64 437 läst ·
374 svar
64k läst
374 svar
Hantverkare överdebiterar
Normalt borde vara att man debiterar för den faktiska tiden hos kunden 8-17 minus lunch 1 timme. = 8 timmar och sedan utöver det restid. Har man 30 minuters resa till kund kör man det utöver de 8Mikael_L skrev:
Nu är det kanske inte fullt så enkelt.
Restid till TS kanske tillkommer, det har vi inte riktigt lyckats reda ut.
Nu ska jag strax hoppa in i bilen, köra 1,5 timme till denna dagens uppdrag, sen 1,5 timme hem. Jag tyckte de var knäppa som ville ha mig, med så lång körtid, men vi har kommit överens om att jag tar själv 1 timme om dagen av denna resa, de betalar för två.
Halvtimmen motsvarar det jag för det mesta har i resa till kund ty jag bor lite obygdigt, så den drabbas aldrig någon kund nära Uppsala av, debiteringsmässigt.
Men jag tog upp denna fråga innan uppdraget startades, och det tror jag är en skillnad gentemot många andra hantverkare. Hantverkare som tror att betalning för resor är den naturligaste saken i världen.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Ja utom möjligen att restiden skall ligga utöver 8h. Om jag tolkar dig rätt så skulle alltås den hantverkaren generetllt ha 9h arbetsdag? Det är ju inget du kan kräva av en anställd hantverkare i din firma. Sedan kan man ju hoppas på viss felxibilitet, så att inte arbetet avbryts när det är 10 minuter kvar att göra, för att klockan hunnit bli 16.30, och därmed totalt ytterligare 1h restid nästa dag för att avsluta.P Putte 9497 skrev:
Just råkade jag faktiskt ut för för en del år sedan. Firman som installerade luft/vatten VP i vårt fritidshus, till fastpris. Så det drabbade inte mig, men firman.
Rörmockaren hade ca 30 minuter kvar att göra, och avbryter då för att det var "slut på dagen". Han hade 55 km resväg till sitt hem, eller 80 km till firman (åt var sitt håll).
Men om hantverkaren (anställd) åker direkt hemifrån till arbetsplatsen och direkt hem efter arbetet. Blir samma sak som att åka till företagets lokaler. En industriarbetare eller sjuksköterska åker inte till jobbet på sin arbetstid och inte ens duH hempularen skrev:Ja utom möjligen att restiden skall ligga utöver 8h. Om jag tolkar dig rätt så skulle alltås den hantverkaren generetllt ha 9h arbetsdag? Det är ju inget du kan kräva av en anställd hantverkare i din firma. Sedan kan man ju hoppas på viss felxibilitet, så att inte arbetet avbryts när det är 10 minuter kvar att göra, för att klockan hunnit bli 16.30, och därmed totalt ytterligare 1h restid nästa dag för att avsluta.
Just råkade jag faktiskt ut för för en del år sedan. Firman som installerade luft/vatten VP i vårt fritidshus, till fastpris. Så det drabbade inte mig, men firman.
Rörmockaren hade ca 30 minuter kvar att göra, och avbryter då för att det var "slut på dagen". Han hade 55 km resväg till sitt hem, eller 80 km till firman (åt var sitt håll).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag sitter i en helt annan branch, IT-branchen, som konsult och jag håller inte med alla som säger att det bara är hantverkare som får betalt för att ta sig till/från kund.
Vi fakturerar också kunderna för restid ibland. Jag bor i Stockholm och kontoret ligger i Stockholm. Uppdrag inom Stockholm tar vi normalt inte betalt för restid. Jag har i övrigt de senaste 5 åren haft uppdrag på följande platser (bortsett från Stockholm): Sundsvall, Växjö, Umeå, Stavanger, Amsterdam., Frankfurt, Dublin, Ramallah (Palestina), Jeddah (Saudiarabien) etc. Kunden får betala restid i dessa fall. Dessutom hotell och flyg när så behövs. Även inom Stockholm tar vi ibland betalt för restid, om uppdraget är väldigt kort. Exempelvis: Jag sitter heltid hos kund A i sex månader, men kund B vill ha möten en gång i månaden, en timme mitt på dagen. Det tar mig 30 minuter från kund A till kund B och lika mycket tillbaks. Där får kund B stå för restid, annars är det ju en ren förlustaffär att hantera kund B. Visst kan man jämka sådant här ibland och bjuda på det om kund B är en storkund, men att vi aldrig fakturerar detta stämmer inte.
Så hantverkare som ska göra småjobb hemma hos folk, säg en timme eller två måste antingen höja timtaxan rejält eller också ta betalt för restiden. Att ta betalt för restiden känns mest rättvist tycker jag. Alternativt så måste de helt sluta att ta korta uppdrag och då lär det bli ännu svårare att hitta en hantverkare som kan hjälpa till med saker som tar mindre än 8 timmar.
