36 863 läst ·
133 svar
37k läst
133 svar
Hantverkare dubblade timmarna mot uppskattning för att det var 2 man - Vad gäller?
Håller med tidigare talare. Du som kund ska inte själv behöva räkna eller förstå något.
Säger dom att jobbet ska ta 20 tim, så är det det man ska betala. Om det sen är en gubbe i 20 tim, eller 4st i 5 tim har ingen betydelse. Eller så skulle dom sagt att jobbet tar ca 9 tim för 2 personer, och att dom då fakturerar 18 tim för jobbet.
Gåt inte komma i efterhand och säga att det var så man menade.
Säger dom att jobbet ska ta 20 tim, så är det det man ska betala. Om det sen är en gubbe i 20 tim, eller 4st i 5 tim har ingen betydelse. Eller så skulle dom sagt att jobbet tar ca 9 tim för 2 personer, och att dom då fakturerar 18 tim för jobbet.
Gåt inte komma i efterhand och säga att det var så man menade.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Alltså
Säger han det skall ta 10 timmar , så kan man genom hans resonemang skicka 10 man och fakturera 100 timmar , har jag fattat det rätt då?
Är själv hantverkare så blir ganska fundersam
Säger han det skall ta 10 timmar , så kan man genom hans resonemang skicka 10 man och fakturera 100 timmar , har jag fattat det rätt då?
Är själv hantverkare så blir ganska fundersam
Jag var med om en liknande situation när vi anlitade en elektriker. 1 jobbade och den andra stod och kollade på, de fakturerade dubbelt för att de var 2 personer. Ringde upp elektrikern och sa att jag skulle kontakta Konsumentverket. Han ändrade fakturan direkt.
Det låter helt klart märkligt det var därför jag blev helt ställd när han väldigt självklart sa att "så var det" i telefon när jag pratade med honom. "Hur skulle det se ut om jag radade upp alla gubbar som var på plats? Om jag har 4 gubbar på plats så kan jag ju inte nämna alla? Du såg ju att det var två på plats första dagen och borde vetat att det då var två som gånger nästa gång också och att alla timmar då är per gubbe" - Jag parafraserar något men det var i stort vad han sa till mig.pelle plåttak skrev:
EDIT - Detta var då samtalet vi hade efter att fakturan kommit och jag undrade varför timmarna i fakturan var dubbelt så höga som de timmar han meddelat mitt under projektet.
Nackdelen är att beställaren nu är vi som BRF så Konsumentverket är uteslutetA Ace83 skrev:
Står det något om timmar per man i estimatet för resterande arbete?Andree16 skrev:
Det har varit en del tillkommande arbete men allt detta var känt efter första besökt och vi utgick då från att detta var reflekterat i deras nedlagda timmar och estimat framåt vi fick skriftligen efter besök #1. Från första offerten om 16h accepterar vi debitering om 24h, de 8 överskjutande timmarna ska enligt oss gott och väl täcka de tillkommande mindre arbetena.
Den stora frågan är att arbetsledaren i telefon hävdar att det är rent självklart att timmarna ska dubbleras om jag ser två gubbar på plats. För oss i BRFen är detta ingen självklarhet alls och tolkar på ovan inlägg i tråden som att alla delar vår uppfattning här.
Om inte så kan du lugnt betala enligt ursprunglig överenskommelse. Jag tror att risken då ganska liten att arbetsledaren tar saken till ARN eller vidare till tingsrätten. Om allting hade skötts muntligen kan arbetsledaren hävda att han hade meddelat dig att priset var per gubbe. När blir det ord mot ord är det inte lika lätt att visa att du har rätt.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Är du dum. Krävs 2 man klart de ska betalas för båda.T TreeView skrev:
P pmd skrev:Står det något om timmar per man i estimatet för resterande arbete?
Om inte så kan du lugnt betala enligt ursprunglig överenskommelse. Jag tror att risken då ganska liten att arbetsledaren tar saken till ARN eller vidare till tingsrätten. Om allting hade skötts muntligen kan arbetsledaren hävda att han hade meddelat dig att priset var per gubbe. När blir det ord mot ord är det inte lika lätt att visa att du har rätt.
Nedan är printscreen från mailet jag fick när jag bad om en sammanställning över nedlagda timmar och estimat framåt. Allt som är kopplat till timmar är med och enbart maskat annat för att inte outa mig själv för mycket.P pmd skrev:Står det något om timmar per man i estimatet för resterande arbete?
Möjligtvis kan man tolka 8-10h på plats som att det då kommer vara 8-10h x 2 för två gubbar men jag läste allt i kontexten om 9st timmar á 580kr som enligt mig inte går att tolka på annat sätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Hur blev totalen sen då, fördelat på inställelse och arbetstid, ytterligare två inställelser? I så fall är det ju solklart att det är två man med vardera en halvtimmes inställelsetid samt totalt nio arbetade timmar dag ett.
Och då har ni etablerat ett sätt att räkna varvid ytterligare ca 10 arbetstimmar är rimligt att anta.
Sen lär de ju inte vilja komma tillbaka om ni bestrider halva fakturan, men det är kanske i get stort problem...
Och då har ni etablerat ett sätt att räkna varvid ytterligare ca 10 arbetstimmar är rimligt att anta.
Sen lär de ju inte vilja komma tillbaka om ni bestrider halva fakturan, men det är kanske i get stort problem...
Jag tror ni helt enkelt har att göra med någon som inte har förmågan att erkänna att man gjort fel, utan hela tiden måste vända på det så att det framstår som att motparten gjort fel. Inte helt ovanligt tyvärr.Andree16 skrev:
Är det någon ledande person på företaget ni kommunicerar med? Annars skulle jag runda den personen och fortsätta dialogen t.ex. VD eller någon som förhoppningsvis inte lider av samma "störning". Med de argumenten du fått känns det inte särskilt sannolikt att forsatt dialog kommer att leda någonvart.
