125 934 läst ·
630 svar
126k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Det är det nog ingen (konsument) som har några problem att acceptera. Men det förekommer inte sällan att det istället står 500 kr -30% = 350 kr på fakturan för samma uttag. Det är då jag som konsument känner mig lurad.B Byggapålite skrev:
Har du inte det. Har du ingen servicebil. Men åka till grossisten för köp av standardmaterial och samtidigt debitera för "servicebil," det går bra? Hej och hå. Servicebilen kostar hundra kronor i timmen, men tro inte att jag har några delar som passar för ditt hus. Hoppsan! Klockan är nio. Dags att åka till grossisten....P Putte 9497 skrev:
Det där med att vara tacksam för att hantverkare kommer hem och "hjälper" oss kunder med "det vi vill ha gjort" tycks vara ett nyckelord i den här diskussionen: det skall krusas och blundas för tveksamheter för att vi överhuvudtaget skall kunna anlita en hantverkare. Det är en osund inställning i ett samhälle som eftersträvar ärlig konkurrens i stället för inskränkt skråtänkande. Tack och lov finns det fortfarande hantverkare framförallt på landsbygden som har en juste yrkesmoral trots att många av dem saknar konkurrenter och därför skulle kunna ta ut svängarna rejält.connywesth skrev:
Lunch är en "rast" som varken arbetsgivaren eller kunden betalar för. Men pauser har alla arbetstagare rätt till och pauser är betald arbetstid. typiska pauser är fika/frukost på morgon och eftermiddagsfika. Sen ser jag inga problem med att hantverkare får ta fler kortare fikapauser, man kan som uppdragsgivare inte agera som en "buffel", var lite mänsklig, när hantverkare kommer och hjälper en med det man vill ha gjort.
Själv skulle jag inte ha några problem med att bjuda dem på både frukost lunch och fika, jag menar hur ofta har man hantverkare hemma som hjälper en få ordning på huset? Var lite generös för helskotta!
Vi som anlitar hantverkare är beställare av tjänster, inte hjälpsökande idioter.
Nordlander, jag missade ditt inlägg när jag svarade Westh nyss. Din attityd stämmer på pricken in på det jag uppfattar som ett problem med det ökande skråtänkandet i vissa branscher!Henrik Nordlander skrev:Ge fan i och anlita oss då om vi är överdebiterande svullon som bara äter mackor på privat kunders bekostnad.
Gör jobbet själv istället och köp dina prylar på nätet som är så himmelskt billigt.
Tar inte åt mig ett dugg, de är bara så skönt och slippa alla dessa privatkunder som ska ha allt gratis "kan du bara" "kollar du på de" " de får snabbt" "de är inget stort"
Som sagt alla här borde ju utföra sina egna jobb och sluta anlita oss. Ni är ju världsmästare
Firman du jobbar på gör kanske så, och det är ju i så fall sympatiskt. Men alla firmor gör inte så.B Byggapålite skrev:
Vi kan jämföra med en annan aktuell tråd på samma tema: Oskäliga priser. Där är t.ex kunden debiterad 471: -20% rabatt = 376,80 för ett vägguttag som kostar 114:- på elbutik.se.
(Dessutom misstänker jag att priserna som syns på fakturan är exklusive moms. Så elektrikern tar alltså 471:- för det som kostar 114:- på elbutik.se. Det är alltså inte ett påslag på 30% utan på drygt 300%.)
Ok, så inkl moms är det samma pris som Jula som du debiterar kund, tack för att din prissättning är rimlig! Dock är väl listpriset vadå, 4-500+moms? Med klassiska 10% rabatt får kunden betala 450-550kr inkl moms hos många andra hantverkare, det är det som inte är rimligt någonstans och som ingen hantverkare någonsin lyckas förklaraB Byggapålite skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, du har inte förstått vad detta handlar om.A andersmc skrev:Nu begår du ett misstag, men du är inte ensam om det.
Det du gör är att du blandar ihop förhållandet mellan arbetsgivare - anställd med förhållandet mellan säljare - kund.
Arbetstagaren har säkert rätt till pauser i sin anställning, men kunden har ingen skyldighet att betala för tid som inte innehåller något arbete för kundens räkning. Firman i fråga kan debitera för hela timmar, men det är nödvändigtvis så att kunden måste betala för hela timmar. Jämför om du köper 400 gram köttfärs, men butiken avrundar uppåt till 1 kg. Det finns definitivt inget kollektivavtal mellan kunder och tjänsteföretag som reglerar detta.
Sedan kan man väl tycka att kunden ska vara "bussig" mot hantverkaren för att denne hjälper kunden med huset, så har väl hantverkaren lika stor anledning att vara "bussig" mot kunden som hjälper hantverkaren med pengar.
