Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snickar-Urban skrev:
Driver du med mig?
Kolla in LR 06:
[länk]
Se även sista sidan. Där finns ett utdrag ur AB 04 som är mycket intressant i det här sammanhanget.

För småhusentreprenader gäller ABS 09 där står:
"Kostnader för material, varor, hjälpmedel, överenskomna underentreprenader och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörarvode på självkostnaderna om X% Därutöver tillkommer mervärdesskatt.
Beställaren äger rätt att granska samtliga originalverifikationer avseende arbetena."
(Kanske behöver vi slå upp ordet självkostnad men jag ids inte.)
Du kan ju inte plocka ut en mening ur sitt sammanhang sådär. Jag skrev om anbudsförfrågan/ramavtal, inte småhus och privatkunder. Ett exempel på vad jag arbetar med i avtalshantering i jämförelse med det exempel du gav och jag svarade på. Jag kanske missförstog ditt inlägg men du skrev ju något om företag mot företag och då snackar vi om helt andra saker än avtal/offerter/anbudsförfrågningar/ramavtal osv mot privatkund så vi kan väl börja med att skilja ut dessa mot varandra för det går inte att jämföra. Ett avtal med en kommunal enhet tex står väldigt långt bort från ett avtal med tant Johansson.

Snickar-Urban skrev:
Från www.eio.se : Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag.
Ja, se...till och med oberoende...nuff said.

Fortfarande frivillig att vara ansluten till och kan inte går över myndigheters texter gällande branchen.

qrz>Nej, det är helt rätt, vissa kunder vill man inte ha eftersom det kommer bara att bli en massa strul.
En del har satt i system att kort sagt inte betala och hittar på det ena efter det andra.
Andra samordnar saker själv så att resultatet blir att man t ex skall montera köket samtidigt som golvet läggs och med kommentarer såsom att "Men du kan ju börja där de har lagt golvet!" *suck*
En del läser bara en enda sak på en offert och det är priset, övriga saker missar de helt och sen har man en diskussion som inte leder nån vart, i alla fall inte om man vill ha en nöjd kund.
Så nej, det är inte intressant med sådana kunder, det är omöjligt att planera saker med dessa.
Tack och lov är de inte så många.

Varför skulle en offert som inte är prutbar innebära "varning"? *fattar noll*
Tvärtom tyder det väl på att man verkligen räknat på jobbet och anser att detta är det slutgiltiga förslaget. Då är det väl enligt mig mer varning på de som sen säger att jamen låt mig räkna lite till på det osv...

/Kent

Redigerat:
snickarboden skrev:
Varför skulle en offert som inte är prutbar innebära "varning"? *fattar noll*
Tvärtom tyder det väl på att man verkligen räknat på jobbet och anser att detta är det slutgiltiga förslaget. Då är det väl enligt mig mer varning på de som sen säger att jamen låt mig räkna lite till på det osv...
/Kent
Det var inte prutbar det hanldade om... Det var "take it or leave it", man måste kunna diskutera vad som egentligen var inkluderat och komma med tillägg eller avdrag....

Men jag har egentligen full föreståelse för att man inte vill ha alla kunder och att prutande hit och dit är irriterande. Men i mitt eget fall så har jag inget emot att betala, jag vill bara veta vad det är jag betalar för. Och jag betalar gärna mer om någon kan motivera en extra kostnad, pengarna är liksom inte problemet. Det jag är ute efter, och ganska många andra för den delen, är en "problemfri" hantverkare. Någon som bara löser problemet och svarar rakt och uppriktigt på de funderingar och frågor som ställs.

Det känns för tillfället som om du var inne på vårat spår det är bra
Det kan ju vara så att hantverkare blir fundersamma om du kör med hit o dit stilen i kontakten med dom försök att vara konkret o håll en rak linje istället
Mvh Tille

Glufsglufs skrev:
Du kan ju inte plocka ut en mening ur sitt sammanhang sådär. Jag skrev om anbudsförfrågan/ramavtal, inte småhus och privatkunder. Ett exempel på vad jag arbetar med i avtalshantering i jämförelse med det exempel du gav och jag svarade på. Jag kanske missförstog ditt inlägg men du skrev ju något om företag mot företag och då snackar vi om helt andra saker än avtal/offerter/anbudsförfrågningar/ramavtal osv mot privatkund så vi kan väl börja med att skilja ut dessa mot varandra för det går inte att jämföra. Ett avtal med en kommunal enhet tex står väldigt långt bort från ett avtal med tant Johansson.
LR 06 är för företag till företag och bygger på AB 04. Om man jämför den skrivningen med ABS 09 så kan man förstå att privatkunder inte skall behandlas sämre.

