125 933 läst ·
630 svar
126k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Men liksom... letar du ursäkter?connywesth skrev:
Nej, jag sa inte att man får skylla sig själv, Jag skrev att för att undvika att bli missnöjd så måste man göra sin hemläxa. Man måste även ha realistiska förväntningar och jag har även skrivit att 56 arbetstimmar (att dela på 2 personer) inte är orimligt. Men det bygger jag på vad andra skribenter här i tråden skrivit som är yrkesverksamma professionella hantverkare har skrivit att det är fullt rimligt. Jag har även tittat på den omständigheten att det inte var ett helt superenkelt standardjobb utan "komplikationer" tillstötte under arbetets gång, som hantverkarna måste lösa för att komma vidare.
Om det normalt hade tagit 40 timmar men p.g.a. av komplikationerna så tog det 56 timmar så är det inte orimligt. Men det är återigen INTE jag, utan professionella hantverkare här i tråden som ansåg att det inte ar helt orimligt. Men eftersom TS inte hade kollat vad det skulle kosta i förväg, eller begärt fastpris och skrivit avtal, så är ju uppdraget på löpande räkning, och då blir det oerhört svårt att avgöra i efterhand för utomstående om det var orimligt med 56 timmar. Man måste ju även tänka på att hantverkarna har rätt att få betalt för sitt jobb.
Men som jag skrivit minst hundra gånger känns det som, så är det viktigt att man som kund, alltid kollar referenser, begär skriftlig offert (kanske med fastpris) och att man är noga med att skriva avtal. Hade man gjort det så hade denna diskussion aldrig existerat.Det är väl ca 440 inlägg i denna tråd nu.
Om en hantverkare med vana av att installera dessa produkter säger "2 dagar" så är det mer värt än vad en forumperson anser. Även om forumpersonen här är hantverkare.
Jag/vi måste faktiskt anta att den hantverkaren som sa 2 dagar ställde relevanta motfrågor om en massa andra saker som inte vi kan se eller läsa om här. Utifrån vad han fick reda på sa han 2 dagar.
Självklart använder TS det mot företaget. Han som vanlig person är underläge och måste ju basera sin bestridan på nånting, i detta fall en tidsuppskattning.
Att du kastar ur dig "Om det normalt hade tagit 40 timmar" så är det bara en väldigt okvalificerad gissning. Baserad på.. ingenting.
Att det KAN ta 40h är sak, det kan absolut finnas anledningar till att saker tar mer tid. Men exakt nu kan vi inte diskutera så.
Det kan säkert ta 80h med - ska vi då säga till TS "gu vad billigt du kom undan" . Nej självklart inte.
Vad var det för komplikationer? Det var lite annat att göra, men inget avgörande - vattenmätaren 1.5, golvvärmen 2h.
Eller vad var det för komplikationer?
"Hade man gjort det så hade denna diskussion aldrig existerat."
Och hur vet du det? Dessa kanske var nya på jobbet, eller aldrig jobbat tillsammans förut så detta beteende kom fram nu.. osv.
Och ett avtal skulle troligen vara löpande för detta lilla jobb. Så nej, det hade kanske inte spelat någon roll med avtal.
Referenser. Visst kanske, men det är skit samma....nu är det som det är, och TS kanske tog referenser...?
Trodde inte när jag skapade tråden att den skulle bli en av de för närvarande mest lästa och kommenterade, tack för det genomslaget! Även om påhopp som ”tjuv” osv inte är särskilt konstruktivt.
Återigen, Hantverkaren ville inte uppge hur lång tid det skulle ta mer än ”någonstans mellan 3-7 dagar”. Dahls material-prislista har jag som konsument inte tillgång till.
att jag inte kommenterat på länge beror främst på att jag pratar med konsumentverket och vill inte uttala mig innan jag vet att jag gör rätt, men också pga privata skäl samt att jag kan inte hålla uppe med den hastigheten som tråden utvecklas i.
Kan också tillägga att vi under vintern hade några snickare som byggde om halva vårt hus, var Mycket nöjda med dem, även om de gjort vissa missar som jag själv måste åtgärda var de ändå på de hela taget väldigt kompetenta och jobbade på precis som jag som beställare förutsatte. Andra gången i mitt liv som jag använde mig av hantverkare är dessa rörgubbarna och de skiljde sig väldigt mot snickarna som tyvärr besannade alla mina fördomar.
återkommer när jag har ytterligare Fakta. tack så länge.
