15 905 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Hantverkare har fakturerat förseningsavgift på bestriden faktura!
Sida 1 av 2
Har drabbats av en hantverkare av det kreativare slaget.
Beställde ett jobb som skulle ta ca X timmar ( vilket är något snabbare än vad det skulle ta för mig att göra jobbet) men när fakturan kom så omfattade den 6 gånger så mycket tid
. Bestred fakturan och fick en ny som fortfarande var felaktig. Bestred den fakturan också och nu har han börjat debitera förseningsränta.
Vad göra nu?
Beställde ett jobb som skulle ta ca X timmar ( vilket är något snabbare än vad det skulle ta för mig att göra jobbet) men när fakturan kom så omfattade den 6 gånger så mycket tid
Vad göra nu?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Du är ju skyldig att betala så mycket som du anser är obestridligt, annars har han rätt att få ut dröjsmålsränta. Och OM man tänker sig att detta till slut hamnar i tingsrätten som en tvist, och OM du då förlorar så blir du skyldig att betala även dröjsmålsränta.
Hörde med min advokat idag och då jag begärt en korrekt faktura när jag bestred en som var felaktig så är det ingen fara med att jag inte har betalat och någon dröjsmålsränta har han inte heller rätt att ta ut på en bestriden faktura då han inte har återkommit med reviderad faktura. Han har inte heller rätt att ta ut den räntan han har tagit eftersom kontrakt inte finns så är det räntelagen som gäller dvs 8%.
Betalade iallafall för de timmarna som uppskattades när jag beställde tjänsten.
Betalade iallafall för de timmarna som uppskattades när jag beställde tjänsten.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det där om att han inte skulle ha rätt att ta ut ränta på en bestriden faktura låter märkligt.
Antag att du bestrider en faktura som senare visar sig vara korrekt (även om du inte håller med). Då är jag rätt övertygad om att man får betala dröjsmålsränta.
Däremot så har jag för mig att om du ex. får en faktura med bara en klumpsumma för arbete, utan specifikation, och du begär en specificerad faktura så behöver man inte betala något alls förrän den specificerade fakturan kommer. Detta gäller då om det är arbete på löpande räkning. Vid fastpris kan man inte begära en specifikation.
Antag att du bestrider en faktura som senare visar sig vara korrekt (även om du inte håller med). Då är jag rätt övertygad om att man får betala dröjsmålsränta.
Däremot så har jag för mig att om du ex. får en faktura med bara en klumpsumma för arbete, utan specifikation, och du begär en specificerad faktura så behöver man inte betala något alls förrän den specificerade fakturan kommer. Detta gäller då om det är arbete på löpande räkning. Vid fastpris kan man inte begära en specifikation.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Det är ju inte samma sak, om tex tings dömmer till hantis.s favör, då tillställs rätten till ränta men hantis kan ju inte i dagsläget fakturera förseningsavgift då tvist råder kring fakturerat belopp.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jo om han INTE fakturerar ränta, så har han svårigheter att få ut ränta i ett senare skede.
Att du bestrider en faktura påverkar inte firmans rätt att fortsätta ställa krav mot dig. Ev. dröjsmålsränta fortsätter att ticka osv. Om du bestrider en faktura och firman anser att den är rätt så påverkar ditt bestridande ingenting. Den enda formella effekten är att ett inkasso bolag får inte driva kravet mot dig om du har bestridit det. Men firman själv får ta till vilka lagliga medel som helst för att få dig att betala. Och de får debitera dröjsmålsränta. Som antingen skall vara enl. räntelagen, eller enl. vad som står i ert avtal.
Att du bestrider en faktura påverkar inte firmans rätt att fortsätta ställa krav mot dig. Ev. dröjsmålsränta fortsätter att ticka osv. Om du bestrider en faktura och firman anser att den är rätt så påverkar ditt bestridande ingenting. Den enda formella effekten är att ett inkasso bolag får inte driva kravet mot dig om du har bestridit det. Men firman själv får ta till vilka lagliga medel som helst för att få dig att betala. Och de får debitera dröjsmålsränta. Som antingen skall vara enl. räntelagen, eller enl. vad som står i ert avtal.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
ok!
Han har fakutrerat bra mycket mer än räntelagen tillåter och vi har inget avtal så räntelagen gäller.
Som jag förstått det hela så gör de väl ett anspråk när de går till tinget och där hänvisar de väl till ev ränta. Och I detta fall så väntar jag ju på en korrekt faktura så ränta blir det ju inte tal om. Hur som så har jag bestridit hela klabbet.
Som jag förstått det hela så gör de väl ett anspråk när de går till tinget och där hänvisar de väl till ev ränta. Och I detta fall så väntar jag ju på en korrekt faktura så ränta blir det ju inte tal om. Hur som så har jag bestridit hela klabbet.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Plåthuset verkar ha en poäng där, 4e paragrafen finns en formulering som verkar kunna tolkas så att dröjsmålsränta överhuvudtaget inte kan debiteras mot privatperson om det inte framgår av faktura eller avtal att ränta kommer att tas ut.
Hoppla, nu har hantverkaren börjat hota med inkasso och kronis. Det känns ju lite olustigt så jag ringde kronis och fick prata med en trevlig skåning som sa att OM de verkligen går vidare så har de inget att hämta vare sig hos kronis eller i tinget.
Trodde inte att kronis fick uttala sig så krasst om saken :/
Trodde inte att kronis fick uttala sig så krasst om saken :/
Du behöver inte betala något så länge fakturan är felaktig enligt en part och bestrides på ett rätt sätt. Vill fakturaställare få in betalningen, då ligger det i hans intresse att reglera eller komma till någon medling med dig. Inga påminnelse avgifter och ingen ränta kan tas ut så länge parterna inte kommer överens om betalnings belopp.
OM fakturan går vidare till inkaso så är det bara att meddela inkasso att du bestrder fakturan.
Det går då vidare till kronolle OM företaget drar det dit vill säga då bestrider du fakturan igen och kronolle skickar då det automatiskt till tingsrätten som i sin tur tar kontakt med företaget och frågar om dom ska dra det vidare heller inte.
Och detta gäller oavsett om det är en korrekt heller felaktig faktura är det dock en korrekt faktura så kommer du ju förlora i tingsrätten.
Du kommer ej heller få några betalningsanmärkningar under resans gång så länge du betalar det eventuella belopp som tingsrätten kommer fram till.
Det går då vidare till kronolle OM företaget drar det dit vill säga då bestrider du fakturan igen och kronolle skickar då det automatiskt till tingsrätten som i sin tur tar kontakt med företaget och frågar om dom ska dra det vidare heller inte.
Och detta gäller oavsett om det är en korrekt heller felaktig faktura är det dock en korrekt faktura så kommer du ju förlora i tingsrätten.
Du kommer ej heller få några betalningsanmärkningar under resans gång så länge du betalar det eventuella belopp som tingsrätten kommer fram till.