R RoAd skrev:
Nej inte alls samma sak. Med fastighetsskatt menas förstås det upplägg som var i bruk fram till 2008 (och som faktiskt hette fastighetsskatt). Stor skillnad mot dagens kommunala fastighetsavgift.
Vad är skillnaden i att du skalla betala en avgift/skatt för något du äger?
 
G Gilletorpet skrev:
Ang rabatter: Man kan ju också fråga sig varför hantverkare alltid skall ta skatterabatten/rotbidraget ;-)
Vem skulle annars få det , tänker du?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vem skulle annars få det , tänker du?
Vem? Det är ju kundens skattepengar;-)
 
R
M mattoys skrev:
Vad är skillnaden i att du skalla betala en avgift/skatt för något du äger?
Skillnaden är ju i huvudsak att den gamla fastighetsskatten inte hade något tak. Hade du ett hus som värderades högt blev skatten hög, nästan helt utan koppling till betalningsförmåga.

Den "nya" fastighetsavgiften har ett sådant tak som förhindrar detta.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
M mattoys skrev:
Vad är skillnaden i att du skalla betala en avgift/skatt för något du äger?
Här finns en utförlig förklaring av skillnaderna mellan den statliga fastighetsskatten och den kommunala fastighetsavgifter som 2008 ersatte fastighetsskatten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsskatt_i_Sverige
 
G Gilletorpet skrev:
Ang rabatter: Man kan ju också fråga sig varför hantverkare alltid skall ta skatterabatten/rotbidraget ;-)
Vet du överhuvudtaget hur ROT avdraget fungerar
Läs på och återkom :cool:
När du svarat så kommenterar jag ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vem skulle annars få det , tänker du?
Den som betalar… ;-)
 
G Gilletorpet skrev:
Den som betalar… ;-)
När jag utför arbeten som är berättigade till ROT avdrag så räknar jag av detta från fakturan
Kunden betalar alltså inte den summan som rotavdraget är på
Vem tycker du då ska få utbetalt rotavdraget?
Hade gärna sett att kunden betalat hela fakturan och sen ansökt om avdraget själ.
Det hade besparat mig administrativt arbete som jag inte kan debitera kunden.
;)
 
U Uffe A skrev:
När jag utför arbeten som är berättigade till ROT avdrag så räknar jag av detta från fakturan
Kunden betalar alltså inte den summan som rotavdraget är på
Vem tycker du då ska få utbetalt rotavdraget?
Hade gärna sett att kunden betalat hela fakturan och sen ansökt om avdraget själ.
Det hade besparat mig administrativt arbete som jag inte kan debitera kunden.
;)
Håller med om vem som egentligen bör/skall ansöka om bidraget! Då hade kunden fått reda på vad det egentligen kostar och vad du som leverantör tar/får betalt. Som det är nu blir det lätt otydligt. Många hantverkare går ju inte ut med vad det egentligen kostar utan man lockar med nettopriset, vilket kan tolkas som falskt…..Dessutom finns det ju en övre gräns för vad man kan söka i ROT-bidrag.
 
G Gilletorpet skrev:
Håller med om vem som egentligen bör/skall ansöka om bidraget! Då hade kunden fått reda på vad det egentligen kostar och vad du som leverantör tar/får betalt. Som det är nu blir det lätt otydligt. Många hantverkare går ju inte ut med vad det egentligen kostar utan man lockar med nettopriset, vilket kan tolkas som falskt…..Dessutom finns det ju en övre gräns för vad man kan söka i ROT-bidrag.
Gääler ju också att man skriver ett avtal med kunden där det klargörs att om avdraget inte blir godkänt så får kunden betala in det avdragna rotbeloppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.