photo copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser på bilden består väggarna av sammanfogade betongblock. Huset är byggt 1959. Hantverkaren förklarar för mig att dessa betongplattorna kommer att röra på sig med tiden och spricker kan uppstå. Att montera väv/microlite visar sig kosta mer än själva bredspacklingen?!

Behöver jag det?

ska du tapetsera?

Måla.

Jag har själv markerat med rött vart betongblocken möter varandra.

Frågan är nog klarar microliten att hålla mot rörelsen.

Jag har fått höra "fibre" från hantverkare. Osäker på vad de menar. Ingen som har haft liknande väggar?

Jag tror den klarar det utmärkt. Spackel kommer spricka vid minsta lilla rörelse, såvida man inte lyckas riktigt väl med en pappremsa och utfyllnad.

Menar du att jag inte behöver lägga en väv?

Hur såg det ut innan?

Jag menar att microlite eller renoveringstapet är bra under för att ta microsprickorna.
Det går att bredspacka och lägga pappremsa som förstärkning , men det är lite lotto om det ska hålla, mkt svårare.

Var massa tapeter på varandra.

En följdfråga.

Jag kommer nog vilja måla om lägenheten en vacker dag. Är det inte då lika bra att köra utan microlite nu och sedan måla om till en annan färg den dagen det blir sprickor? I samband med ommålningen så lägger jag på microlite naturligtvis.

Det känns som en gardering då man flyttar fram kostnaden.

Eller köper du bara så det räcker att klippa 15cm remsor till skarvarna.

Mikael_Swe skrev:
En följdfråga.

Jag kommer nog vilja måla om lägenheten en vacker dag. Är det inte då lika bra att köra utan microlite nu och sedan måla om till en annan färg den dagen det blir sprickor? I samband med ommålningen så lägger jag på microlite naturligtvis.

Det känns som en gardering då man flyttar fram kostnaden.
Så hade jag nog gjort.

• Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Hantverkaren tyckte även att det var vettigt. Men garanti är bara att glömma då jag blivit förvarnad om ev sprickor.

Mikael_Swe skrev:
Var massa tapeter på varandra.
Var det mycket sprickor i dom då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.