Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snickar-Urban skrev:
Om det är mitt inlägg du syftar på så vill jag påpeka att jag inleder det stycket så här: Men jag undrar om detta inte är en generationsfråga. Det var en fundering från min sida. Inte menat som något jag visste om.
¨

Nädå, det var en generell fundering bara.

qrz skrev:
Ett kort inlägg för att klargöra en sak som tydligen många missat.

Jag kräver inte insyn i företagets verksamhet, däremot är jag intresserad av insyn och ställer gärna frågor.
Ja, om man inte frågar så får man aldrig svar men bara man är beredd på att den man frågar inte har skyldighet att svara på allt också.

Glufsglufs skrev:
Ja, om man inte frågar så får man aldrig svar men bara man är beredd på att den man frågar inte har skyldighet att svara på allt också.
Jag är medveten om detta, vissa är talar öppet, vissa talar vänligt men bestämt om att det är deras ensak. Båda dessa kan jag respektera, det är den tredje kategorin, de som bara lägger benen på ryggen, som jag har problem med...

Kul att se att mina inlägg lästs att jag frågade om nettopriser tidigare var en liten koll på vad en del kan om branchen. Om jag ställer frågan så här vem tror ni startar hantverkar firmor om det "lagstadgas" att firmorna inte får tjäna pengar ?
Varför har kunden mer nytta av att veta hur mycket pengar jag tjänar än att få veta vad han/hon betalar för varan ? det har ni fortfarande inte svarat på
mvh Tille

P
Det är klart att det kan finnas intressen av att ha insyn i ekonomin hos leverantören.

Utifrån ett förhandlingsperspektiv är så mycket relevant information som möjligt till nytta. Om det finns höga marginaler finns det också eventuellt prutmån som kunden kan försöka utnyttja. På samma sätt som företagaren kan utnyttja information om kunden. Är kunden stenrik kan det finnas möjligheter att ta högre pris, det utnyttjas nog av en del företagare.

Det kan också vara av intresse att veta mer om företaget ur garantihänseende. Jag anser att anlitar jag ett företag som går bra och tjänar pengar så är sannolikheten större att eventuella garantiärenden löses lättare för min del. Ett företag som går dåligt kanske inte ens finns kvar när något händer som gör att jag vill utnyttja garantin. Ett företag som tjänar bra med pengar har större möjligheter att ta sitt ansvar utan att gå omkull. Säg att badrummet blir fel och hantverkaren måste riva ut alltihopa och bygga om det på garantin, då gäller det att företaget klarar av det ekonomiskt för att jag ska ha nytta av min garanti.

Hantverkare som betalar svarta löner eller som tar in utländsk arbetskraft och betalar svältlön till dessa kanske jag inte heller vill anlita. Därför kan det vara intresse av att ha insyn även i sånt.

Jag skulle inte anlita någon hantverkare utan att åtminstone ha kollat upp företaget på allabolag.se

Redigerat av moderator:
qrz skrev:
Jag är medveten om detta, vissa är talar öppet, vissa talar vänligt men bestämt om att det är deras ensak. Båda dessa kan jag respektera, det är den tredje kategorin, de som bara lägger benen på ryggen, som jag har problem med...
Jo,dina hantverkare agerade ju minst sagt underligt.

bra-byggare skrev:
Det är klart att det kan finnas intressen av att ha insyn i ekonomin hos leverantören.

Utifrån ett förhandlingsperspektiv är så mycket relevant information som möjligt till nytta. Om det finns höga marginaler finns det också eventuellt prutmån som kunden kan försöka utnyttja. På samma sätt som företagaren kan utnyttja information om kunden. Är kunden stenrik kan det finnas möjligheter att ta högre pris, det utnyttjas nog av en del företagare.

Det kan också vara av intresse att veta mer om företaget ur garantihänseende. Jag anser att anlitar jag ett företag som går bra och tjänar pengar så är sannolikheten större att eventuella garantiärenden löses lättare för min del. Ett företag som går dåligt kanske inte ens finns kvar när något händer som gör att jag vill utnyttja garantin. Ett företag som tjänar bra med pengar har större möjligheter att ta sitt ansvar utan att gå omkull. Säg att badrummet blir fel och hantverkaren måste riva ut alltihopa och bygga om det på garantin, då gäller det att företaget klarar av det ekonomiskt för att jag ska ha nytta av min garanti.

Hantverkare som betalar svarta löner eller som tar in utländsk arbetskraft och betalar svältlön till dessa kanske jag inte heller vill anlita. Därför kan det vara intresse av att ha insyn även i sånt.

Jag skulle inte anlita någon hantverkare utan att åtminstone ha kollat upp företaget på allabolag.se
Men, nu vet jag inte riktigt varför du hojtat på så tidigare. Nu pratar ju du om en helt annan sak. Nu pratar du ju om de uppgifter som är offentliga, alltså för att se om företaget är stabilt eller inte, det har ju ingenting med eventuella påslag att göra.

Som en liten notis kan jag ju påpeka utefter egna erfarenheter att de kunder som till synes skulle kunna vara "rika" är de som grymtar mest över priser även fast dom får samma pris på allt som alla andra.

Glufsglufs skrev:
...

Som en liten notis kan jag ju påpeka utefter egna erfarenheter att de kunder som till synes skulle kunna vara "rika" är de som grymtar mest över priser även fast dom får samma pris på allt som alla andra.
Det är min erfarenhet också. Kan bero på att de som är välbeställda genom sitt yrke är vana med upphandling och förhandling. - Eller så är dom helt enkelt snåla... :D

P
Glufsglufs skrev:
Men, nu vet jag inte riktigt varför du hojtat på så tidigare. Nu pratar ju du om en helt annan sak. Nu pratar du ju om de uppgifter som är offentliga, alltså för att se om företaget är stabilt eller inte, det har ju ingenting med eventuella påslag att göra.

