Hej,

Vi har en pågående krypgrundsrenovering på undervåningen samtidigt som vi bor på våningen ovan. Denna veckan jobbar jag hemma och rivarna har börjat kasta ut golv mm.
Vi har fått en offert och accepterat det priset. Även priser på ev tillägg som att byta syll, avlopp och elektriker.

Man hör när dom jobbar, tigersåg, kofot och höga ljud. Men det är snarare mer tyst än rivningsljud under dagen om jag ska vara ärlig. Ca 1 timme frukostrast och snackar/ser på film. Deras tider på plats har ungefär varit 7.30-15.30 minus 1.5h lunch.

Det känns väl orimligt att klocka hantverkarna tänker jag men kostnaden för rivning hade nog kunnat kapats till hälften om jag ska vara ärlig. Jag tycker det är lugnt så länge dom håller budget men det är ju svårt att säga så här i förtid. Bör jag göra något redan nu?

Mvh Disco

Stockphoto för uppmärksamhet
Tre hantverkare i arbetskläder står och skrattar åt något på en mobiltelefon. En av dem håller en kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kokhe och 2 till
  • Laddar…
Men det är ett fast pris?

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Men det är ett fast pris?
Vi har fått ett totalpris på hela jobbet med tillägg att ev syllbyte kan tillkomma. Det står t ex inga timpriser angivet. Då är det kanske fastpris? Jag var av uppfattningen att pris i offerter var riktmärken.

Discoman Discoman skrev:
Vi har fått ett totalpris på hela jobbet med tillägg att ev syllbyte kan tillkomma. Det står t ex inga timpriser angivet. Då är det kanske fastpris? Jag var av uppfattningen att pris i offerter var riktmärken.
Njaej, en accepterad offert är en överenskommelse om affären och de specificerade detaljerna kring den (pris, t ex). Lite beroende på formuleringar och eventuella luringar, kanske. Men normalt skulle jag säga att det pris som du har accepterat och beställt efter ("enligt offert ...") ska gälla, om de så plöjer igenom hela Dallas-boxen.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Njaej, en accepterad offert är en överenskommelse om affären och de specificerade detaljerna kring den (pris, t ex). Lite beroende på formuleringar och eventuella luringar, kanske. Men normalt skulle jag säga att det pris som du har accepterat och beställt efter ("enligt offert ...") ska gälla, om de så plöjer igenom hela Dallas-boxen.
Okej tack, nu känner jag mig lite tryggare att lämna dem att kolla på Dallas :)

• Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Du borde ju ha en tidsplan?

Hur lång tid ska enskilda moment ta? Inte direkt roligt att ha hantverkare hemma längre än nödvändigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fast man får vara lite på sin vakt om offerten är otydlig. Finns risk att hantverkaren hävdar fast pris på allt som gick oväntat snabbt, men att "det förstår du väl att det gäller löpande räkning", när ett jobb tar lite längre tid.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag har dig och förstår vad du menar. Fick själv en offert där man kastat in en heldag plus några timmar. Väl på plats så låter det mycket första halvtimmen. Efter det börjar telefonen ringa. Snack snack snack. Sen kommer dom och säger efter ca timmen -Jag ska åka tillbaka till firman och hämta några saker. Kommer tillbaka efter lunch. Kl 13:45 så dyker man upp och plockar ihop. Drar lite med en skruvdragare. Låter lite illa. Pratar I telefonen om jobbet man utför. Säger det är bra, går till kunden och säger att det blev klart.

Då är frågan varför man kunde uppskatta detta lite bättre vid offertens tillkomst??? Man blir förbannad över att man behandlar timmar (tusenlappar) som något man bara slänger hit och dit med. Jag jobbar EN HEL DAG för den timmen han kastar på för ett privat samtal hem tar tid.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Förmodligen tycker dom avsatt tid är generös och tänker vi tar det lugnt..

TILLÄGG: Dom har nog testat jobba snabbt och då bara blivit belönade med mer arbete. Då blir det så här. Folk är inte dumma

• Gilla
DaliMannen och 3 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Du borde ju ha en tidsplan?

Hur lång tid ska enskilda moment ta? Inte direkt roligt att ha hantverkare hemma längre än nödvändigt.
4-5 veckor är det sagt totalt. Men tiden är inte mitt problem, det är ev ökade kostnader.