Har ni fått ett förslag på 16 timmar så gäller det oavsett hur många dom skickar. 16 timmar är ju 2x8. Alltså 2 gubbar 8 timmar. Rent skitsnack att man som kund ska "fatta" att det blir dubbelt så dyrt med 2 gubbar om det inte är överenskommet från början.. Hur fan skulle det se ut om folk får ett förslag och sedan skickar företaget flera gubbar och tar lika mycket för varje gubbe. Det blir ju en smidig prishöjning. Men det gäller att få skriftligt. Då är det lättare att få rätt, även om muntliga överenskommelser ska hållas.Andree16 skrev:
I kort - Vi hade inne hjälp i vår BRF av hantverkare för viss genomgång (håller medvetet nere på detaljerna här).
Vi fick en uppskattad tidsåtgång om c. 16h vilket vi accepterade, inget avtal skrevs (lärt mig tills nästa gång här), vi tog även in offert från konkurrent som till och med låg något under men vi valde den dyrare då vi hade bättre förtroende för denna.
Genomgången delades upp i 2 arbetstillfällen, efter första besöket där det varit 2 personer på plats under stor del av en dag (jag jobbade hemma så såg dom men hade inte full koll på hur dom jobbade) så bad jag arbetsledaren om en sammanställning av nedlagd tid samt uppskattning av tid framåt då vi är en liten BRF och vill hålla koll på kostnaderna - jag fick då nedan via mail:
Sammanfattning efter första besöket (erhållen via mail)
- 2x inställeseavgifter
- 9st timmar
- Uppskattning c. 8-10h arbete framåt.
Vi ligger här något över det första estimatet om 16h men vi är helt fine med det.
Vi har nu fått fakturan och ser att nedlagda timmar för fösta besöket samt den uppskattade tiden framåt har dubblerats, ergo, 9st timmar som dom uppgav var 18h och de 8-10h framåt blev 22h. När jag bestrider och pratar med arbetsledaren säger han att vi borde ha förstått att det skulle vara dubbelt då det var 2 man på plats. Vi i vår BRF är fullständiga lekmän inom det här och förutsäger självklart att de timmar vi får är de totala, framförallt som inställseavgiften redan är x2.
Finns det någon som helst kutym kring vad som är rätt här? För oss är det befängt att man ska behöva multiplicera timmar med gubbar man ser, hur dom lägger upp arbetet mellan sig och planerar sin dag är i min värld något som inte är vårt problem. Detta också då den initiala estimeringen var på 16h och vi självklart hade slagit backut om vi efter första tillfället redan då visste att detta var överskridit och då behövt ta ett nytt beslut kring hur vi fortsätter framåt.
Vi är en BRF så tyvärr är ARN uteslutet.
Tänkte jag kan pröva svara eftersom jag jobbar med detta. Tips kan vara följande. Bestrid, fakturan och sig att det inte var det ni kom överens om. Hänvisa till offerten. Mer än så behöver du inte hävda. Säg bara att du följer upp från offert och du inte har något ansvar och räkna gubbar på plats.
Eftersom det inte framgår om det är fastprisavtal eller löpande regleras det inte med någon av avtalsstandarderna ab04, abt06 eller aff eller likande standard så regleras det i enlighet med avtalslagen och då säkert paragraf 36 dvs jämkning om det är tvist. Men eftersom det ska lösa det här inom avtalet och inte enligt lag så får du helt enkelt berätta honom vad som inte framgått och helt enkelt hoppas att han ger sig.
Förhandla alltså. Allt annat är bara långsökt
Eftersom det inte framgår om det är fastprisavtal eller löpande regleras det inte med någon av avtalsstandarderna ab04, abt06 eller aff eller likande standard så regleras det i enlighet med avtalslagen och då säkert paragraf 36 dvs jämkning om det är tvist. Men eftersom det ska lösa det här inom avtalet och inte enligt lag så får du helt enkelt berätta honom vad som inte framgått och helt enkelt hoppas att han ger sig.
Förhandla alltså. Allt annat är bara långsökt
Japp.Andree16 skrev:
Nedan är printscreen från mailet jag fick när jag bad om en sammanställning över nedlagda timmar och estimat framåt. Allt som är kopplat till timmar är med och enbart maskat annat för att inte outa mig själv för mycket.
Möjligtvis kan man tolka 8-10h på plats som att det då kommer vara 8-10h x 2 för två gubbar men jag läste allt i kontexten om 9st timmar á 580kr som enligt mig inte går att tolka på annat sätt.
[bild]
Här syns det att det fallit bort en del text, troligen så skulle det stå 8-10h på plats för 2 hantverkare.
Men detta skulle firman kollat bättre innan, dubbelkolla vara originalet först och säg annars att det står 8-10 timmar i avtalet och resten kan hen snyta sig efter.
Så kan du börja och se vad reaktionen blir.
Betala enligt ursprunglig överenskommelse. Om firman blir missnöjd med på det så är det upp till den att dra det vidare, och det tror jag inte kommer att gå så bra för den.Andree16 skrev:
Nedan är printscreen från mailet jag fick när jag bad om en sammanställning över nedlagda timmar och estimat framåt. Allt som är kopplat till timmar är med och enbart maskat annat för att inte outa mig själv för mycket.
[bild]
När du bad om en avstämning så ville du förstås veta hur många timmar som hade arbetats upp.
"9st timmar á 580kr" kan inte gärna missförstås. Vid avstämningstillfället hade alltså firman arbetat för 5220 kr.