Paul-Staffanstorp
-MH- skrev:
Javisst har vi gett upp att förklara att man inte behöver jobba svart bara för att man tar mindre än 500:-/h. Att man faktiskt överlever på bra mycket mindre än så. Dock kanske man får nöja sig med en liten platt-TV och en bil som är äldre än 3 år. :cool:
Jobbar du bara för att det är roligt... :x:rolleyes:

Själv jobbar jag för att ha det bra och kunna unna mig och familj lite utöver det vanliga... d^_^b

silverscreen skrev:
Vad jobbar du med? Vad tar det företaget ut i timmen för dig där du är anställd, då jag tvivlar på att du är egen företagare?

Anställer man någon och ska kunna ge den personen en anständig lön inklusive semesterersättning, sjukpenning vid behov samt övriga inkomster till den anställde utan att arbete utförs så är det billigt med 400:-/h + moms vilket blir 500:-/h. På det ska den anställde ha telefon, kläder, verktyg, dessutom ska man hålla med bil.

Känns inte som det blir så mycket över för varken sprillans tv eller bil.
H*n kanske skulle prova på att driva ett eget företag i hantverkarbranschen så lär h*n förhoppningsvis också inse att det inte handlar om överleva eller inte...

Det handlar om att kunna bedriva en seriös verksamhet där man ska ha råd att investera i bra maskiner m.m som gör att man kan utföra bra arbeten och dessutom ha en rimlig lön som gör att man kan leva och ha det bra...

Känns ju annars som man lika gärna kunde varit anställd och nöjt sig med att jobba max 40tim/vecka, men vem ska då driva företagen som anställer folk om det inte är lönsamt att vara företagare... Hhmm...

Man kan inte kalla sig seriös hantverkare om man tvingas köra runt i en Volvo 245 från 80-talet och bara använder noname-maskiner och hop-plock från loppisfynd... :x;)

Redigerat:
Paul!

Om du en enda gång klagar på min älskade 245:a, slutar jag prata med dig ;)

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Paul!

Om du en enda gång klagar på min älskade 245:a, slutar jag prata med dig ;)
Hahaha... Ta inte det så personligt... ;)

Silverscreen... Den svenska avundsjukan är vida ökänd...

Tycker personligen var och en får lägga pengar på vad de vill men det ska alltid gnällas...

Likvärdigt när vi drar till Thailand en månad om året... Eller två... :rolleyes:;)
MEN...
Att vi i princip aldrig går på restaurang, bio, barer, nattklubbar eller lägger pengar på dyra möblemang, tavlor, äkta mattor, dyra märkeskläder och liknande...
Att jag jobbar typ 60-80tim i veckan...
DET...
Pratas det aldrig om... Bara att vi minsann åker till Thailand varje år... :x:x

-MH- skrev:
Javisst har vi gett upp att förklara att man inte behöver jobba svart bara för att man tar mindre än 500:-/h. Att man faktiskt överlever på bra mycket mindre än så. Dock kanske man får nöja sig med en liten platt-TV och en bil som är äldre än 3 år. :cool:
Man kan överleva som person ja men man kan inte driva firman......så var det ja ;)

För övrigt så har jag aldrig haft en bil nyare än 5 år.....

Paul-Staffanstorp
Glufsglufs skrev:
Man kan överleva som person ja men man kan inte driva firman......så var det ja ;)

För övrigt så har jag aldrig haft en bil nyare än 5 år.....

d^_^bd^_^b

Har själv haft nya bilar 4 ggr senaste 36 åren. Och aldrig mer köper nytt (privat). Numera satsar jag på 2 år gamla fordon. Kör 2 år o byter. Idag är det bara de som har för mycket pengar eller mindrevärdekomplex som satsar på nya dyra åk. ;)
Eller?

kamilenski skrev:
Idag är det bara de som har för mycket pengar eller mindrevärdekomplex som satsar på nya dyra åk. ;)
Eller?
Paul köpte inte du ny jobb bil? ;)

jag vet att det är en leasing

kamilenski skrev:
Har själv haft nya bilar 4 ggr senaste 36 åren. Och aldrig mer köper nytt (privat). Numera satsar jag på 2 år gamla fordon. Kör 2 år o byter. Idag är det bara de som har för mycket pengar eller mindrevärdekomplex som satsar på nya dyra åk. ;)
Eller?
Nu tänker jag aldrig mer prata med dig ;)

Jag kan ibland motivera mig själv att köpa fabriksnytt bara för att slippa strul med att åka runt halva sverige(jag bor lite off) för att hitta rätt bil plus att jag kan välja exakt hur jag vill ha den gällande färg in och utvändigt, utrustning mm.

Utslaget på 5-6 år så är det en mer godtagbar affär än att byta efter 2-3 år

Paul-Staffanstorp
Fredrik.engdahl skrev:
Paul köpte inte du ny jobb bil? ;)

jag vet att det är en leasing
Helt riktigt... Och en leasing... d^_^b:P

Efter att ha harvat runt i den gamla primastaren i tre år där enda utrustningen i princip var AC så kändes det som att det var dax att kunna välja lite mer för njutningens skull... :P

Denna gång blev det därför tillval enligt följande...

Svart istället för vit skåpbil då den sticker ut mer...
Fjärrstyrd dieselvärmare till kupén...
Isolerat inklätt skåp...
Farthållare...
Klimatanläggning...
Navigator med handsfree & blåtand...
Ljudpaket...
Feta fälgar med lågprofildäck...
Frontbåge med extraljus på G...
M.m m.m

:wow::wow::wow:

Sticker i ögonen på vissa men de flesta imponeras och gillar att man har en fräsch seriös bil.

