Hej,
Jag har en tvist med min bostadsrättsförening där dem ej tillåter mig att ändra användningssätt från lokal till bostad. Det är ingen större ändring faktiskt, planlösningen är nästan som en lägenhet, det blir små ändringar i lägenheten men inga större ingrepp. Ingenting på fasaden förutom att ändra ytterdörr till en säkrare och finare.

Har fått godkänd från byggnämnden för ändringen men föreningen vägrar godkänna, får inget bra svar heller, ingen bra anledning alls. Lokalen är utformad som en lägenhet och kommer innebära en positiv ändring för föreningen, högre värde och mindre buller/spring.

Styrelsen har nu skickat vidare ärendet till stämmobeslut, har en känsla att styrelsen har pratat ihop sig ganska så bra med medlarna och att dem kommer rösta ner vårt förslag.

Hur tycker ni jag ska gå vidare? Har de ens rätt och göra så? Alla tips och information är välkommen.

Du får börja med att läsa föreningens stadgar, men det troliga är att föreningen har rätt att neka till ändrad användning. Då kan det vara klokt att låta föreningsstämma besluta. Om användningen ändras kan det vara så att andelstalen ändras, vilket är en komplicerad procedur. Du visste väl vad som gällde vid köp?

Har du pratat med några av de andra medlemmarna? Om det skall beslutas på stämman så har du ju möjligheten både att prata med andra i föreningen i förväg och att prata för din sak på stämman. Om det blir en vettig diskussion så borde du åtminstone få en motivering till avslaget om stämman röstar för avslag.

Hyr du lokalen eller äger du den? Kraven man kan ställa på en lokal eller bostad är olika, hyresnivån kan också skilja. Omvandlas lokalen till bostad ökar kostnaden för vatten och värme för föreningen.

Måste man inte göra så att du typ säljer tillbaka din "lokalanvändingsrätt" till föreningen och köper en ny "bostadsrätts-rätt" av dem? För att det är olika sorters upplåtelser så att de måste omvandlas formellt, det går inte att bara ändra användningen inom ramen för samma upplåtelse.

Men om du är beredd att ta kostnaderna och det gynnar de andra medlemmarna så borde det inte vara omöjligt. Kanske ide att ta in info från någon som kan reglerna och processerna runt detta, så alla kan informeras ordentligt om vad det innebär.

Jag äger lokalen, det är en bostadsrättslokal. Jag har undersökt läget när det kommer till andelstal och det kommer inte ändras någonting alls där, det enda som ändras är att lokalen omregistreras från lokal till bostad och får en lägenhets nr.

Har en bekant som gjort samma ändring i en annan förening, det var inga större konstigheter alls och processen var faktiskt inte så lång eller krånglig. Den föreningen har Riksbyggen som förvaltare och de tog en avgift på ca 4500kr för den biten, att registrera om lokalen osv.

Jag har även pratat med flera jurister som säger att om de ej godkänner ändringen så rekommenderar dem att man tar det till rätten där en domstol får avgöra. Är det ingen ändring som påverkar föreningen negativt så skall det ej vara något problem och få igenom det men det känns lite läskigt och långdraget det där...

Enligt lagstiftning och troligen i föreningens stadgar är detta en väsentlig förändring som styrelsen inte bör ta, utan det bör vara ett stämmobeslut. Då får ju föreningens medlemmar ta ställning till fördelar och nackdelar. Det ni kan göra är att tydligt redovisa fördelar med en förändring

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H husbygg95 skrev:
Jag äger lokalen, det är en bostadsrättslokal. Jag har undersökt läget när det kommer till andelstal och det kommer inte ändras någonting alls där, det enda som ändras är att lokalen omregistreras från lokal till bostad och får en lägenhets nr.

Har en bekant som gjort samma ändring i en annan förening, det var inga större konstigheter alls och processen var faktiskt inte så lång eller krånglig. Den föreningen har Riksbyggen som förvaltare och de tog en avgift på ca 4500kr för den biten, att registrera om lokalen osv.

Jag har även pratat med flera jurister som säger att om de ej godkänner ändringen så rekommenderar dem att man tar det till rätten där en domstol får avgöra. Är det ingen ändring som påverkar föreningen negativt så skall det ej vara något problem och få igenom det men det känns lite läskigt och långdraget det där...
Nej, du äger inte lokalen. Det gör föreningen. Du har rätt att nyttja den till det ändamål den är avsedd.

• Gilla
muppenx och 5 till
  • Laddar…
Du har pratat med flera jurister men du känner inte att deras svar är bra nog?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja precis, menade att det är en bostadsrättslokal och inte en hyres lokal.
Jo då, de är kunniga jurister och jag litar på deras svar men mer information, tips och svar är aldrig dåligt!

Som Daniel innan har sagt. Att betala för en bostadsrätt innebär att man betalar för nyttjanderätten, inte äganderätten av bostaden.

Varför har du inte börjat med att kolla med styrelsen innan du vänder dig till byggnämnden? Jag hade blivit irriterad om jag själv satt i styrelsen. Det känns som att det här har varit ganska osmidigt hanterat från ditt håll.

Jo kanske inte gick helt rätt tillväga, men styrelsen har ändå ett ansvar tycker man. De bör lägga sina personliga känslor åt sidan och agera ansvarsfullt. Är det något som inte skadar föreningen så är det egentligen ingen snack om saken om varför dem inte ska godkänna det, sitter dem och tjurar över det för att man inte gick till dem först så tycker man nog inte dem är mogna nog och sitta i styrelsen.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
”De”

Att omvandla en lokal till något med högre värde är i princip att föreningen ger dig det värdet. Det är inte i föreningens intresse att gynna en enskild medlem på det viset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H husbygg95 skrev:
Jo kanske inte gick helt rätt tillväga, men styrelsen har ändå ett ansvar tycker man. De bör lägga sina personliga känslor åt sidan och agera ansvarsfullt. Är det något som inte skadar föreningen så är det egentligen ingen snack om saken om varför dem inte ska godkänna det, sitter dem och tjurar över det för att man inte gick till dem först så tycker man nog inte dem är mogna nog och sitta i styrelsen.
Styrelsen får inte fatta beslut om väsentlig förändring så det är korrekt att hänskjuta detta till en föreningsstämma. Styrelsens bedömning kan ju ha betydelse på en sådan stämma så goda kontakter är värdefulla. Men finns starka argument för en förändring så bör du framföra dessa för att påverka beslutet

Har fått för mig att det är helt fri "hyres" sättning på lokaler vilket det inte är på lägenheter. Kanske inte stämmer när det är en bostadsrättslokal.(vilket jag förövrigt aldrig hört förut). Men stämmer det att det är fri sättning av avgift kan ju styrelsen se risken att tappa intäkter i framtiden.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.