Snickar-Urban skrev:
LR 06 är för företag till företag och bygger på AB 04. Om man jämför den skrivningen med ABS 09 så kan man förstå att privatkunder inte skall behandlas sämre.
Jo visst är det så men det är inget tvång att använda menar jag och jag kan inte påminna mig att jag sett ett enda krav på att använda det eller liknande i någon avtals/anbuds förhandling de senaste 10 åren utan det har varit handlingar/ram framtagna av företaget/instansen så jag tror inte att det är så vanligt att det används, iaf inte i den här stan med omnejd.

Glufsglufs skrev:
Ja, se...till och med oberoende...nuff said.

Fortfarande frivillig att vara ansluten till och kan inte går över myndigheters texter gällande branchen.
Det är självklart att det är frivilligt att vara med. Men branschorganisationer påverkar branscher. Olika branschorganisationer samarbetar med varandra där så är möjligt.
Nu är det så att branschorganisationerna, som har med byggverksamhet att göra, försöker hitta vägar för att få bort de oseriösa företagarna och skydda privatkunderna.

Konsumentverket, Villaägarna och Sveriges Byggindustrier har då tagit fram hantverkarformuläret för att få ett bra avtalsunderlag för privatperson. Den bygger på de krav som finns i AB och konsumenttjänstlagen. Fler branschorganisationer förordar detta avtal.

Vill vi som hantverkare/företagare att de oseriösa skall bort från marknaden så måste vi ta till oss de förbättringar som görs.

Vilken organisation förespråkar ditt sätt att göra påslag?

Snickar-Urban skrev:
Det är självklart att det är frivilligt att vara med. Men branschorganisationer påverkar branscher. Olika branschorganisationer samarbetar med varandra där så är möjligt.
Nu är det så att branschorganisationerna, som har med byggverksamhet att göra, försöker hitta vägar för att få bort de oseriösa företagarna och skydda privatkunderna.

Konsumentverket, Villaägarna och Sveriges Byggindustrier har då tagit fram hantverkarformuläret för att få ett bra avtalsunderlag för privatperson. Den bygger på de krav som finns i AB och konsumenttjänstlagen. Fler branschorganisationer förordar detta avtal.

Vill vi som hantverkare/företagare att de oseriösa skall bort från marknaden så måste vi ta till oss de förbättringar som görs.

Vilken organisation förespråkar ditt sätt att göra påslag?
Först så ska vi ju skilja på arbeten näringsidkare - näringsidkare/offentlig instans och näringsidkare - konsument (privatperson) samt skillnaden mellan underentrepenör och huvudentrepenör.
När det gäller att vara UE åt en byggare så har man en separat ram i anbudsförfrågan och det enda som står med där är att följa EL AMA och/eller SS. HE i sig blir hänvisad till AFD.
Har jag som elfirma egen entrepenad mot tex offentlig instans så har dom sedan tidigare egna skrivna anbud med egen ram med egna krav (som jag nämnde ovan).
Mot privatperson får man väldigt sällan handlingar och jag kan inte minnas att någon åberopat (vilket måste göras i alla anbudsförfrågningar av alla typer av kunder) AB, ABS eller någon kompliterande handling utan de tar in offert/pris, jämför och bestämmer sig.

I övrigt är det nog ganska svårt att applicera dessa avtal på elfirmor, de är uppbyggda mot byggföretag och sen får man som UE (el) separata handlingar där det hänvisas till myndigheters krav och rekomendationer.

Jag har inte heller sett eller hört något om någon organisation som specifikt har förespråkat något gällande påslag för elinstallationsföretag. Det man kan ha i anbudsförfrågan är att det ska specas upp timkostnad för ÄTA, fasta priser för förutbestämda tillvalsarbeten osv på det viset.

