Äger ett hus som jag aldrig bott i, ska nu säljas inom kort.

Huset har en luftvatten värmepump installerad som ör kopplad till en kombipanna.
Förra ägaren har vad jag förstår eldat ved där i ibland för att hjälpa till på traven.

Har tyvärr ingen bild på den just nu.
Men det är ju en rejäl lucka där man kan slänga in ved och tända på, sedan stänga med den rejäla luckan.
Det känns onekligen tätt och bra.

Jag hade hoppas lite på milt väder tills det var sålt så att jag hade sluppit engagera mig.
Nu är det dock rejält kallt så jag kanske behöver elda på lite?

Jag provade igår, slängde in en vedklabbe och tände på lite tidningspapper, men det tog sig inte.

Kan man hälla på lite tändvätska på vedklabben innan man kör in den?

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Nja, du lär väl börja med tändved som i vilken panna/kamin/öppen spis som helst. Små stickor och sen få in de grövre bitarna när det tar sig.

S
kanske kolla om det är nå't spjäll till rök-kanal som behöver öppnas först

Tog en bild nu.
Köpte tändved, tänder på och skickar in men det tar sig inte.

Äldre grön pannan med öppen lucka, en låda med tändved och en kvast intill i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte tändved? Har du ingen yxa? Låter mest som du tror att det hela ska sköta sig själv bara du slänger in nåt som brinner? Riktigt så fungerar det inte...

S Stefan1972 skrev:
Köpte tändved? Har du ingen yxa? Låter mest som du tror att det hela ska sköta sig själv bara du slänger in nåt som brinner? Riktigt så fungerar det inte...
Tack för ditt svar, det var givande.

En typisk kombi-panna har överförbränning och ett spjäll man öppnar för att få igång draget i skostenen och för att undvika att det ryker fram. På vissa kombipannor sitter spjället så att det är svårt att ändra. Var väl mest avsedda för olja.

Man behöver en yxa för att hugga stickor. Mindre stickor tar fyr fortare. Det kan gå att få fyr på mindre vedklabbar också men det är inte så kul att behöva försöka flera gånger och det krävs mer tidningspapper.
Glättat papper i reklamblad brinner tyvärr inte så bra så så man kan behöva spara på tidningspappret i dessa tider...

Först hopknölat tidningspapper, sen på med stickor.
Tänd på och stäng övre luckan så det inte ryker fram.
Den nedre askluckan kan vara bra att öppna för att tända och för att ge mer luft till elden.
Fyll på med ved när stickorna brinner.
Denna metod brukar funka bra även utan att ändra på spjället.

När vedklabbarna brinner är det dags att först stänga askluckan (och sen stänga spjället).
Stoppar man in allt på en gång, tänder på och stänger spjället förtidigt så kan det slockna, speciellt om skorstenen är kall.

På nedre luckan sitter en liten extra lucka med en kedja och en dragregulator.
Den ska vara stängd när man inte eldar och måste vridas upp för att släppa in luft vid eldning.
Dragregulatorns vred bestämmer också vid vilken temperatur luften skall strypas.

Denna metod har jag inte själv provat men ser avstressande ut;)
Nja, kanske inte så givande. Hittade ingen bra video för gamla pannor.

Andra tips kan vara storm-tändare eller rent av en liten gasolflaska i dessa papperslösa tider. ;)

Ahh bra tack, fick igång lite eld nu.

Även jag fattar att man kan klyva tändved själv. Men eftersom den fanns en säck för 30kr så köpte jag det. Gud förbjude, inget för en riktig karlakarl. Men så blev det.

Spjälet ni snackar om, är det detta?
Här är iaf ngt man kan reglera lite med luftinsläpp.
Men det ska alltså vara stängt sen när elden är igång för fulla muggar?

Närbild på en öppen luftintagsventil på en vedkamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En överförbränningspanna bör tändas på toppen.

N naggen skrev:
Ahh bra tack, fick igång lite eld nu.

Även jag fattar att man kan klyva tändved själv. Men eftersom den fanns en säck för 30kr så köpte jag det. Gud förbjude, inget för en riktig karlakarl. Men så blev det.

Spjälet ni snackar om, är det detta?
Här är iaf ngt man kan reglera lite med luftinsläpp.
Men det ska alltså vara stängt sen när elden är igång för fulla muggar?

[bild]
Nej, det där är sekundärluft som ger lite extra syre till lågorna.
På nedre luckan sitter en mindre lucka för primärluft.

Rökgasspjället brukar ha en spak på framsidan, men denna panna verkar inte ha det.
Det kan också sitta baktill på rökröret och då är det inte så roligt att ändra på det när det är varmt. Diom gjorde en sådan panna. Jag ändrade aldrig det spjället. Funkar det bra att tända så spelar det ingen roll.

Fick inte igång så bra fyr ändå.
Tändveden (4st) brann rätt bra med stora vedklabben kom aldrig igång sen.
Svårt detta!

Hur ska man få fyr på den?

Klyv den i mindre bitar och när allt brinner lägg i allt större bitar

Det funkar, men är inte optimalt. Det är bättre att elda från toppen.

Frågar igen, är det ok med tändvätska i?

Absolut! Dränk en klabb från kortsidorna så att den suger i sig ordentligt. T-röd funkar också. Och lacknafta.
Undvik bensin och se till att det inte pyr när du lägger in det.

• Gilla
naggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.