Uppstart efter vinterstängning borrad brunn.
Ny ägare och ingen tidigare erfarenhet av borrad brunn.
Satte igång pumpen och trycket steg till ca fyra bar, lät vattnet står på länge till en början och allt såg ok ut. och efter att ha spolat 10 minuter drygt sjunker trycket ner till 2 och pumpen slår till och men trycket sjunker så länge jag har på kranen och det börjar nu, brunt vatten.
Stängt kranen och låter pumpen gå till stan stänger av automatiskt på drygt fyra barn igen öppnar kranen på fullt och trycket sjunker direkt ner till noll med bara brunt vatten som kommer.
Svarta kranen som går rakt ner i brunnsröret går ej att vrida åt något håll känns fast rostad?
Och någon som har tips på åtgärd?
Ny ägare och ingen tidigare erfarenhet av borrad brunn.
Satte igång pumpen och trycket steg till ca fyra bar, lät vattnet står på länge till en början och allt såg ok ut. och efter att ha spolat 10 minuter drygt sjunker trycket ner till 2 och pumpen slår till och men trycket sjunker så länge jag har på kranen och det börjar nu, brunt vatten.
Stängt kranen och låter pumpen gå till stan stänger av automatiskt på drygt fyra barn igen öppnar kranen på fullt och trycket sjunker direkt ner till noll med bara brunt vatten som kommer.
Svarta kranen som går rakt ner i brunnsröret går ej att vrida åt något håll känns fast rostad?
Och någon som har tips på åtgärd?
Bästa svaret
Lägg örat till borrhålet och lyssna. Sörplar det så är det dåligt med vatten. Ratten är för en vinterkoppling som det heter. ca 1 - 1,5 meter ner är det en ventil. Pä vintern öppnar man den och det vatten som finns ovanför rinner tillbaka i hålet. Ingen frysrisk i rören. Men pumpen och andra delar måste även dom tömmas.
Tack @jonaserik!
Kranen för vinterkoppling går nu inte rubba. Vred det motsols i oktober för att tömma hydropress och övre del av brunnsröret som du beskriver. Trycket gick det ner till nära noll. Tror dock inte jag vred tillbaka vredet då.
Spelar det någon roll i vilket läge den står nu under sommaren?
Hur utförs tömning av pump inför vintern?
Är det bra att nu i början av säsongen öppna och tappa mycket vatten för att öka nytt tillflöde till brunnen?
Ger det bättre vattenkvalitet?
Kranen för vinterkoppling går nu inte rubba. Vred det motsols i oktober för att tömma hydropress och övre del av brunnsröret som du beskriver. Trycket gick det ner till nära noll. Tror dock inte jag vred tillbaka vredet då.
Spelar det någon roll i vilket läge den står nu under sommaren?
Hur utförs tömning av pump inför vintern?
Är det bra att nu i början av säsongen öppna och tappa mycket vatten för att öka nytt tillflöde till brunnen?
Ger det bättre vattenkvalitet?
Det här problemet dök upp första våren vi ägde huset 2023. Nu är det dags starta upp sommarvattnet för andra gången.J jonaserik skrev:Lägg örat till borrhålet och lyssna. Sörplar det så är det dåligt med vatten. Ratten är för en vinterkoppling som det heter. ca 1 - 1,5 meter ner är det en ventil. Pä vintern öppnar man den och det vatten som finns ovanför rinner tillbaka i hålet. Ingen frysrisk i rören. Men pumpen och andra delar måste även dom tömmas.
Finns det något sätt att avgöra ifall ventilen för vinterkoppling står i öppet läge (vridit motsols?) eller stängt läge (vridit medsols)?
Har provat vrida åt båda hållen med all handkraft jag har, utan att rubba kranen. Staget ner känns bågna rejält efter ett tre kvarts varv på svarta kranen…
Om vinterkopplingens ventil är öppen, så hörs det mycket bra i hålet, pumpens tryck gör att det sprutar vatten nera i hålet. När ventilen är stängd så ska trycket gå mot huset.R rolfino skrev:Det här problemet dök upp första våren vi ägde huset 2023. Nu är det dags starta upp sommarvattnet för andra gången.
Finns det något sätt att avgöra ifall ventilen för vinterkoppling står i öppet läge (vridit motsols?) eller stängt läge (vridit medsols)?
Har provat vrida åt båda hållen med all handkraft jag har, utan att rubba kranen. Staget ner känns bågna rejält efter ett tre kvarts varv på svarta kranen…
EDIT Kan du inte röra den så har ventilen kärvat fast och då måste du dra upp hela paketet och se vad som hänt. Det är ca 2 meter som ska lyftas upp, slangen från pumpen hänger i ventilen så lossa inget utan att säkra upp det nerifrån, kan gå att när det dragits upp, spänna vajern som håller pumpen.
Vinterkopplingens ventil är fortfarande orubblig, se filmklipp där jag försöker vrida vänster - resp. högervarv.J jonaserik skrev:Om vinterkopplingens ventil är öppen, så hörs det mycket bra i hålet, pumpens tryck gör att det sprutar vatten nera i hålet. När ventilen är stängd så ska trycket gå mot huset.
EDIT Kan du inte röra den så har ventilen kärvat fast och då måste du dra upp hela paketet och se vad som hänt. Det är ca 2 meter som ska lyftas upp, slangen från pumpen hänger i ventilen så lossa inget utan att säkra upp det nerifrån, kan gå att när det dragits upp, spänna vajern som håller pumpen.
Men vattentryck och funktionalitet verkar ändå fungerar som det ska.
Fortfarande osäker på om ventilen fastnat i stängt eller öppet läge. Troligen öppet läge och då är väl frysrisken eleminerad?
Jag har också en sån vinterkoppling, min brunn står helt utan värme på vintern. Som jag förstått och märkt så åker vattnet i ledningarna eller slangen baklänges/baksug/självfall tillbaka ner i brunnen när vinterkopplingen står öppen efter att pumpen slutat pumpa. På så sätt kan man också märka om den är öppen, alltså eftersom det blir sånt baksug i ledningarna när man stängt av pumpen. Jag tror det funkar så iaf 😅
Klicka här för att svara