För att företag och kund ska vara 100 på vad som ska utföras, vad som ingår, vad som kostar vad utöver offererat pris och vad man reserverar sig för så får man helt enklet vara noga när man skriver offerten som i det fallet vid accept är avtalet/kontraktet (om inte separat önskas skrivas). På löpande så....ja, det är ju löpande men som jag nämnt tidigare i tråden så brukar inte löpande jobb (för min del) hamna i på några större summor i totalen. De gånger det är större projekt mot privatperson så önskas offert eller så vill dom ha ett ca pris/takpris och som nämnts tidigare så är det ju totalsumman dom då är intresserade av för att jämföra med andra firmor.

Nu blir det ju väldigt mycket OT på detta så vill du fortsätta fundera på detta så får du gärna skicka pm.

Jo, en sak till. Min upplevelse av EIO är endast att det är en motpart mot SEF och andra fackförbund, dvs arbetsgivarnas "stöd". Andra inom branchen kanske tycker något annat men jag är inget fan av organisationer på det viset men applicerar gärna rekomendationer om det är till gagn för företaget och kund om det behövs. Jag gillade inte heller att vara med i facket som anställd om jag nu ska nämna ett "tvärtom förhållande" och som kund så....ja, när man är i branchen så vet man ju vilka man anlitar och vad man får så kontrakt mer än vad som ska utföras och när blir ju inte skrivna.

Det jag försökte påvisa var att det inte är ovanligt att företag sins emellan redovisar alla kostnader till självkostnadspris vid avtal om löpande räkning.
Därför borde det inte heller vara konstigt att använda sig av de dokumentmallar som fler av byggbranschens organisationer och andra rekommenderar. Då blir företagen dock tvungna att redovisa inköpspriset på materialet.

OK alla går inte att övertyga.
Men jag har inte förstått varför du vill dölja inköpspriset. Vad skulle hända om dina privatkunder fick reda på det?

tille1 skrev:
Gillar dig urban du för tråden så fint framåt ...
Tack för att du uppskattar mina inlägg.

... vore jättekul att få göra en profil av dig
Ja det vore kul. Gör det. Det ser jag fram emot.

Snickar-Urban skrev:
Det jag försökte påvisa var att det inte är ovanligt att företag sins emellan redovisar alla kostnader till självkostnadspris vid avtal om löpande räkning.
Därför borde det inte heller vara konstigt att använda sig av de dokumentmallar som fler av byggbranschens organisationer och andra rekommenderar. Då blir företagen dock tvungna att redovisa inköpspriset på materialet.

OK alla går inte att övertyga.
Men jag har inte förstått varför du vill dölja inköpspriset. Vad skulle hända om dina privatkunder fick reda på det?
Eh nä, det kan jag inte påstå att det är, jag har aldrig gjort det och jag har aldrig krävt det heller. Mina kostnader är mina kostnader och företaget/kunden har sett endast på vad dom får för kostnader genom att anlita mig, inte vad differansen mellan mitt in och ut är. Samma sak när jag anlitat någon, jag intresserar mig för vad jag får betala, inte vad det anlitade företaget har för kostnader för det är inte för mig intressant samt om någon skulle balla iväg totalt med sina påslag så skulle det ju visa sig när jag jämför med andra. Så jag vet inte riktigt vad du menar.

Jag har aldrig sagt att jag döljer inköpspriset, jag har sagt att det har inte kunden med att göra för jag driver försäljning av varor vid sidan om försäljning av tjänster och det som är viktigt för dom är ju vad dom betalar, inte vad jag betalar och skulle dom sen veta för vilket pris jag köper in mitt material så är det för mig skit samma för min del för påslagen är vad dom är vilket fall som helst och i det har det alltid funnits utrymme för att vid försäljning av större mängder gå ner i pris, vilket jag skrivit tidigare i tråden. Jag driver en firma som ska gå i vinst, jag bedriver inte någon välgörenhet. Jag vill tjäna pengar och företaget ska bygga upp en buffert. Jag gör inte det här bara som ett alternativ till att vara anställd utan för att bygga upp något. Skulle jag bara gå på självkostnad på allt så kunde jag lika gärna vara anställd för då skulle jag känna lite på det genom minskad arbetstid och en massa annat.

