en bit av läppen på smygen. Det är nog tanken. Har ingen som helst betydelse för smygen i sig.

Stefan Bengtsson skrev:
Ska hela smygen ner i spåret, eller har smygen en "läpp" som passar i spåret? Om det är en läpp, så hade jag med lämpligt verktyg tagit bort läppen där det behövs. Och i andra fallet sågat/fräst/våldat bort material från karmen.
Helt riktigt en "läpp" på "insidan" av smygbrädan. Jag ska testa med en jigg på handöverfräsen nu, om det inte blir super så kanske jag får vålda lite.

Om jag hade fått i uppgift att "såga klart" spåret i karmen, så skulle jag antagligen försökt göra det med sänksågen.

Snickeriet är helt inne på att köra med multiverktyg, "det har aldrig varit något problem", det är så deras snickare gör tydligen. Lätt att säga för dem när de inte behöver ta konsekvenserna när jag slinter med verktyget tänker jag.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Då har de ju indirekt erkänt att fönstren inte är riktiga ;)

Det är ett relativt enkelt ingrepp med en multicutter om man är lite stadig på hand, mer av en principsak att snickeriet bör göra det tycker jag.

Jag kanske ska uppdatera så här ett år i efterhand med hur jag gjorde, om någon stöter på samma problem:

Jag svalde skräcken och satt handöverfräsen i fönstren och fräste bort biten som var i vägen. Den noggranna delen är ju den som är "inåt" i fönstret, sen frihandsfräste jag bort det övriga så att jag fick plats med "läppen" på brädan. Inga problem överhuvudtaget med en ordentlig och rak mothållsbräda.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.