115 042 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Tandläkare har ofta en prislista som du typ alltid missar om du inte frågar innan du med ångest sätter dig i stolen.skoge skrev:
Inte brukar jag få den upptryckt i nyllet trots att vi har vår köra Prisinformationslag.
Så jag säger som många andra här på forumet. Självklart ska du bestrida fakturan. Tandläkaren skulle ha informerat dig innan.
”Vill du ha tandblekning?” Klart som fan jag vill. Det verkar ju dessutom vara gratis.
Hos tandläkaren frågar du alltså vad det kostar? Men inte när du anlitar en hantverkare. Då förutsätter eller antar du att vissa moment är gratis?Forlowt skrev:
Krille-72 skrev:
Nej, ytterligare en gång du övertolkar vad som skrivs.
Men ja.. jag frågar vad allt kostar
Jag har god vana med hantverkare, jag vill alltid veta pris på förhand men förstår att vissa saker inte går att förutse.
Alla ni som suttit under dagtid på era arbetsplatser å skrivit svar här , drar ni av tid å inte tar lön för den tiden
Vi kan ju konstatera att ingen vill betala vad saker å ting kostar , hantverkaren ska komma i ny fin bil så allt ser seriöst ut , han ska ha med sej en pärm där alla priser ä dagsaktuella å ink moms samt stå med mössan i hand , sen skall han lämna en offert på ett unermåligt underlag sen ska priset vara baserat på priser från nätet =billigare än tillverkningkostnaden , han ska ha så bra likviditet i företaget så han kan köpa hem saker kontant utan kostnad för kunden som ändå inte blir nöjd med kvaliteten på grejorna .
Hantverkaren skall inte ta betalt för resor i sin nya bil å han ska helst ha Ahlslls lager i bilen , han ska inte äta på dagen eller svara i telefonen under arbetstid utom när ni ringer å vill fråga , han skall sedan skriva en faktura som ni tycker ä oskälig för att det kommit nån ny billigare produkt som måste vara bättre bara för att den är billigare .
Sedan när ni bestrider fakturan för att det finns en färgskiftning på ett inbyggt rör så skall hantverkaren jubla å vara glad .
Förstår att fler å fler dissar privatpersoner
Vi kan ju konstatera att ingen vill betala vad saker å ting kostar , hantverkaren ska komma i ny fin bil så allt ser seriöst ut , han ska ha med sej en pärm där alla priser ä dagsaktuella å ink moms samt stå med mössan i hand , sen skall han lämna en offert på ett unermåligt underlag sen ska priset vara baserat på priser från nätet =billigare än tillverkningkostnaden , han ska ha så bra likviditet i företaget så han kan köpa hem saker kontant utan kostnad för kunden som ändå inte blir nöjd med kvaliteten på grejorna .
Hantverkaren skall inte ta betalt för resor i sin nya bil å han ska helst ha Ahlslls lager i bilen , han ska inte äta på dagen eller svara i telefonen under arbetstid utom när ni ringer å vill fråga , han skall sedan skriva en faktura som ni tycker ä oskälig för att det kommit nån ny billigare produkt som måste vara bättre bara för att den är billigare .
Sedan när ni bestrider fakturan för att det finns en färgskiftning på ett inbyggt rör så skall hantverkaren jubla å vara glad .
L larsson r skrev:Alla ni som suttit under dagtid på era arbetsplatser å skrivit svar här , drar ni av tid å inte tar lön för den tiden
Jag kan förstå att du ser det så faktiskt men jag tror knappast det är så i det stora.
Du tror väl inte på riktigt att man skulle överge privatpersoner och den guldgruva det kan vara, ifall man är ärlig och rak med vad man kostar och kan erbjuda så går bra hos dom flesta
Detta är något ja som företagare stött på många ggr. Man frågar kund vilken typ av offert de är intresserad av, löpande eller fast pris. I 99% av fallen vill de ha fast pris.Krille-72 skrev:
”Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller”
Om du visste hur fel du har. Vi har mer än en gång stött på beställare som varit nöjda med arbetet, godkänt offerten, ibland t.o.m berömt tydligheten i offerten, men klagat över att priset är för högt NÄR fakturan anländer.
Trots att beloppet på fakturan överensstämmer med offerten.
Motiveringen har varit att arbetet gick för snabbt i förhållande till arbetskostnaden i offerten.
Det finns alltid något att klaga på för den som verkligen vill.
Man säger att man uppskattar jobbet till ex 2 veckor. Man är klar på 7 dagar, skickar de överenskomna priset, klagar på att de blev dyrt. Trots exakt samma summa som offert. Ni blev ju klar tidigare, ja men snälla du, om vi jobbat 12 dagar istället för 10, hade du då betalar dessa 2 extra dagar, eller hävdat att offert gäller... Ja vissa är aldrig nöjda.
Det finns många små enmansföretag som inte har tiden att hålla på med allt det adnimistiva jobb som allt sådant innebär , små enskilda firmor som inte kan handla på nätet för det går inte att få krediter där utan skall betalas kontant hela tiden å ligga ute med ännu mera pengar .Forlowt skrev:
Sedan har dom flesta hanverkare åxå familjer som vill se dom ibland , när å hur skall det först jobbast helst å sen kikas på jobb för att sen skriva offerter på sena kvällar å sen skall man tydligen ha hela prislistan i huvet .