Om vi börjar med kvantumet 1 timme, så är det jämfört med att du köper 400 g köttfärs som finns i förpackningen. Du kan inte dela upp förpackningen så du väljer att bara köpa 250 gram. Du måste köpa hela förpackningen på 400 gram. Det är vad kvantumet på 1 tim debitering innebär.
Man kan i vissa butiker köpa "lösvikt" så du får exakt 347 gram köttfärs, men de butikerna har högre priser per kg. Så marknaden har kommit fram till att det blir bättre för både kund och leverantör när man har färdiga förpackningsstorlekar, då administrationskostnaden blir lägre men kunden får mer värde för pengarna. Men det finns självfallet flera andra val, om man som kund är beredd att betala det högre priset.
Restauranger köper oftast större volymer vid varje beställning, därför får de lägre pris än en konsument kan få. Det är så marknaden fungerar.
Sen är det så med vilken tid man som hantverkare (eller de flesta andra timbaserade "konsultjobb" som det än gäller) så är det normal arbetstid man debiterar för, ungefär som i fotboll, det är inte som i ishockey om du förstår den jämförelsen.
Sen finns det många som helt enkelt debiterar minst en halvdag för det är inte värt att åka ut till en kund för att göra ett jobb på 1 timme och inget mer, det kostar för mycket för hantverkaren att göra det, så därför brukar de flesta tacka nej till så små uppdrag, det är bättre att jobba minst en heldag eller 3 veckor med ett och samma uppdrag. Det är ju mycket jobb med administration av varje uppdrag, som att skriva offert, förhandla, skriva avtal, tidrapportera, hantering av kvitton, reklamationer till leverantör, fakturera, reskontra, avstämning av betalningar m.m.
Det finns dock företag som åker ut på "småjobb" men då har de oftast anpassat arvodet så det blir högre och de kan få sin verksamhet att gå runt på det arvodet.
Man stänger inte av taxametern om man går på toa, eller hämtar en kopp fika. för det är i sammanhanget "försumbar" tid. Det skulle bli mycket mer administration om hantverkaren skulle vara tvungen att gå ner på minut eller sekundredovisning av all tid. Kunden skulle inte tjäna något på det. Timtaxan skulle bara bli högre för hantverkaren måste få in en viss summa pengar per år för att företaget ska överleva och kunna betala lön till hantverkaren.
Men sånt här vet alla professionella yrkesmänniskor, och de som resonerar annorlunda märks att de inte är professionella yrkesmänniskor. Du skulle kunna driva det till domstol och få bakläxa, för det finns etablerade rutiner för detta som används av de flesta företagen.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du har alltid möjligheten att göra jobbet själv i stället för att klaga på andra. Men sannolikt så klarar du inte av det.J Jan Eklund skrev:Det där med att vara tacksam för att hantverkare kommer hem och "hjälper" oss kunder med "det vi vill ha gjort" tycks vara ett nyckelord i den här diskussionen: det skall krusas och blundas för tveksamheter för att vi överhuvudtaget skall kunna anlita en hantverkare. Det är en osund inställning i ett samhälle som eftersträvar ärlig konkurrens i stället för inskränkt skråtänkande. Tack och lov finns det fortfarande hantverkare framförallt på landsbygden som har en juste yrkesmoral trots att många av dem saknar konkurrenter och därför skulle kunna ta ut svängarna rejält.
Vi som anlitar hantverkare är beställare av tjänster, inte hjälpsökande idioter.
Jag har inget emot att anlita hantverkare, jag betalar vad de vill ha och gnäller inte på dem. Jag är tacksam att de gör jobbet så jag slipper. Jag betalar gärna för det, så kan jag göra det jag är bra på och tycker är roligt.
Jag har fått hjälp av servicetekniker när min fläkt i köket gick sönder, och jag fick nyligen bredband installerat med 20 gånger högre hastighet än jag hade tidigare. Jag är mycket tacksam för det. Jag betalar en ganska hög hyra för att det ska ingå i min boendekostnad, men det är bekvämt att bara behöva ringa så kommer de när de har tid och fixar mina problem. men jag betalar den höga hyran oavsett om hantverkarna behövs eller inte.
Men vill jag ha något extra gjort som inte ingår så har jag inga problem att betala för det heller. Jag kollar dock vad de vill ha för hela jobbet och material så jag får en offert. Men jag bryr mig inte det minsta om vad hantverkaren har för inköpspriser eller månadslön. Har jag råd att anlita dem så betalar jag vad de vill ha utan gnäll.
För några år sedan anlitade jag hantverkare för att renovera badrum och vardagsrum, jag gav dem möjligheter att ge offert och vi kom överens om ett fastpris, de jobbade, jag var nöjd och betalade utan att knorra.
