2 168 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hantverkare och kommunikation
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En lite lustig erfarenhet.
Dottern har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Föreningen har låtit utföra en del ändringar som berör samtliga lägenheter (typ fönsterbyte, men inte just det). Alla hade fått ut en lapp om att ev. observerade anmärkningar skulle anmälas inför slutbesiktning.
I dotterns lägenhet fanns det en rätt allvarlig brist, och några mindre.
Nåväl efter några veckor ringer någon till henne på arbetet "var i h---e e du", ingen presentation, ingen förklaring om vad det gäller.
"Jag står utanför din dj--a dörr, jag skall fixa...". Det börjar gå upp ett ljus om att det kanske gäller åtgärden av anmärkningarna. Ett par frågor som besvaras med diverse svärord. Så klarnar bilden.
Men vore det inte bra om ni kunde meddela ungefär när det här skulle ske, så vi kan planera? "Jag har väl för h--e inte tid å skicka några djä--a meddelanden, jag kommer när jag vill, är du inte hemma får du för f--n skylla dig själv", avslutat samtal.
Dotterns pojkvän skulle arbeta hemifrån någon av 3 eftermiddagar i den veckan, försöker få tag på hantverkaren för att se om det går att ordna en "bokning". När han kommer fram "Vem i hel--e e det?".
Nåväl efter lite strulande kom hantverkaren och lyckades åtgärda en av 5 anmärkningar, den minst allvarliga...
Det har alltså inte kommit någon som helst information om när dessa anmärkningar skulle åtgärdas, inga ebjudanden om att lämna nyckel eller liknande. Utan bara "out of the blue". Rent hypotetiskt kan det givetvis vara föreningen som shablat med informationen, men jag tvivlar på det. Föreningen har en helt enormt bra information om allt som händer. Jag är avundsjuk på hur bra de ser ut att sköta förvaltning och information till medlemmar, jämfört med hur det fungerade i föreningen jag var ordf. i för 30 år sedan.
Det har även nyss utförts OVK, informationen runt den var perfekt. Antingen lämna in nyckeln, eller om man ville vara hemma, ett schema med 2h fönster där man fick hålla sig hemma.
Dottern har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Föreningen har låtit utföra en del ändringar som berör samtliga lägenheter (typ fönsterbyte, men inte just det). Alla hade fått ut en lapp om att ev. observerade anmärkningar skulle anmälas inför slutbesiktning.
I dotterns lägenhet fanns det en rätt allvarlig brist, och några mindre.
Nåväl efter några veckor ringer någon till henne på arbetet "var i h---e e du", ingen presentation, ingen förklaring om vad det gäller.
"Jag står utanför din dj--a dörr, jag skall fixa...". Det börjar gå upp ett ljus om att det kanske gäller åtgärden av anmärkningarna. Ett par frågor som besvaras med diverse svärord. Så klarnar bilden.
Men vore det inte bra om ni kunde meddela ungefär när det här skulle ske, så vi kan planera? "Jag har väl för h--e inte tid å skicka några djä--a meddelanden, jag kommer när jag vill, är du inte hemma får du för f--n skylla dig själv", avslutat samtal.
Dotterns pojkvän skulle arbeta hemifrån någon av 3 eftermiddagar i den veckan, försöker få tag på hantverkaren för att se om det går att ordna en "bokning". När han kommer fram "Vem i hel--e e det?".
Nåväl efter lite strulande kom hantverkaren och lyckades åtgärda en av 5 anmärkningar, den minst allvarliga...
Det har alltså inte kommit någon som helst information om när dessa anmärkningar skulle åtgärdas, inga ebjudanden om att lämna nyckel eller liknande. Utan bara "out of the blue". Rent hypotetiskt kan det givetvis vara föreningen som shablat med informationen, men jag tvivlar på det. Föreningen har en helt enormt bra information om allt som händer. Jag är avundsjuk på hur bra de ser ut att sköta förvaltning och information till medlemmar, jämfört med hur det fungerade i föreningen jag var ordf. i för 30 år sedan.
Det har även nyss utförts OVK, informationen runt den var perfekt. Antingen lämna in nyckeln, eller om man ville vara hemma, ett schema med 2h fönster där man fick hålla sig hemma.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Ringer man någon och säger "var i helv... är du?", eller svarar på samma sätt i telefon så är det något fel på personen. Påminner lite om en tidigare kollega inom konsultbranchen. Han tog man inte med till kund..."
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Nu ska vi inte lasta hantverkarekåren för att personen i fråga inte har nån form av vettig uppfostran. Det här handlar om en idiot, att han råkar vara hantverkare är beklagligt.
Så bemöter man inte folk!
Så bemöter man inte folk!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Håller helt med om att detta är inte representativt, enl. min erfarenhet. Både jag och dottern med familj tycker det är ganska lustigt.
Säg till din dotter att höra av sig till föreningen och berätta om bemötandet och att hon inte vill ha med den idioten att göra igen (kanske mer diplomatiskt uttryckt). De flesta seriösa företag tar allvarligt på den sortens beteende och kan nog skicka någon annan, annars kan föreningen se till att anlita något annat företag framöver.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror att hon har berättat för föreningen. Ordf. bor granne.
H hempularen skrev:En lite lustig erfarenhet.
Dottern har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Föreningen har låtit utföra en del ändringar som berör samtliga lägenheter (typ fönsterbyte, men inte just det). Alla hade fått ut en lapp om att ev. observerade anmärkningar skulle anmälas inför slutbesiktning.
I dotterns lägenhet fanns det en rätt allvarlig brist, och några mindre.
Nåväl efter några veckor ringer någon till henne på arbetet "var i h---e e du", ingen presentation, ingen förklaring om vad det gäller.
"Jag står utanför din dj--a dörr, jag skall fixa...". Det börjar gå upp ett ljus om att det kanske gäller åtgärden av anmärkningarna. Ett par frågor som besvaras med diverse svärord. Så klarnar bilden.
Men vore det inte bra om ni kunde meddela ungefär när det här skulle ske, så vi kan planera? "Jag har väl för h--e inte tid å skicka några djä--a meddelanden, jag kommer när jag vill, är du inte hemma får du för f--n skylla dig själv", avslutat samtal.
Dotterns pojkvän skulle arbeta hemifrån någon av 3 eftermiddagar i den veckan, försöker få tag på hantverkaren för att se om det går att ordna en "bokning". När han kommer fram "Vem i hel--e e det?".
Nåväl efter lite strulande kom hantverkaren och lyckades åtgärda en av 5 anmärkningar, den minst allvarliga...
Det har alltså inte kommit någon som helst information om när dessa anmärkningar skulle åtgärdas, inga ebjudanden om att lämna nyckel eller liknande. Utan bara "out of the blue". Rent hypotetiskt kan det givetvis vara föreningen som shablat med informationen, men jag tvivlar på det. Föreningen har en helt enormt bra information om allt som händer. Jag är avundsjuk på hur bra de ser ut att sköta förvaltning och information till medlemmar, jämfört med hur det fungerade i föreningen jag var ordf. i för 30 år sedan.
Det har även nyss utförts OVK, informationen runt den var perfekt. Antingen lämna in nyckeln, eller om man ville vara hemma, ett schema med 2h fönster där man fick hålla sig hemma.
Hantverkare är nog inte så duktiga att planera eller beräkna arbetstid därför behöver de tillgång till lägenheten vanligtvis 4 timmar.
Klicka här för att svara