Återigen, Hantverkaren ville inte uppge hur lång tid det skulle ta mer än ”någonstans mellan 3-7 dagar”. Dahls material-prislista har jag som konsument inte tillgång till.
att jag inte kommenterat på länge beror främst på att jag pratar med konsumentverket och vill inte uttala mig innan jag vet att jag gör rätt, men också pga privata skäl samt att jag kan inte hålla uppe med den hastigheten som tråden utvecklas i.
Kan också tillägga att vi under vintern hade några snickare som byggde om halva vårt hus, var Mycket nöjda med dem, även om de gjort vissa missar som jag själv måste åtgärda var de ändå på de hela taget väldigt kompetenta och jobbade på precis som jag som beställare förutsatte. Andra gången i mitt liv som jag använde mig av hantverkare är dessa rörgubbarna och de skiljde sig väldigt mot snickarna som tyvärr besannade alla mina fördomar.
Du valde att enbart betald in den del du tyckte var lagom om behöll resten, det är kanske inget konstruktivt i att kalla dig tjuv, men det är sanningen .Smillan1000 skrev:Trodde inte när jag skapade tråden att den skulle bli en av de för närvarande mest lästa och kommenterade, tack för det genomslaget! Även om påhopp som ”tjuv” osv inte är särskilt konstruktivt.
Eftersom du citerar mig, tycker du jag kastar skit?connywesth skrev:
I så fall så ber jag om ursäkt men även om ett exempel på när jag gjort det (så jag kan bemöta det på ett korrekt sätt).
Vad jag kan eller inte hör inte till saken för fem öre, det är ju vad DU kan... som är relevant.V vvs facit skrev:
Är det ett enkelt projekt för dig. "Enkelt" innebär inte att det inte finns beslut att ta längs vägen, saker som kräver kunskap och erfarenhet. Men för någon med vana så rullar det på.
Men det är ju tydligt när du inte svarar att du inte har en massa tid utanför kundens hem, att det är så komplicerat att det behövs "skrivbordsarbete" ... DET var frågeställningar som connywesth tog upp....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Att man behöver vara två i vissa moment när man ska installera en LVVP betvivlar jag inte. Saker kan vara tunga, det kan behövas fler händer än en normal person har, man kan behöva hålla i något längre bort, etc. Vissa moment kan man dock göra ensam.
Att åka och handla lite extra kopplingar etc kan knappast vara ett jobb som man måste vara två personer på. Där kan en åka och handla medan kollegan jobbar vidare med något annat. Om man vill åka tillsammans för att fika lite, så gör det, men låt inte kunden betala och framförallt kommunicera detta till kunden. "Du, vi behöver lite extra saker. Vi åker båda två så vi kan fika tillsammans, men självklart betalar du inte för vår fikatid och endast restid för en av oss" (eller vad som nu är lämpligt att säga).
Vad gäller jämförelser med priser på Bauhaus och Clas Ohlson så är det väl sällan där kunderna jämför, även om det händer, mest för att visa hur absurt det är ibland. En jämförelse med elbutik.se eller rinkabyror.se är troligen intressantare. Självklart är det så att det innebär att man inte kan hämta samma dag, men om man redan tidigare tagit sig ut till kunden och tittat igenom förutsättningarna och sen åkt tillbaks till kontoret och lämnat offert så vet man rimligtvis vad som behövs (plus-minus någon del man missat). När kunden efter 3 dagar hör av sig och accepterar offerten, så slängen man sig väl sällan i bilen direkt och kör? Man har förhoppningsvis några andra uppdrag bokade redan, så man kommer kanske överens med kunden att man ses om en vecka eller tre. Då har man gott om tid att beställa varorna från någon av ovanstående, eller från någon annan, om det nu är så att grossisterna kostar 2-3 ggr mer.
Att åka och handla lite extra kopplingar etc kan knappast vara ett jobb som man måste vara två personer på. Där kan en åka och handla medan kollegan jobbar vidare med något annat. Om man vill åka tillsammans för att fika lite, så gör det, men låt inte kunden betala och framförallt kommunicera detta till kunden. "Du, vi behöver lite extra saker. Vi åker båda två så vi kan fika tillsammans, men självklart betalar du inte för vår fikatid och endast restid för en av oss" (eller vad som nu är lämpligt att säga).