Jag har aldrig drabbats av en dålig hantverkare. Jag har alltid varit nöjd. och alltid betalat vad de vill ha. Har aldrig en försökt pruta. Jag fattar att de vill tjäna pengar, det gör väl alla, inklusive mig själv. Har jag inte råd att köpa något eller anlita någon så får jag avstå, eller spara lite längre så jag har råd.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu åkte iofs dess iväg och "handlade", så detta handlar inte ett toabesök, eller en eller annan rökpaus. Det ingår i att man betalar för sådana mindre "breaks".connywesth skrev:
Nej, du har inte förstått vad detta handlar om.
Om vi börjar med kvantumet 1 timme, så är det jämfört med att du köper 400 g köttfärs som finns i förpackningen. Du kan inte dela upp förpackningen så du väljer att bara köpa 250 gram. Du måste köpa hela förpackningen på 400 gram. Det är vad kvantumet på 1 tim debitering innebär.
Man kan i vissa butiker köpa "lösvikt" så du får exakt 347 gram köttfärs, men de butikerna har högre priser per kg. Så marknaden har kommit fram till att det blir bättre för både kund och leverantör när man har färdiga förpackningsstorlekar, då administrationskostnaden blir lägre men kunden får mer värde för pengarna. Men det finns självfallet flera andra val, om man som kund är beredd att betala det högre priset.
Restauranger köper oftast större volymer vid varje beställning, därför får de lägre pris än en konsument kan få. Det är så marknaden fungerar.
Sen är det så med vilken tid man som hantverkare (eller de flesta andra timbaserade "konsultjobb" som det än gäller) så är det normal arbetstid man debiterar för, ungefär som i fotboll, det är inte som i ishockey om du förstår den jämförelsen.
Sen finns det många som helt enkelt debiterar minst en halvdag för det är inte värt att åka ut till en kund för att göra ett jobb på 1 timme och inget mer, det kostar för mycket för hantverkaren att göra det, så därför brukar de flesta tacka nej till så små uppdrag, det är bättre att jobba minst en heldag eller 3 veckor med ett och samma uppdrag. Det är ju mycket jobb med administration av varje uppdrag, som att skriva offert, förhandla, skriva avtal, tidrapportera, hantering av kvitton, reklamationer till leverantör, fakturera, reskontra, avstämning av betalningar m.m.
Det finns dock företag som åker ut på "småjobb" men då har de oftast anpassat arvodet så det blir högre och de kan få sin verksamhet att gå runt på det arvodet.
Man stänger inte av taxametern om man går på toa, eller hämtar en kopp fika. för det är i sammanhanget "försumbar" tid. Det skulle bli mycket mer administration om hantverkaren skulle vara tvungen att gå ner på minut eller sekundredovisning av all tid. Kunden skulle inte tjäna något på det. Timtaxan skulle bara bli högre för hantverkaren måste få in en viss summa pengar per år för att företaget ska överleva och kunna betala lön till hantverkaren.
Men sånt här vet alla professionella yrkesmänniskor, och de som resonerar annorlunda märks att de inte är professionella yrkesmänniskor. Du skulle kunna driva det till domstol och få bakläxa, för det finns etablerade rutiner för detta som används av de flesta företagen.
Men jo, det är "hockey" man debiterar enligt, anser jag, men du som arbetar är domare och tar ansvaret för klockan. Tar jag telefonsamtal, längre fika, svarar på ett mail etc så räknar jag av den stopptiden när jag debiterar. Självklart enligt mig!
Och denna ursäkt - allt som tar tiiid... offert, förhandla osv.
Om du skriver offert och förhandlar om ett arbete på några timmar för att byta några kontakter etc - jag då förstår jag det blir dyrt. Men har aldrig varit med om något sådant.
Sen kan jag förstå att det blir tufft att bara trassla med bara privatkunder, få det att passa ihop med varandra osv.
Men att ha några privatkunder mellan större uppgifter, ta när det passar in... få rätt bra betalt per timme kan inte vara fel.
Stora kunder föredrar ni förstås, fast pris på 200h men att det sedan bara tar 130h... klart som tusan ni jobbar så i 2-3 veckor.
"Vinsten" är ju som kanske 20 privatkunder a' 2h ....
(och angående stora kunder - det funkar ju så för att stora kunder betalar vad det är värt, vad de kan betala inte alltid den tid det faktiskt tar. Även inom IT finns liknande vinster, arbetssätt att göra offert)
Du är en riktig drömkund! .....connywesth skrev:
Du har alltid möjligheten att göra jobbet själv i stället för att klaga på andra. Men sannolikt så klarar du inte av det.
Jag har inget emot att anlita hantverkare, jag betalar vad de vill ha och gnäller inte på dem. Jag är tacksam att de gör jobbet så jag slipper. Jag betalar gärna för det, så kan jag göra det jag är bra på och tycker är roligt.
