En del av ... är idioter. Punkt. :(

Hmm. Man kanske skulle ta och gå ur det däringa EU? Inte för att jag tror att polska byggare är sämre än svenska, men chansen finns ju att svenska hantverkare åker hem till sig när det kvällas.

Hugaligen, det blir mycket saker att tänka på i avtalen med hantverkare nuförtiden, inte bara avtala om pris och tider:

"Vem kommer att utföra arbetet? Garanterar ni att ingen av arbetarna kommer att övernatta i mitt hus, använda tvättmaskinen, min hembio eller någon annan utrustning utan mitt skriftliga medgivande? o.s.v."

Sådant ska täckas av lagstiftning, rättspraxis och branschavtalen. Finns ingen anledning att det ska behöva avtalas i varje enskilt avtal.

HenrikHuslöse skrev:
Sådant ska täckas av lagstiftning, rättspraxis och branschavtalen. Finns ingen anledning att det ska behöva avtalas i varje enskilt avtal.
Japp, sådant täcks av lagstiftning idag.

Om någon övernattar i mitt hem utan lov handlar det i lagens mening om hemfridsbrott (vilket kan ge upp till två års fängelse om det anses grovt). I detta fall gissar jag att man inte skulle bedöma tilltaget som grovt, och böter torde därför vara en sannolik påföljd.

Släng ut dem omedelbart.

Någon jävla ordning och reda får det lov att vara.

Mitt hem är min borg. Nota bene: MIN borg. Mitt territorium. Mitt revir. Min plats på jorden. Min sfär. Min bostad.

Inbjudna gäster är välkomna. Oinbjudna initiativfulla övernattare däremot... ha! Pyttsan! Där har de med råge trampat över alla synliga och osynliga gränser som finns, och brutit mot varenda skriven och oskriven regel om vett och hyfs som existerar.

Kort och gott: ut, ut ut, med en gång. Stå upp med rak rygg och förtydliga stolt vem som är herre i huset, för sjutton! Spelar ingen roll hur duktiga eller behövda hantverkare de råkar vara i detta läge. Det handlar om principer och grundläggande svenskt folkvett och respekt.

UT HÄRIFRÅN, FÖRSVINN, OMEDELBART!

T
Byggare_Anders skrev:
Släng ut dem omedelbart.

Någon jävla ordning och reda får det lov att vara.

Mitt hem är min borg. Nota bene: MIN borg. Mitt territorium. Mitt revir. Min plats på jorden. Min sfär. Min bostad.

Inbjudna gäster är välkomna. Oinbjudna initiativfulla övernattare däremot... ha! Pyttsan! Där har de med råge trampat över alla synliga och osynliga gränser som finns, och brutit mot varenda skriven och oskriven regel om vett och hyfs som existerar.

Kort och gott: ut, ut ut, med en gång. Stå upp med rak rygg och förtydliga stolt vem som är herre i huset, för sjutton! Spelar ingen roll hur duktiga eller behövda hantverkare de råkar vara i detta läge. Det handlar om principer och grundläggande svenskt folkvett och respekt.

UT HÄRIFRÅN, FÖRSVINN, OMEDELBART!
Har du glömt att ta din medicin nu igen?

tank77 skrev:
Har du glömt att ta din medicin nu igen?
Då har jag glömt ta min. Varje gång jag läser tråden blir jag förbannat :@:@:@

Ok det var inte så roligt, nu har jag listat alla fel på ett sakligt vis, byggledaren har meddelat att allt skall rättas till innan midsommar. Men nu undrar man hur gör man om man inte vill betala ! Vad är gången ?