Det som förvånar mig är alltså inte att man tar betalt för restiden, eller att man måste ta betalt för denna utan att många är så ruggigt usla på att tala om det för kunderna innan. För en själv är det kanske det är uppenbart att man måste ta betalt för restid till/från kund och för att handla material (även om jag också undrar hur planeringen går till ibland), men många kunder vet inte det och det borde man förstått efter första gången man haft den här diskussionen med en kund. Är man bara tydlig med kunden innan så accepterar de flesta kostnaden och gör de inte det så är det bättre att tacka nej till jobbet, för det kommer bara bli problem efteråt.
Vi fakturerar också kunderna för restid ibland. Jag bor i Stockholm och kontoret ligger i Stockholm. Uppdrag inom Stockholm tar vi normalt inte betalt för restid. Jag har i övrigt de senaste 5 åren haft uppdrag på följande platser (bortsett från Stockholm): Sundsvall, Växjö, Umeå, Stavanger, Amsterdam., Frankfurt, Dublin, Ramallah (Palestina), Jeddah (Saudiarabien) etc. Kunden får betala restid i dessa fall. Dessutom hotell och flyg när så behövs. Även inom Stockholm tar vi ibland betalt för restid, om uppdraget är väldigt kort. Exempelvis: Jag sitter heltid hos kund A i sex månader, men kund B vill ha möten en gång i månaden, en timme mitt på dagen. Det tar mig 30 minuter från kund A till kund B och lika mycket tillbaks. Där får kund B stå för restid, annars är det ju en ren förlustaffär att hantera kund B. Visst kan man jämka sådant här ibland och bjuda på det om kund B är en storkund, men att vi aldrig fakturerar detta stämmer inte.
Så hantverkare som ska göra småjobb hemma hos folk, säg en timme eller två måste antingen höja timtaxan rejält eller också ta betalt för restiden. Att ta betalt för restiden känns mest rättvist tycker jag. Alternativt så måste de helt sluta att ta korta uppdrag och då lär det bli ännu svårare att hitta en hantverkare som kan hjälpa till med saker som tar mindre än 8 timmar.
Det som förvånar mig är alltså inte att man tar betalt för restiden, eller att man måste ta betalt för denna utan att många är så ruggigt usla på att tala om det för kunderna innan. För en själv är det kanske det är uppenbart att man måste ta betalt för restid till/från kund och för att handla material (även om jag också undrar hur planeringen går till ibland), men många kunder vet inte det och det borde man förstått efter första gången man haft den här diskussionen med en kund. Är man bara tydlig med kunden innan så accepterar de flesta kostnaden och gör de inte det så är det bättre att tacka nej till jobbet, för det kommer bara bli problem efteråt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
På många ställen jag varit så har det varit så här:P Putte 9497 skrev:
Säg att jag har har 2 mil till företagets lokaler och det tar 30 minuter.
Åker jag direkt hemifrån till kund som ligger inom 2 mil och 30 minuter hemifrån så får jag ingen ersättning för det (och ingen räkning till kunden heller).
Ligger kunden 5 mil bort och resan tar en timme, så tar man betalt för 3 mil och 30 minuter.
Detta under förutsättning att man tar betalt överhuvudtaget, vilket beror på vilket avtal man har med kunden.
Inga andra yrkesgrupper har betalt för att resa till jobbet så det är helt ologiskt att hantverkare ska ha det.P Putte 9497 skrev:
Tandläkarbesöket kostar 980 kr, tack. Och så 95 kr för att tandläkaren resa hit till jobbet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag tycker du tänker fel och då är jag inte hantverkare. Tandläkaren har en resa till jobbet och en hem varje dag. En hantverkare kan ha en resa till företaget och en resa hem från företaget. Under dagen har samme hantverkare kanske 4 jobb ute hos olika kunder, dvs restid för hantverkaren. Om tandläkaren har 4 kunder så är det på tandläkarmottagningen, dvs ingen restid.D DanielPers skrev:
Vem ska betala resan till och från de olika kunderna? Det måste såklart kunderna göra: Det kan ske genom att man fakturerar samma timpeng för resa som för arbete, eller att man bjuder på resan och tar dubbla timpenningen. Haken blir då att vi aldrig kommer kunna ha en hantverkare som kommer för att fixa grejer som tar 1-2 timmar, för man kommer tjäna mer på att ta kunder som kör hela dagar.
Sen kan vissa hantverkare få betalat för resa till och från bostaden, men det är en överenskommelse med deras arbetsgivare och inget som skall faktureras kund, så det skiter åtminstone jag fullständigt i.
Skillnaden är kanske att en anställd hantverkare har sin arbetsplats exempelvis hos plåtnicklas AB på plåtvägen 55 men lägger plåten på ett hus fem mil bort.D DanielPers skrev:
Det vanliga är att hantverkaren hämtar firmabilen på plåtvägen 55 och åker sedan fem mil för att lägga plåten hos en kund.
Då menar du att hantverkaren först ska åka hemifrån till firman och hämta bil, plåt och verktyg samt åka fem mil till kunden för att börja lägga plåten klockan 7?
Ursäkta, jag har varit otydlig!N Nils82 skrev:
Det är en (1) egenföretagare jag anlitat som gillar att jobba med en annan hantverkare, så vi har fått den andra "på köpet", men de debiterar var för sig.