Jag har fått hjälp av servicetekniker när min fläkt i köket gick sönder, och jag fick nyligen bredband installerat med 20 gånger högre hastighet än jag hade tidigare. Jag är mycket tacksam för det. Jag betalar en ganska hög hyra för att det ska ingå i min boendekostnad, men det är bekvämt att bara behöva ringa så kommer de när de har tid och fixar mina problem. men jag betalar den höga hyran oavsett om hantverkarna behövs eller inte.
Men vill jag ha något extra gjort som inte ingår så har jag inga problem att betala för det heller. Jag kollar dock vad de vill ha för hela jobbet och material så jag får en offert. Men jag bryr mig inte det minsta om vad hantverkaren har för inköpspriser eller månadslön. Har jag råd att anlita dem så betalar jag vad de vill ha utan gnäll.
För några år sedan anlitade jag hantverkare för att renovera badrum och vardagsrum, jag gav dem möjligheter att ge offert och vi kom överens om ett fastpris, de jobbade, jag var nöjd och betalade utan att knorra.
Jag har aldrig drabbats av en dålig hantverkare. Jag har alltid varit nöjd. och alltid betalat vad de vill ha. Har aldrig en försökt pruta. Jag fattar att de vill tjäna pengar, det gör väl alla, inklusive mig själv. Har jag inte råd att köpa något eller anlita någon så får jag avstå, eller spara lite längre så jag har råd.
MEN för många är det just det, de sparar en längre tid för att få råd, eller de måste ta hela sin besparing för att ordna en akut sak. Då är det jävligt sugit att ha TVÅ hantverkare som åker iväg för att handla material. Fika etc.
TVÅ servicebilar osv..
För dig verkar som att dessa tusenlappar inte spelar någon roll, men för väldigt väldigt många är det dessa tusenlappar som var till grund för familjeresan till Gröna Lund - sådant äter hantverkaren upp på kreativ tidrapportering, eller slö tidrapportering.
Man stoppar klockan när tiden rinner iväg på Ahsell. Sådant tar man ansvar för.
Du ger ju branschen stöd "så har jag inga problem att betala för det heller" ... "Har jag råd att anlita dem så betalar jag vad de vill ha utan gnäll."
Rätt insiktslöst, hantverkare är ju inte bara en "lyx" för många är det ju en förutsättning, man behöver ha igång elen, eller byta ut trasiga komponenter etc. El där kan jag nog göra saker, men man får inte....
För väldigt många är det inte betala "utan gnäll" eller "göra jobbet själv", det är deras sparpengar som försvinner för de måste ha en hantverkare.
Nu virrar du bara in dig i konstiga förklaringar. Köttfärs säljs inte alls bara i enheten 400 gram. Det var bara en siffra jag drog till med som exempel. Vill jag inte ha just det paketet kan jag ta ett som väger t.ex. 350 gram i stället.connywesth skrev:
Ta mjölk i stället, det är kanske lättare att förstå. Även om jag bara behöver 0,5 l mjölk så måste jag köpa en hel liter. Men den stora skillnaden är att här får jag i alla fall en hel liter. Jag måste inte betala för en hel liter fast jag bara får 0,5 liter.
Nu hittar du bara på. Om jag köper färdigförpackad köttfärs eller köper den i köttdisken så är kilopriset exakt detsamma.connywesth skrev:
Fotboll? Ishockey? Vad svamlar du om?connywesth skrev:
Så om hantverkaren går ifrån fem minuter så är det "försumbar tid". Men om jobbet som egentligen var färdigt efter fyra timmar i stället tar 4:05 så är de fem minuterna inte längre försumbara, utan gör att kunden får betala för en hel timma extra.connywesth skrev:
Misslyckat försök till härskarteknik. Jag är en professionell yrkesman och jag vet precis hur det fungerar.connywesth skrev:
Jodå, jag har förstått precis vad det handlar om. Det handlar om att med enklaste medel plocka av dina kunder så mycket pengar som möjligt.connywesth skrev:
kan också va så att visserligen hantverkaren är ärlig men dålig på att planera, på förhand räkna ut behov av material, räkna rätt på tid: jag har råkat ut får sån, inte kan säga att hantverkaren var oärlig men oerfaren.H Hullefar skrev:
Inte lika illa men likförbenat onödigt dyrt
Så om du börjar kl. 7 och har rast mellan kl 9 - 9.15, 11.15 - 11.45 samt 13.45 - 14 och slutar dagen kl 16 = 8h arbetstid. Du menar alltså på fullt allvar, att det blir för mycket administration om du jobbar från 7 - 10.15 = 3h inkl. 15 min rast. Är det för abstrakt att 11.45 - 13.45 är två timmar? Vi är nu nere på dagimatematiknivån.connywesth skrev:
Staffan