Discoman Discoman skrev:
4-5 veckor är det sagt totalt. Men tiden är inte mitt problem, det är ev ökade kostnader.
Vill du vara lite säker kan du ju passa på och dokumentera nu när du jobbar hemma. SKULLE de sen komma och kräva mer betalt pga det ena eller andra som ni inte kommit överens om så har du lite fler kort på hand. Det vimlar av inlägg där kunder på slutet krävs på mer och mer pengar för att avsluta jobb med diverse ursäkter, tog mycket längre tid än väntat osv. Hamnar man i den sitsen och de kommer med dagböcker som är helt uppåt väggarna är det bra med lite bevis.

Samt förstås att aldrig betala mer än vad det som är levererat är värt, alltid ha mer kvar att betala än det kostar att ta in någon annan att färdigställa.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
J
Föra dagbok är aldrig fel om man har möjlighet till det samt att fota varje dag så att det går att härleda..

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Hej,

Vi har en pågående krypgrundsrenovering på undervåningen samtidigt som vi bor på våningen ovan. Denna veckan jobbar jag hemma och rivarna har börjat kasta ut golv mm.
Vi har fått en offert och accepterat det priset. Även priser på ev tillägg som att byta syll, avlopp och elektriker.

Man hör när dom jobbar, tigersåg, kofot och höga ljud. Men det är snarare mer tyst än rivningsljud under dagen om jag ska vara ärlig. Ca 1 timme frukostrast och snackar/ser på film. Deras tider på plats har ungefär varit 7.30-15.30 minus 1.5h lunch.

Det känns väl orimligt att klocka hantverkarna tänker jag men kostnaden för rivning hade nog kunnat kapats till hälften om jag ska vara ärlig. Jag tycker det är lugnt så länge dom håller budget men det är ju svårt att säga så här i förtid. Bör jag göra något redan nu?

Mvh Disco

Stockphoto för uppmärksamhet
[bild]
"a 1 timme frukostrast och snackar/ser på film. Deras tider på plats har ungefär varit 7.30-15.30 minus 1.5h lunch"

det där är ju ett större problem med många kontorsarbetare och inte tala om kommunal arbetare där är det nog värst

• Gilla
Gunnar Stoltz och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
"a 1 timme frukostrast och snackar/ser på film. Deras tider på plats har ungefär varit 7.30-15.30 minus 1.5h lunch"

det där är ju ett större problem med många kontorsarbetare och inte tala om kommunal arbetare där är det nog värst
Det är en myt när det gäller kontorsabetare. De måste ofta jobba in alla raster och hoppa över lunchen för att hålla kunderna nöjda när de i produktionen tar långa raster och myglar på jobbet. Antalet gånger jag lyckats gå och kissa när jag jobbat på kontor är lätträknade. På någon arbetsplats har jag aldrig lyckats hinna med att gå och kissa. När jag var gravid gick jag till chefen och sade att jag vägrar att inte kunna hinna äta och kissa under tiden jag är gravid. Hantverkare kan man ställa klockan efter, när de tar paus på morgonen är klockan 9. En gång när jag hade hantverkare hemma åkte jag bort två dagar. Jag hoppades på att det äntligen skulle vara färdigt när jag kom tillbaka. Istället såg jag på larmloggen att de varit där 15 minuter. De hade en restid på 1 timme enkel väg. De höll på en månad till och blev inte färdiga. Jag fick ta in någon annan. Sätta upp ett IKEA kök där jag skruvat ihop stommarna redan ska inte ta flera månader. Numera gör jag det mesta själv och tar in en 85 åring elektriker när det behövs.

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förmodligen tycker dom avsatt tid är generös och tänker vi tar det lugnt..

TILLÄGG: Dom har nog testat jobba snabbt och då bara blivit belönade med mer arbete. Då blir det så här. Folk är inte dumma
Resultatet blir att de blir belönade med arbetslöshet. Folk har tröttnat på att betala tusenlappar extra på redan höga timpriser. Det resulterar i att man slutar anlita byggföretag. Och byggföretagen går i konkurs. Det är kris inom byggbranschen och de har bara sig själva att skylla. När rotavdragen kom blev allt ännu dyrare. 50 000 för en dags jobb vilket de tar för att sätta in en värmepump är inte rimligt men det är en effekt av bidraget rotavdrag.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.