Alla nya hus "sätter sig"...
Om jag jämför våra väggar med grannens (som har gips) så har våra vägga spruckit MINDRE än i deras.
Dem har gips och vi har spånskiva....
Dem har platta på mark och vi har torpargrund...
Har även sett stora sättningar med torpargrund...

Förlåt, som lärare i språk KAN jag inte vara tyst:
du använder objekt där du ska använda subjekt, dvs det heter "de har gips" och "de har platta".
Nu till en annan sak. Du har ju byggt Ä-hus, vet du om man kan välja andra lister och dörrfoder än de som finns, eller om man kan få hantverkare att fixa andra i efterhand?

Sorry.... var visst lite snabb på knapparna...
Tänker en sak, skriver en annan... Skulle nog inte sitta här då jag har feber....

Vi kunde inte välja andra lister när vi byggde för 2½ år sedan.... Vi bad däremot snickarna om att inte sätta upp listerna i kök och hall då vi skulle sätta upp bröstpanel.
Fortfarande har vi inte satt upp bröstpanelen i hallen men väl i köket (och det är supersnyggt!). För 2 veckor sedan satte min man äntligen upp listerna (som följde med huset) i hallen... Dessa lister kommer att bytas ut så småningom...
Men lister är å andra sidan inte så dyrt att köpa själv, skulle snarare tro att det blir billigare att köpa själv än att göra tillval....

Så snickarna sätter upp listerna på plats, de sätts inte inte dit på fabriken? Men dörrfodren kring de bredare öppningarna, de in till vardagsrummet tex, sätts de också upp på plats? Jag har lite svårt för dörrfodren som används och vill gärna ha andra (men tänker inte köpa ett annat hus för flera hundratusen extra bara för det).

Krya på dig!

Pinger: Håller med dig till 110%. Jag tror inte heller att det skulle bli mycket skrivet här om alla ska sitta och "peta" på vad man skriver. Huvudsaken är ju att man fattar vad det står!

Mandis: Golvlisterna satt inte på plats. Om jag minns rätt så satt dörrfodren på plats när huset kom.
MEN det är inte svårt att ta bort dörrfodren själv! Vi har gjort det i köket. Hur enkelt som helst! Foder och lister är inte så dyra inköp... Alltid kul att göra småjobb själv :D

Ni har helt rätt, jag ska låta tangenterna glöda i fortsättningen. Tack för svaret, Marachinos (och hoppas du inte tog illa vid dig av min lilla rättning, det var inte illa menat även om det kanske inte var på sin plats).

Vi har satt in isolerade mellanväggar på övervåningen eftersom hela familjen ska sova däruppe.
Det lilla sovrummet på bottenvåningen, som ligger vägg i vägg med tvättstugan, har blivit vårt arbetsrum så det spelar ingen roll för oss att vi kan höra tvättmaskinen. Skönt att höra att "någon annan" gör jobbet när man själv sitter och surfar ;).

Väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet har tagits bort så vi har fått ett vardagsrum på 36 m2.

Har ni Lodur? Hur har ni ordnat öv (med rum och så)?

Mandis skrev:
Har ni Lodur? Hur har ni ordnat öv (med rum och så)?
Vi har en takkupa "framåt" bredvid trappan ovanför hallen och köket. Vi har delat takkupan i två delar där ett fönster ingår i vårt stora sovrum som ligger ovanpå köket och de två andra fönstren kommer att ingå i vårt blivande badrum.

Till vänster om trappan har vi delat av med en vägg mellan de två gavelfönstren så att våra två barn får varsitt rum.
Hallen/allrummet på övervåningen kommer så länge barnen är små att fungera som lekrum.

blir inte de två sovrummen väldigt små?

Japp två vintrar ska man typ låta huset "röra på sig" sedan bör det inte vara några större brytningar kvar.

Vi fick det på papper att sprickorna som uppkommer åtgärdas på 2 års besiktningen.

Glömde skriva att vi byggde med Eksjöhus, "som har isolerade innerväggar, men det ursäktar ju inte dom ändå ;)" tråden gällde visst Älvsbyhus.

Helt otroligt löljligt att anmärka på hur folk stavar eller använder grammatiken. Ärligt talat.....vem bryr sig? Alla andra förstod det som stod i inlägget. Och du har inte en aning om varför personen skriver som den gör. Han/hon kanske är från ett annat land eller är dyslektiker. Eller trött/full ::) Skärpning!!

rene skrev:
blir inte de två sovrummen väldigt små?
Jo, de är små, men så är ock barnen ;)

Jag tror att rummen är ca 10 kvm, fast med snedtak och ganska så avlånga, så de känns ganska små. Vi har öppnat mellan två av takstolarna i varje rum så att det blir mer golvyta. Längst in i det utrymmet är det dock bara några decimeters takhöjd.

Det här med isolerade innerväggar går att lösa om man är lite tjenis med killarna på fabriken. Dom kan låta bli att dubbla innerväggarna, dom spikas endast fast med ett par spik så att dom går att lossa när huset är på plats. Sedan får man isolera själv och spika fast väggarna ordentligt innan målaren kommer. Man måste även skriva på ett papper som friar Ä-hus från ev. problem med dom aktuella väggarna.

Hejs Stefan

Inger skrev:
Jo, de är små, men så är ock barnen  ;)

Jag tror att rummen är ca 10 kvm, fast med snedtak och ganska så avlånga, så de känns ganska små. Vi har öppnat mellan två av takstolarna i varje rum så att det blir mer golvyta. Längst in i det utrymmet är det dock bara några decimeters takhöjd.
Du Har inga bilder på detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.