Jag tror du kommer att ha svårt att övertyga en företagare som vill tjäna pengar till sig och sitt företag att minska och/eller sluta med att dra in vinster. Jag vet inte hur du driver eller har drivit ditt men som jämförelse så kör jag inte plånboksekonomi, det är inte hållbart i längden.

Redigerat:
qrz:
Vad det gäller din ursprungsfundering så gäller konsumenttjänstlagens 4 § :
Han (näringsidkaren, min anm.) skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Min uppfattning är han inte har tillvaratagit dina intressen. Om priset på materialet nästan är dubbelt så stort som det borde vara så är priset oskäligt.
Dessutom ville han inte samråda med dig.

Det finns inget som säger att du måste ha frågat om materialet före det att du antog anbudet. Om man upptäcker eventuella oegentligheter i efterhand så kan man ta upp det då.

Lagen lägger det största ansvaret på näringsidkaren. Lagen ser företagaren som kunnig och proffs på det han/hon gör. Kunden skall inte behöva ha samma kunskaper.

Däremot så kan inte en näringsidkare kräva att få mer betalt om han råkat glömma bort att räkna in kostnader för något som ingår i avtalet.

Nu är ju nog alla överens om att TS hantverkare betedde sig underligt men om pris accepterats på tex en offert och avtal ingåtts muntligt eller skriftligt så kan man sedan inte börja pruta om man är ute efter det och nu var det ju kanske tur för TS att det togs upp innan projektet startade iaf. Sen att det kan uppstå andra saker som gör att kund inte vill betala kan vi ju läsa i hundratals trådar här men ett avtalat pris är ju ett avtalat pris och ska således betalas om avtalat jobb utförts. Sen har man allt som oftast tid och kostnader för avvikelser, något kunden ska veta i o m offerten vad tidskostnaden för detta är och att det rapporteras till kund om möjligt innan åtgärd utförs vad totalkostnaden blir inkl material (ibland kan det hända något akut och då måste man ju ta det i efterhand) och så kommer det tillvalsbeställningar och det blir ju då separerat från tidigare accepterad offert där både kostnader och/eller avdrag i viss mån i förhållande till vad handlingarna till offerten säger kommer att ske.

En företagare som kan sköta dessa bitar är kunnig och proffesionell och genom dessa förfaranden så har både företag och kund bevis utifall det skulle bli tvist om något (vilket det inte borde bli för man är ju i det fallet överens).

Man kan inte bara se allt svart eller vitt när man håller på med en anbudsförfrågan.

För övrigt så är det du klippt in från konsumentjänstlagen väldigt öppen för tolkningar, en kund tolkar det krasst åt ett håll med att den alltid under hela projektet har rätt till alla typer av ändringar, prutningar t o m kostnadsfritt osv medans ett företag tolkar det krasst åt andra hållet att det inte finns behov eller att det är möjligt att gör ändringar hur som helst vare sig byggtekniskt eller ekonomiskt. Därimellan finns ju sen alla varianter som kan dyka upp tyvärr.

Tack vare att lagen är som den är att största ansvaret/bevisbördan ligger på företaget så är ju ett proffsigt företag de som kan lägga upp ordentligt vad som ingår (eller inte) i projektet utefter givna handlingar, däremot så ingår inte det att speca upp inköpspriser för det kan fortfarande vara äffärshemligheter men att visa vad som är total materialkostnad och vad som är arbetstidens kostnad för kund kan man ju speca om intresse från kunden finns.

Är du så fixerad över att firmor skall redovisa sitt inköpspris ?
Självkostnadspriset du far efter har du någon modell för hur det fungerar ?
Vem bestämmer vilka "utgifter" jag får ha i min firma
Går du efter schabloner när du redovisar för dina kunder vad dina självkostnader är ?

Jag tror att kunden blir nöjd om han får veta vad jag tar o kan på ett enkelt sätt jämföra mig med tex GlufsGlufs
Jag tror inte han blir imponerad när enmansföretagare står o vill verka som om man är storföretagare
Mvh Tille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.