Jag har bara en liten fråga. Om en hantverkare köper t.ex latexfog och fakturera mig för hela beloppet och även lim osv. Vems är produkten sen då? Hantverkaren sa att han skulle ta latexfog på ett ställe till men gjorde aldrig det. Tänkte jag kunde gjort det själv men onödigt att köpa ny. Och han verkar ju inte lämnat ngt här. Jag menar när man är hos bilverkstan eller VVS betalar man ju för den del de använder. Bara en fråga. Onödigt att han ska åka hit för det när jag kunde gjort det själv.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Jag har bara en liten fråga. Om en hantverkare köper t.ex latexfog och fakturera mig för hela beloppet och även lim osv. Vems är produkten sen då?
tillhör dig

• Gilla
TSkoogh och 7 till
  • Laddar…
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Jag har bara en liten fråga. Om en hantverkare köper t.ex latexfog och fakturera mig för hela beloppet och även lim osv. Vems är produkten sen då? Hantverkaren sa att han skulle ta latexfog på ett ställe till men gjorde aldrig det. Tänkte jag kunde gjort det själv men onödigt att köpa ny. Och han verkar ju inte lämnat ngt här. Jag menar när man är hos bilverkstan eller VVS betalar man ju för den del de använder. Bara en fråga. Onödigt att han ska åka hit för det när jag kunde gjort det själv.
Har kund betalat för den är de dennes, jobbar som snickare och blir de nå slattar med skruv etc kvar brukar ja fråga kunden om ja ska lämna de eller ta med det.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Grejer som vi använder frekvent, alltså som kan användas vidare, debiteras som förbrukningsvaror.
Vi har färdiga koder i vårt system som motsvarar olika summor, vi tekniker uppskattar vad vi använt.

T tergo skrev:
tillhör dig
Hur i h*lv*te vet du att mängden fog som är fakturerad inte är använd?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
C
Latexfog Illbruck LD708 300ml vit, produktbild med pris 39 kr och leveransalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

39 spänn rullen, förvisso tillkommer säkert sedan ett kungligt påslag, men man får välja sina strider.
Just sayin´...

• Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 12 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
”Hantverkaren sa att han skulle ta latexfog på ett ställe till men gjorde aldrig det.”

• Gilla
Enterlöv och 2 till
  • Laddar…
Man måste förstå att hantverkarna ha en sommarstuga som också behöver lite uppfräshningar då och då. Undrar om han då debiterar servicebilen till sig själv.

• Gilla
  • Haha
kapa1967 och 15 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Man kanske bör ta sig en funderare om det går åt ett helt rör?

• Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga såhär...

Blir det något över och hantverkaren ska städa efter sig "inflyttningsklart" så borde frågan dyka upp men rimligen ta det med sig om inget annat avtalats.

Men ska inte hantverkaren städa efter sig så borde hantverkaren fråga om han får ta det med sig annars rimligen lämna det

A Alexn72 skrev:
Jag skulle säga såhär...

Blir det något över och hantverkaren ska städa efter sig "inflyttningsklart" så borde frågan dyka upp men rimligen ta det med sig om inget annat avtalats.

Men ska inte hantverkaren städa efter sig så borde hantverkaren fråga om han får ta det med sig annars rimligen lämna det
Det är väl så det funkar men om han ska lämna två dl färg, 50ml fog så gäller det väl även 18cm bitar av trall list etc?

Det blir alltid ett spill av material.

• Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
Har hantverkaren inte använt någon latexfog alls, vilket verkar vara fallet här, så ska han/hon inte fakturera för den heller.
Har man använt en halv tub, kan man ju fråga kunden om denne vill ha slatten, eller om man ska slänga den. Ungefär som att målaren får 1 liter färg över. Oftast inte lönt att spara på, men man kan ju fråga.

T
Jag fakturerar nästan enbart till företag(till 99%), men förbrukningsvaror som går hela tiden tar ja betalt ungefär det som går åt, är det något vi normalt inte använder fakturerar jag hela men skickar med det som blir över.

• Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[bild]

39 spänn rullen, förvisso tillkommer säkert sedan ett kungligt påslag, men man får välja sina strider.
Just sayin´...
Och tycker man att den är för dyr så har Byggmax för <14 kr per rör.
- https://www.byggmax.se/latexfog-midun-basic

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag skulle säga såhär...

En seriös målare frågar om man vill ha färgen som är över för att bättringsmåla om man vill.

• Gilla
NOP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.