3 187 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hantverkare med Studiokunskaper i sthlm
Hej, hade tänkt att bygga ljudstudio (i sthlm), någon som kan tipsa om Hantverkare som kan har erfarenhet av sådant? (Mellanvägg, takläggning, väggpaneler, golv, dörrar) Svårt att veta var man ska börja leta!
De enda med den specifika nischen som jag känner till är Studiobyggarna i Sala, men de verkar svåra att få tag på.
Nu behöver de givetvis inte vara supernischade, det verkar svårt nog ändå.
Några idéer ?
/Mangz
De enda med den specifika nischen som jag känner till är Studiobyggarna i Sala, men de verkar svåra att få tag på.
Nu behöver de givetvis inte vara supernischade, det verkar svårt nog ändå.
Några idéer ?
/Mangz
Du kan ju kolla på Vstforum. Det är ett forum för musiker och där har flera byggt studios, antingen själva eller med hantverkshjälp. Rekommendar dig att göra en sökning på forumet där.
Annars har du en länk här, http://www.amazon.com/gp/reader/0071387005/002-3610355-3647226?_encoding=UTF8&p=S001
och här
Tre artiklar från Musikermagasinet skrivna av Henrik Vogel som driver Helter Skelter Studio i Stockholm.
Bygga studio del 1
Bygga studio del 2
Bygga studio del3
Annars har du en länk här, http://www.amazon.com/gp/reader/0071387005/002-3610355-3647226?_encoding=UTF8&p=S001
och här
Tre artiklar från Musikermagasinet skrivna av Henrik Vogel som driver Helter Skelter Studio i Stockholm.
Bygga studio del 1
Bygga studio del 2
Bygga studio del3
Du kan ju alltid blanda in en akustiker som skissar på ritningarna. Sen kan man ta in vilken firma som helst egentligen... Dimensionering och rumsakustiska åtgärder lämnar man ju inte bara till "vemsomhelst". Studiobyggarna jobbar ofta med AudioLab om jag inte missminner mig. Fördelen med rena studiobyggare är att de kan sin sak men har ett rätt högt prisläge då de är rätt hårt nischade.
Du kan få en projektör som gör en funktionsbeskrivning med detaljer angående rumsakustiska åtgärder samt dimensionering. Detta går lös på säg 15-20 tusen spänn kanske... Enkla ritningar på denna funktionsbeskrivning är rätt basic att pilla med själv... Dimensionering av väggar finns i funktionsbeskrivning där man endast kan åberopa kraven på väggarna med ljudnuycklar och grejjer. Man kan även endast löpa dimensionering av rummet och funktionsbeskriva konstruktionen för att i ett senare skede "mäta" in rumsakustiska åtgärder... Vilket som är billigast vet jag inte... Men material kostnaden i en studio är rätt hög.. Så konsult kostnaden lär vara nånstans runt 10-15% av totalkostnad beroende på storlek på lokalen....
Konkreta tips på hantverkare har jag inte det beror på hur du skall handla upp det hela... Som privatperson eller som företag....
Du kan få en projektör som gör en funktionsbeskrivning med detaljer angående rumsakustiska åtgärder samt dimensionering. Detta går lös på säg 15-20 tusen spänn kanske... Enkla ritningar på denna funktionsbeskrivning är rätt basic att pilla med själv... Dimensionering av väggar finns i funktionsbeskrivning där man endast kan åberopa kraven på väggarna med ljudnuycklar och grejjer. Man kan även endast löpa dimensionering av rummet och funktionsbeskriva konstruktionen för att i ett senare skede "mäta" in rumsakustiska åtgärder... Vilket som är billigast vet jag inte... Men material kostnaden i en studio är rätt hög.. Så konsult kostnaden lär vara nånstans runt 10-15% av totalkostnad beroende på storlek på lokalen....
Konkreta tips på hantverkare har jag inte det beror på hur du skall handla upp det hela... Som privatperson eller som företag....
Det verkar som om du redan har en budget och är klar att börja bygga.
Men ska du verkligen inte anlita någon form av studiobyggarkonsult ??
Känns lite som att bygga sitt hus utan att snacka med arkitekt...
Det är ju rätt så mycket pengar som du satsar om du verkligen ska bygga en studio.....
Vad har du tänkt att lägga på bygget totalt med material och snickare exkl. elektronik ?
Men ska du verkligen inte anlita någon form av studiobyggarkonsult ??
Känns lite som att bygga sitt hus utan att snacka med arkitekt...
Det är ju rätt så mycket pengar som du satsar om du verkligen ska bygga en studio.....
Vad har du tänkt att lägga på bygget totalt med material och snickare exkl. elektronik ?
Klicka här för att svara