Prisskillnaden mellan hantverkarens materialpris och lokale bygghandlarens pris är väl inte direkt en hemlighet för kunden? Det är den skillnaden jag haft problem med hela tiden, oavsett hantverkarens påslag.

Då tycker vi helt plötsligt lika tydligen att slutpriset är intressant varför gå så långa omvägar i tråden när vi tycker lika "ler" tror du att vi kan få med urban i resonomanget med ?
Mvh Tille

P
tille1 skrev:
Då tycker vi helt plötsligt lika tydligen att slutpriset är intressant varför gå så långa omvägar i tråden när vi tycker lika "ler" tror du att vi kan få med urban i resonomanget med ?
Mvh Tille
Vad har jag tyckt förut enligt sin uppfattning?

Får du väll läsa i tråden
Mvh Tille

tille1 skrev:
Kul att se att mina inlägg lästs att jag frågade om nettopriser tidigare var en liten koll på vad en del kan om branchen. Om jag ställer frågan så här vem tror ni startar hantverkar firmor om det "lagstadgas" att firmorna inte får tjäna pengar ?
Varför har kunden mer nytta av att veta hur mycket pengar jag tjänar än att få veta vad han/hon betalar för varan ? det har ni fortfarande inte svarat på
mvh Tille
Det kan jag svara på. För som i mitt fall har jag fått veta att materialet kostar 51000kr och vilken firma det handlas hos. Det jag inte vet är vilket material som är medräknat och alltså kan jag inte för 5 öre avgöra vad jag "betalar" för att hantverkaren köper materialet.

Om jag istället för summan 51000 får veta att hantverkaren har ett nettopåslag på säg 10% så vet jag att jag "betalar" 10% för att hantverkaren köper materialet (förutsatt att han köper det till butikens konsumentpris och inte har rabatt).

Är det så himla konstigt att man vill veta vad man betalar för att slippa materialet själv?

Och angående tjäna pengar så vore det nog inte så dumt med en lag om att man inte får tjäna pengar på materialet, i alla fall inte utan att vara väldigt tydlig med detta mot kunden.

qrz skrev:
Det kan jag svara på. För som i mitt fall har jag fått veta att materialet kostar 51000kr och vilken firma det handlas hos. Det jag inte vet är vilket material som är medräknat och alltså kan jag inte för 5 öre avgöra vad jag "betalar" för att hantverkaren köper materialet.

Om jag istället för summan 51000 får veta att hantverkaren har ett nettopåslag på säg 10% så vet jag att jag "betalar" 10% för att hantverkaren köper materialet (förutsatt att han köper det till butikens konsumentpris och inte har rabatt).

Är det så himla konstigt att man vill veta vad man betalar för att slippa materialet själv?

Och angående tjäna pengar så vore det nog inte så dumt med en lag om att man inte får tjäna pengar på materialet, i alla fall inte utan att vara väldigt tydlig med detta mot kunden.
Nja nu vet jag inte om jag missuppfattar dig eller om du missuppfattar vad vi i denna tråd menat med påslag. Om jag jämför krasst med mig själv och mitt företag samt att det funkar detsamma med de flesta företag jag känner till (självklart finns det de som frångår).

Grossisten har ett nettopris på en vara på tex 100 kr till random privatkund. Ett företag har på den varan en rabatt på 50% och betalar då 50 kr. Företaget kan ju om den vill kasta på upp till 50 kr i påslag på denna vara utan att vara dyrare till kunden än grossisten (dvs ett påslag med 100% av sitt inköpspris). Jag personligen har i den prisklassen tex ett påslag med 20%, dvs att kundens pris blir 60 kr och kunden sparar då 40 kr jämfört med att köpa själv och jag gör en förtjänst genom att sälja en vara.
Sen är det ju olika procentsatser på olika varor i rabattbrevet hos grossisten samt att om en kund köper något för tex 10.000 kr så lägger jag inte på 20% för det blir ju mycket i kronor räknat utan då är ju påslaget lägre.

Jag tror inte det är många företag som har rabatter som först går upp på grossistens nettopris för att sen lägga på ytterligare 10% eller mer men däremot att dom helt oberoende av rabatterna ligger på grossistens utpris som gäller för random privatkund (jag har sett många offerter från andra företag i olika brancher och det brukar i regel stå "material enligt XXX prislista - 10%" eller liknande). Så visst kan man tycka att det låter sjukt att ett företag gör ett påslag med 100% på sina inköpspriser men så länge det inte är högre än vad kund fått betala på egen hand så är det ju skit samma.

Som jag skrev tidigare så har jag som elektriker tusentals olika artiklar, jag har de 5-600 vanligaste fast prissatta samt att jag har tillgång till 4 grossister i stan där jag har olika rabatter på olika saker samt även kan får offerter om det handlar om storinköp också (men det är i nivå som inte gäller en privatkund, betydligt större projekt än så).

jag tycker du är lite motsägelsefull ibland
Visst har du rätt att få reda på matrialpriset problemet du får om du frågar om % påslag blir
1 talar firman sanning
2 som vi har försökt påvisa jag o några fler är prissättningen i branchen är komplicerad
"netto priser" kan slå åt bäggi håll faktiskt
Jag anser att den enda som gäller Här kommer det igen
Fråga vad kostar det inkl allt med moms får ni inga svar gnäll då inte efteråt om ni handlar ända
Mvh Tille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.