Vad gäller jämförelser med priser på Bauhaus och Clas Ohlson så är det väl sällan där kunderna jämför, även om det händer, mest för att visa hur absurt det är ibland. En jämförelse med elbutik.se eller rinkabyror.se är troligen intressantare. Självklart är det så att det innebär att man inte kan hämta samma dag, men om man redan tidigare tagit sig ut till kunden och tittat igenom förutsättningarna och sen åkt tillbaks till kontoret och lämnat offert så vet man rimligtvis vad som behövs (plus-minus någon del man missat). När kunden efter 3 dagar hör av sig och accepterar offerten, så slängen man sig väl sällan i bilen direkt och kör? Man har förhoppningsvis några andra uppdrag bokade redan, så man kommer kanske överens med kunden att man ses om en vecka eller tre. Då har man gott om tid att beställa varorna från någon av ovanstående, eller från någon annan, om det nu är så att grossisterna kostar 2-3 ggr mer.
Jo faktiskt så går det utmärkt på mindre jobb. Det finns flera bevis på det, tex Bauhaus montageservice, Classe fixare mfl.connywesth skrev:
Så vad jag vill ha sagt är att man inte kan ge en offert på telefon, för ett hantverksjobb. Varje jobb är unikt, hantverkaren behöver använda sin yrkeskunskap och erfarenhet när denne är på plats och undersöker den tänka byggarbetsplatsen och det blir ändå inte helt perfekt, för varje jobb är i sig unikt.
edit, tog dessa som exempel då många känner till dom även om deras jobb är av enklare sorten men det finns otaliga fler exempel, tex lokala byggaren som bokar in hantverkare, hantverkare som har egen prislista mm
Redigerat:
Sanningen? Eh va?C Calore skrev:
Det EXAKT så man skall göra om man inte är nöjd. Ta in expert, skaffa ett utlåtande om hur lång tid det borde ta, sedan betala det och bestrid resterande.
Oavsett bransch eller avtalsform, skriftligt, eller muntliga avtal, offert eller inte - förfarandet är så långt ifrån stöld man kan komma.
Om nåt - hantverkarna är närmare bedragare isf ...@Calore låter det trevligt?
Nej, du uppskattar det säkert inte.
Nu menar jag INTE att hantverkarna är det,
men att överhuvudtaget använda ord som stöld, bedragare etc är inte konstruktivt. Alls.
Så den sandlådan kan vi undvika.
Fast Rinkaby finns inte utanför Jönköping så dem går bort. Jag vet bara 1 firma som beställer material till sitt lager, de flesta i större städer har inget lager att beställa till för det är dyrt i sthlm,GBG Malmö osv. Stsrta Fairlanes vvs du kommer ju äga en väääldigt lukrativ bransch.Fairlane skrev:
Att man behöver vara två i vissa moment när man ska installera en LVVP betvivlar jag inte. Saker kan vara tunga, det kan behövas fler händer än en normal person har, man kan behöva hålla i något längre bort, etc. Vissa moment kan man dock göra ensam.
L larka742 skrev:Sanningen? Eh va?
Det EXAKT så man skall göra om man inte är nöjd. Ta in expert, skaffa ett utlåtande om hur lång tid det borde ta, sedan betala det och bestrid resterande.
Oavsett bransch eller avtalsform, skriftligt, eller muntliga avtal, offert eller inte - förfarandet är så långt ifrån stöld man kan komma.
Om nåt - hantverkarna är närmare bedragare isf ...@Calore låter det trevligt?
Nej, du uppskattar det säkert inte.
Nu menar jag INTE att hantverkarna är det,
men att överhuvudtaget använda ord som stöld, bedragare etc är inte konstruktivt. Alls.
Så den sandlådan kan vi undvika.
Ren stöld. Jag kan inte bara ge min bilmek, eller datagubbe vad jag tycker det är värt.
Stöld helt enkelt.
Varför beställa till sitt lager, kan man inte bara beställa hem till kunden direkt?C Calore skrev:
jo tänka sig, det är precis vad du kan göra.C Calore skrev:
Det är precis vad kunder gjort, det har sanerat olika branscher från lurendrejare under ett antal år.
Nu är de rätt konkurrensutsatta och de allra värsta är borta.
Men ditt att se på saker ger de riktiga rötäggen fotfäste att hålla sig kvar. Rötäggen finns där ute, de måste du själv inse.
Det finns i alla branscher, tex i min folk som säljer hemsidor, IT-lösningar, datorer - lurar arslet av pensionärer och okunniga. ...
Ett sätt att bli av med dem är att säga åt kunder "ta in expert betala bara vad det är värt och gå vidare - bestrid!"
