Hej Allesammans!
Har en målad vävtapet som jag och sambon vill bli av med..
Googlade runt lite och fann färgen Lady mineral Revive som man kör två gånger rakt på väven så får man en slät betongliknande yta. länk till färgen nedan:
https://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-minerals-revive.aspx
Nu till frågorna:
1. Har du använt den och funkar den bra?
2. Vilken färg? (vi är inne på någon av dem ljusare färgerna)
3. om vi inte kör på denna färg, rekommenderar ni att bredspackla eller riva ner tapeten?
Har en målad vävtapet som jag och sambon vill bli av med..
Googlade runt lite och fann färgen Lady mineral Revive som man kör två gånger rakt på väven så får man en slät betongliknande yta. länk till färgen nedan:
https://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-minerals-revive.aspx
Nu till frågorna:
1. Har du använt den och funkar den bra?
2. Vilken färg? (vi är inne på någon av dem ljusare färgerna)
3. om vi inte kör på denna färg, rekommenderar ni att bredspackla eller riva ner tapeten?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Har inte provat själv, men har en vägg med väv på som kunde behövt samma behandling ... Det känns ju som nån blandning av spackel och färg...
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Hur kan detta bli slätt när man målar på knutig/bulig yta, måste vara någon magisk färg som själv känner var den skall fylla ut.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Då kan man lika bra spackla som vanligt, jotun brukar inte vara billigt.
Kul! Jaa återkom gärna
!
Någon som har hunnit testa?
B Blåbärsskog skrev:
K straaand skrev:
Hej! Har du testat färgen? hur gick det?
Nu har min sambo och jag testat på två väggar med glasfiberväv. Vi har väldigt begränsad erfarenhet av måleri sedan tidigare och aldrig använt rullspackel.
Vi har tittat på instruktionsfilmerna för reviwe och (såklart) så är det inte lika lätt som det ser ut.
Vi har kört två omgångar per vägg men behövt slipa med sandpapper mellan första och andra för att få det hyfsat jämnt. Efter andra omgången får vi också slipa lite men inte lika mycket.
Vi köpte först bara burkar för en vägg för att testa. Om inte resultatet hade blivit tillfredsställande så hade vi bredspacklat den andra väggen och målat istället men vi tycker finishen blev ungefär som vi tänkt oss så vi körde vidare med den andra väggen också.
Men som sagt, krångligare och mer jobb än vad det ser ut att vara.
Vi har tittat på instruktionsfilmerna för reviwe och (såklart) så är det inte lika lätt som det ser ut.
Vi har kört två omgångar per vägg men behövt slipa med sandpapper mellan första och andra för att få det hyfsat jämnt. Efter andra omgången får vi också slipa lite men inte lika mycket.
Vi köpte först bara burkar för en vägg för att testa. Om inte resultatet hade blivit tillfredsställande så hade vi bredspacklat den andra väggen och målat istället men vi tycker finishen blev ungefär som vi tänkt oss så vi körde vidare med den andra väggen också.
Men som sagt, krångligare och mer jobb än vad det ser ut att vara.
Intressant!
Vi har bestämt oss också och kör igång om 2 veckor också!
Vi har bestämt oss också och kör igång om 2 veckor också!
Tjena!
Färdigmålade nu och vi är mycket nöjda med resultatet!
De va ek världens lättaste färg, så tid och pengar är att föredra om man väljer färgen. Då det dras enorma mängder färg.
Däremot blir de riktigt cool effekt och väven under är helt dold!
Färdigmålade nu och vi är mycket nöjda med resultatet!
De va ek världens lättaste färg, så tid och pengar är att föredra om man väljer färgen. Då det dras enorma mängder färg.
Däremot blir de riktigt cool effekt och väven under är helt dold!
Jag funderar också på att använda det här i vår lägenhet. Vi har ingen väv men väl väldigt ojämna ytor, så tror den skulle fungera bra. Såg en youtube video där två målare testade den, och de säger att det verkligen inte är så lätt som instruktionsvideon får det att framstå. Framför allt så tyckte de att färgen torkade för snabbt och att det skulle bli svårt om man har högt i tak. Ni som testat nu, ser ni några problem om man har 3 m i takhöjd?
Tjena!
Har med sett den, efter vi målade haha.
Jag tyckte nästan den blev mer lättarbetad när den torkade lite, vi har ”standard-takhöjd men på vissa ställen dela vi och måla från tak ner till mitten, sen körde vidare. De blir inga konstiga färgskillnader, iaf inte med smooth white som vi körde
Har med sett den, efter vi målade haha.
Jag tyckte nästan den blev mer lättarbetad när den torkade lite, vi har ”standard-takhöjd men på vissa ställen dela vi och måla från tak ner till mitten, sen körde vidare. De blir inga konstiga färgskillnader, iaf inte med smooth white som vi körde