Själv ser jag det som att månadskostnaden blev den samma som jag haft i tre år och som jag skulle haft fortsättningsvis om jag behållt den gamla...
Dessutom har man ju nybilsgaranti nu vilket var slut på den andre...

Fördelar med de flesta tillvalen då det är roligare att köra och jobba om man trivs på sin arbetsplats och bilen är en del av min arbetsplats... ;)

En firmabil skall ju vara representativ. Kommer en yrkesman (oavsett branch) i en gammal, rostig, eller smutsig bil, får man som kund även intrycket av att den som kliver ut också är en slarvig slusk. Slarvar man med bilen slarvar man säkert med andra saker brukar jag tänka.

Det första intrycket är alltid viktigt och i många fall är det ju faktiskt bilen som blir den första kontakten (när den kör upp på garageinfarten eller på företagsparkeringen). Eller kanske när man står bakom bilen vid ett trafikljus.

Det har faktiskt hänt att jag kontaktat företag (både privat och i professionellt) eftersom jag lagt namnet på minnet i en trafikkö. Frågan är om jag hade kontaktat dem om det hade varit en rishög?
Kanske, men förmodligen inte (om jag känner mig själv rätt)?

För den sakens skull behöver det ju inte vara bilar som är pimpade till max. Hel, ren och funktionsduglig brukar räcka gott! d^_^b

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Helt rätt... Precis så ser jag på det och det är en av anledningarna till att bilen städas och tvättas minst varje fredag också... ;)

...och anledningen till att det är enhetlig företagsklädsel som gäller här med... Oavsett om det bara är grabben som är med och hjälper till eller det är en anställd...

Ärligt talat tycker jag det ser sunkigt ut med hantverkare som springer runt i olika slitna gamla reklamtröjor de fått någonstans, oavsett de fått dem hos färghandlaren, Beijer bygg, xl-bygg eller någon annanstans...

Visst blir man bedömt och bemött som man ser ut. Egen företagare är både VD, arbetare...
Kör man i fin bil, har fina rena kläder, har man större chans till bra lönsama uppdrag.
Samma gäller privat. Försök få respekt i en t.ex. butik eller myndighet kläd som uteliggare. Går inte. Inget illa om de utsatta men så är livet.

Därför de smarta, kör finare bilar, tar dusch ( ;) dyrare klockor och kläder för att sen uträtta det som skall uträttas. Och i 99 % lyckas man.

Eftersom detta har oftas viss samband med deras materiella status, slutar det med att andra säger "pengar gör pengar".

Paul-Staffanstorp skrev:
Ärligt talat tycker jag det ser sunkigt ut med hantverkare som springer runt i olika slitna gamla reklamtröjor de fått någonstans, oavsett de fått dem hos färghandlaren, Beijer bygg, xl-bygg eller någon annanstans...
Eller varför inte en tröja man fått från en tidigare arbetsgivare (har sett sådana exempel också).

Jag: Jaså, är du underentreprenör?
Killen: *skratt* Nä, den här tröjan fick jag på mitt förra jobb.

Jag (tyst för mig själv): Ok, din nuvarande arbetsgivare bryr sig alltså inte om hur ni ser ut hos era kunder eller att ni går omkring och gör reklam för en konkurrerande firma... :rolleyes:

Nu hade han säkert inte ens frågat chefen om det var OK att gå omkring i den tröjan, men det säger ju lite om företagskulturen.

Paul-Staffanstorp
Nu är vi lite OT men måste dock bara berätta detta också... :blushing:

Jag lärde mig en läxa när det gäller detta med kläder för drygt ett år sedan...

Jag hade fram till hösten 2008 en kille anställd och när han slutade så lät jag honom behålla arbetsbyxorna.

En tid senare blev jag utskickad av en köksleverantör på en reklamation till en kund och när jag jobbat hos kunderna hela dagen med att rätta till diverse felaktigheter m.m så kom frun i huset hem och utbrast...
- Ja men då var det ju dig jag såg i morse när du körde förbi busstationen när jag väntade på bussen.
Jaha sa jag, det kan nog stämma tidsmässigt.
- Men du har varit här innan väl, sa hon...
Nej sa jag, det har jag inte varit.
- Men jag känner igen din logga sa hon då...
Hmm... tänkte jag... var det en kille som hette XXXXX som var här och var delaktig i köksmontaget ?
- Ja, det stämmer sa de båda och han hade den loggan på arbetsbyxorna.

...och jag fick då förklara mig hur det hela låg till och ringde sedan upp en gammal kollega som hade anställt min f.d anställde och be honom att köpa EGNA arbetskläder till sina anställda då det inte bättrar på mitt rykte när de utför jobb i "mitt namn" som jag sedan får åka ut och rätta till...

Så aldrig mer att man ska vara snäll och låta anställda få behålla arbetskläderna och aldrig heller att jag delar ut "reklamtröjor" till vem som helst och riskerar att de smutsar ner mitt rykte... :x

Sant!

Man vet ju aldrig var kläderna tar vägen eller hur de används. De kan ju hamna i en klädinsamling hos myrorna och innan man vet ordet av ränner en dyngrak alkis fram och tillbaka på stan med företagets logga på tröjan. Inte så kul inbillar jag mig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.