Men du ser det som stöld - varför?
Vill du ha kvar rötäggen i din bransch?
Ja, Ja, Ja, Ja ... och jag förstår visst vad en hantverkare gör.J jhnh skrev:Utan att ha orkat läsa majoriteten av alla inlägg sista dagarna, så är detta en intressant tråd men som nu bör av.
Det finns många här inne som tror en massa hit och dit om hantverkare.
Vissa påståenden stämmer säkert på en del hantverkare, medan andra är påståenden är rena påhopp på hela yrkeskåren som arbetar som hantverkare.
Sammanfattningsvis:
Nu är klockan 7 och min arbetsdag börjar där min kund kommer få min tid resten av dagen eftersom både jag och min firma är måna om vårt rykte och vill värna om våra underbara kunder
- Det finns privatkunder som är rena mardrömmen....De sitter och klockar för att se att det inte ska debiteras mer än vad som arbetats....Tips till er....Gör det själv i stället eller ta fastpris (Som för övrigt alltid brukar bli dyrare hos seriösa hantverkare)
- Materialdiskussionen.....Jämför inte med Jula och Bauhaus...Ta de "riktiga" grossisterna som har hela utbudet inom en dag. Där skiljer det sig en hel del i vad hantverkaren har för rabattsats på återförsäljarens grundpriser. En hantverkare kan ju inte leta material på lågpriskedjor. Sen ska ju hantverkaren stå med garanti på materialet.
- Val av hantverkare.....Det ska väl inte vara så svårt att kolla runt lite och få tips om hantverkare...En seriös hantverkare har en yrkesstolthet och ett rykte att leva upp till och kommer därmed göra ett så bra jobb hen kan. Men gratis till er som är de jobbiga typerna kommer det aldrig att bli hur mycket ni än kommer gnälla.
- Förutsättningarna....är det dåliga förutsättningar för jobbet, så kan det ta längre tid....Tex....Ska man byta golv och kunden lagt in nuvarande golv på undermåligt underlag, Ja då tar det längre tid att lägga golvet.... Eller...Ska en elektriker sätta upp nya armaturer i ett gipstak utan nåt att dra i...Ja då tar det längre tid......Ja ni fattar
- Slutsats....Ni som gnäller är antingen inte i närheten av att förstå vad en hantverkare gör. Googla fram priser är ni bra på verkar det som....Forsätt googla hur arbetet görs och gör det själv i stället
Det är ju EXAKT det som är problemet, jag vill inte betala nån tusenlapp extra för att TVÅ hantverkare åker iväg till typ Ahsell och handlar TRE gånger för ett projekt på max en vecka.
Alla rika och glada, som med glädje betalar sin hantverkare tusenlappar för sådan "arbetstid" har säkert pengar över till mig med.
Skicka ett PM så kan jag ge swisch-nummer där ni kan sätta in 500kr var. ok?
Jag vet vilka kunskaper som krävs.V vvs facit skrev:
Men tyvärr så tror jag att merparten av installatörer inte har den kunskapen. De är i alla fall det intrycket jag har fått av de installatörer jag har pratat med.
Vilket jag tycker är väldigt märkligt då man har det som yrke.
Förmodligen så tycker de installatörerna att det inte finns något mervärde för deras business att kunna det.
För de kan bara slänga dit en inverter och ta betalt. Och kunden blir utan en potential besparing för systemet går halvskit. Lite lurendrejeri kan man tycka.
Eller så är de helt enkelt dumma i huvudet som inte kan grundläggande fysik.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag talade självklart om e-handelsdelen, inte butiken.C Calore skrev:
Du behöver inte beställa in allt som kan tänkas behövas de närmsta 10 veckorna för att bygga ett lager. Det jag menar är att alla delar som du VET att du behöver för ett uppdrag (borde vara nästan allt efter du kollat och lämnat fastprisoffert?), kan du beställa för leverans antingen direkt till kunden (efter överenskommelse) eller till dig. Det behövs inget stort lager om vi talar om att du får leverans någon/några dagar innan sakerna behövs.
Det jag syftar på är alltså att om sakerna kostar 1500 kr hos Rynkaby och 6000 kr hos grossisten så är det en rätt rejäl skillnad. Kunden kommer uppskatta det om du kan sänka priset med 3500 kr genom att göra så, samtidigt som du får en 1000-lapp för besväret.
Du får en nöjd kund, du får en tusenlapp extra och du slipper handla mer än enstaka saker hos den förhatliga grossisten.