PS ska posta lite bilder för att visa det urusla hantverket

KÖK
Taket ej rensat från nubb, se hörn vid fläkt
Vägg ej uppriktat lodrätt vid köksbänk vänster
Köket ej i liv med vägg ( sett fr vard rum )
Golvlist kök saknas till vänster om köksbänk, ofullständigt gipsat
Golvlist mellan dörrar för kort
OBS skarva är OK men ska vara i sned vinkel
Dörrfoder dåligt inpassad
Taklist skarvat rakt, och dåligt passad i hörnen
Gap sida bänkskivor och ho, dåligt
Ugnskåp står ej lodrätt
Ugn ej monterat rätt, ugn ska ha stöd!
saknas en låda under
Socklar saknas
Skorstensstock skulle vara putsad på gammalt vis,
Fläkt ej monterad dikt mot skorsten, svepet slarvigt ditsatt,
Kapad kant på svepet neråt istället för osynligt uppe bakom list
Brunt silikon? Specats vit
Fönster skulle linjera med kakel? Ersätt 70mm foder med 45/50 mm
Glapp i foder på dörr till sovrummetEj spacklad möte dörrfoder gips , skulle gått under?
SOVRUM
Dörr dåligt isatt, förstörd karmöverstycke, nytt överstycke måste tillverkas
Dålig inpassning, skruvar slarvigt isatta i karmen, ej försänkta och pluggade
Dörr går inte att stänga
Övre Dörrfoder snett, stora glipor till vertikal foder, för mycket spik,
Skulle vara lätt demonterbar för nästa renoveringsmoment
Använd inte spik med hatt, hellre dyckert
Höger post har ifyllnad, inte vänster, varför skillnad på samma vägg
Dålig anslutning foder till golvlist, ska vara en större bit, ej annat foder
Glipor dörrfoder/ sockellist
VARD RUM
Ny balk dåligt inpassad, glipor och ej i våg!
Lister och detaljer nya pelarna, ser ofullständigt ut
UTE
Stående foder till fönster ute ej snedsågat nertill
Plåtbleck fel monterat
Lockpanel kapad för kort nertill
OBS skarvar ska vara snedskurna ej raka !

PS jag glömde säga att så klart att hantverkaren fick flytta ut på en gång !
Dock ville jag inte stå mitt i röran innan midsommar och tillgrep därför inte
den mest agressiva positionen !

Jag ser inga bilder?

bilder kommer ikväll

M
Betala inte någonting förrän alla fel är åtgärdade och du har godkänt arbetet. Om du betalar så saknar du påtryckningsmedel för att få jobbet ordentligt gjort.

Jag vet och har kanske gjort fel, men betalat 25 000 a konto. Deras offert var ca 50 000 efter ROT så jag ligger väl OK om jag bestämmer mig för att inte betala mer, dock har jag ingen koll på processen och har letat efter en tråd som behandlar hur man gör för att bestrida en ev. faktura ?

Det är inte särskilt svårt att bestrida en faktura som man av en eller annan anledning anser oskälig. Det är bara att ange skälen varför ni inte vill betala och skicka er bestridan, men se till så att ni får en bekräftelse på att motparten tagit emot den. (antingen via rek, mail eller liknande) Det som är viktigt är att ni inte bestrider mer än vad som är skäligt, så en fördel är om ni antingen anlitar en besiktningsman som kan uppskatta kostnaden för att avhjälpa de fel som återstår eller att ni själva kan göra en vettig bedömning av kostnaden.

Om ni bestider fakturan enligt alla konstens regler så behöver ni inte oroa er för inkasso eller kronofogden eftersom de inte tar i tvistiga fakturor utan då får entreprenören gå till tinget för att få ut sina pengar.

För att få mer specidika råd hur ni ska gå tillväga så rekommenderar jag kommunens konsumentvägledare eller om ni är medlemmar i villaägarna så kan ni få gratis juridisk rådgivning eller helt enkelt fråga en jurist. Men mitt råd är att om ni känner att ni har torrt på fötterna så behöver ni inte vara oroliga att bestrida fakturan, se bara till att ni gör det enligt konstens alla regler så behöver det inte vara någon större risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.