När jag höll på som värst med grunddrän samt enskilda avlopp så gick jag upp ca halv4 på morronen för att skriva offerter , varje lördag va jag ute å tittade på jobb när folk va hemma , fick hjälpa folk att ansöka om tillstånd å hela köret , telefonen ringde konstant va alldrig ledig , slutade med en krach utan dess like , inte nog med att man skulle vara tillgänglig hela tiden så va allt dyrt
Nu kanske du alltid går till samma tandläkare men blir ändå nyfiken. Varför frågar du inte hos tandläkaren? Priserna skiljer sig åt en hel del. Jag har sett undersökningar som visar på skillnader på 100% här i Sthlm om jag minns rätt.Forlowt skrev:
Låter som läge att se över sin affärsidé och/eller sitt karriärval. Marknadsekonomi kan vara obarmhärtig.L larsson r skrev:Det finns många små enmansföretag som inte har tiden att hålla på med allt det adnimistiva jobb som allt sådant innebär , små enskilda firmor som inte kan handla på nätet för det går inte att få krediter där utan skall betalas kontant hela tiden å ligga ute med ännu mera pengar .
Sedan har dom flesta hanverkare åxå familjer som vill se dom ibland , när å hur skall det först jobbast helst å sen kikas på jobb för att sen skriva offerter på sena kvällar å sen skall man tydligen ha hela prislistan i huvet .
När jag höll på som värst med grunddrän samt enskilda avlopp så gick jag upp ca halv4 på morronen för att skriva offerter , varje lördag va jag ute å tittade på jobb när folk va hemma , fick hjälpa folk att ansöka om tillstånd å hela köret , telefonen ringde konstant va alldrig ledig , slutade med en krach utan dess like , inte nog med att man skulle vara tillgänglig hela tiden så va allt dyrt
orustinnan skrev:
Det är väl självklart att du inte ska betala!!!!
Du måste ju för sjutton stå på dig och bestrida. Vi - dvs vi kunder - måste ta fighten mot alla dessa hantverkare som verkar tro att marken de går på förvandlas till guld. Fattar ni inte det att det är vi husägare som är problemet - vi har varit mesiga och tagit en massa skit från hantverkare som hasar in med en hammare i bakfickan och vill ha betalt för varje rörelse. Och för bilen. Och för skruven. Och för telefonen. Och för den tiden han åt lunch på. Och för att han kanske kommer nästa gång.
Jag är så fed up med alla dessa medelålders hantverkar-män som tycker att vi ska betala dem fantasilöner och blir kränkta, arga för minsta lilla kritik.
Det är ju fastighetsmarknad som gjort att folk skiter i om det kostar si eller så, för man får igen det tack vare värdeökningen. Det har drivit upp lönerna och attityden i branschen.
Hoppas att vi får en massiv arbetsinvandring från hantverkare som är normalt funtade och ser det som ett vanligt jobb = ta betalt för den tid man gör ett jobb.
Fast jag som hantverkare ser det som olönsam affär p.g.a. stor del av arbetet görs gratis och när det blir många såna jobb syns det på företagets ekonomi.L Lars-Axel skrev:
Det är andra sak om jobbet är större.
” Guldgruva” och privatpersoner.Forlowt skrev:
Man missuppfattat lätt saker. Jag har säkert missuppfattat dig men har för mig att jag läst att du har stor erfarenhet av hantverkare. Att du träffar dom. Ia ditt jobb?
Då borde du veta att tex. Skanska och Ncc inte har någon avdelning som pysslar om privatpersoner. Tror du att det beror på att dom varit klantiga nog och missa konsumentmarknaden?
Konsumentmarknaden är viktig för dom som verkar inom konsumentmarknaden. Men uppenbarligen om man ska tro detta forum inte så viktig att det är viktigt med bra konsumentrefferenser.
Lustigt nog visar undersökningar som jag läst att just referenser är viktigt när en privatperson anlitat en hantverkare.
Men ännu lustigare är det att min magkänsla säger att priset är det viktigaste trots att vissa undersökningar bevisar motsatsen.
Fundera på den en stund innan ni svarar.
Bortse från "nej". Som jag skrev frågar jag alltid. Men poängen är att även om det skiljer sig i pris mellan tandläkare så tar alla betalt såvida dom inte har kampanj vilket tydligt annonseras i så fall "gratis undersök när du lagar tänder" "3 lagningar betala för 2" haha. Det kan man inte säga om hantverkaren, alla gör lite olika och har olika avgifter för samma saker. Framkörning, mil, bil, maskin hyra, förbrukningsmtrl, påslag, rådgivning, bla bla bla .. det är rörigt många ggr.Krille-72 skrev:
Hos tandläkaren betalar man för undersökning eller åtgärder i princip.. hantverkare har fler rader som förvirrar alla detta borde nästan standardiseras som t.ex kontrollavgift för parkering. Kommunen sätter en summa och den kör man på eller under.
buspojken skrev:
Detta är något ja som företagare stött på många ggr. Man frågar kund vilken typ av offert de är intresserad av, löpande eller fast pris. I 99% av fallen vill de ha fast pris.
Man säger att man uppskattar jobbet till ex 2 veckor. Man är klar på 7 dagar, skickar de överenskomna priset, klagar på att de blev dyrt. Trots exakt samma summa som offert. Ni blev ju klar tidigare, ja men snälla du, om vi jobbat 12 dagar istället för 10, hade du då betalar dessa 2 extra dagar, eller hävdat att offert gäller... Ja vissa är aldrig nöjda.
Tja blir man klar på 7 dagar istället för 14 så har man lurat kunden genom att ge en orimligt pris och tidåtgång. Men poängen är tydlig, vill man gnälla gör man det. Men det är också en sak man kan lyfta innan än efter..har man då dessutom varit med om det så..