J
Varifrån kommer vattnet? Bara nedfarten eller rinner det från trottoar också? En dellösning skulle kunna vara att gräva ner en ränna längre upp (tillräckligt högt upp för att få fall till dagvattenavrinningen). Det kommer inte lösa problemet men avlasta pumpen och minska risken för olyckor. Förutsatt att vattnet kommer från trottoar etc. Och inte bara från nedfarten.

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Inte svar på din fråga (ber om ursäkt för det).
Blev bara nyfiken på hur kommunen kom på att anmärka på detta nu?
Självklart vill dom inte ha dagvatten i spillvattnet, men förr gjorde man ofta så om det var mindre mängder och svår att ordna utan pump.
Har dom gjort någon revisionsrunda?
Ja, de var runt till alla hus i hela området i våras. De pumpade ner rök i allas stuprör och spygatter och kollade var röken kom ut i rören under gatan.

Jag tycker givetvis att det är osympatiskt av dem att bara anmoda oss att koppla bort, utan att ens ge ett förslag på hur det kan göras. Det och en del annat i VA-bolagets hantering av detta lämnar en hel del övrigt att önska.

• Gilla
Salix Salix och 1 till
  • Laddar…
J Jo-han skrev:
Varifrån kommer vattnet? Bara nedfarten eller rinner det från trottoar också? En dellösning skulle kunna vara att gräva ner en ränna längre upp (tillräckligt högt upp för att få fall till dagvattenavrinningen). Det kommer inte lösa problemet men avlasta pumpen och minska risken för olyckor. Förutsatt att vattnet kommer från trottoar etc. Och inte bara från nedfarten.
Det är bara vatten från garagenedfarten som rinner ner i spygatten. Vattnet på gatan rinner bort längs med gatan.
Men intressant lösning, att få så mycket av vattnet som möjligt att rinna bort med självfall

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Med ett galler så kommer problemen, det fryser i rännan, inget vatten rinner och det kommer att rinna ner och frysa i nedfarten. Det måste vara en värmekabel liggande i den om det ska fungera.

U
Vår kommun gjorde likande ”utredning” i vårt område. Men vi fick inte krav att åtgärda utan en uppmaning bara, att åtgärda när man renoverade eller dränera om.
att gräva upp halva tomten och asfaltera nytt kan ju kosta rätt mycket. Jobbigt krav för pensionärer eller personer som är högt belånade. Jag menar installationen var ju tillåten när den utfördes.

Största orsaken till att kommuner tar dessa beslut är ju för att de expanderar och inte vill eller har råd att lägga pengarna på att dimensionera upp stammar och reningsverk. Istället försöker man minimera tilloppet av sånt som inte längre borde hanteras via spillvattenledningarna.

J jonaserik skrev:
Med ett galler så kommer problemen, det fryser i rännan, inget vatten rinner och det kommer att rinna ner och frysa i nedfarten. Det måste vara en värmekabel liggande i den om det ska fungera.
Man sätter givetvis rännan med fall(eller köper en med färdigt fall) så att inget vatten blir ståendes i den och vips så är det inget problem längre.

P Prodigys skrev:
i den och vips så är det inget problem längre.
Det med vips går inte, det blir alltid något kvar som bygger upp en liten vall av is om bygger på hela tiden. Sen måste all avrinning grävas ner på frostfritt och det kan bli besvärligt att få till det.

J jonaserik skrev:
Det med vips går inte, det blir alltid något kvar som bygger upp en liten vall av is om bygger på hela tiden. Sen måste all avrinning grävas ner på frostfritt och det kan bli besvärligt att få till det.
Inser du hur lång tid det skulle ta för det att bli stopp i ett 110rör av enstaka droppar? För det är vad som blir kvar om man har ett vettigt fall på rännan.

P Prodigys skrev:
Inser du hur lång tid det skulle ta för det att bli stopp i ett 110rör av enstaka droppar? För det är vad som blir kvar om man har ett vettigt fall på rännan.
Tror inte vi kommer längre här nu med avvattningen som TS frågar efter, TS har att ta ställning till de förslag som kommit i forumet och därmed lämnar jag tråden och ämnet, då det inte tillför något som verkar vettigt.

@jonaserik har ett bra inspel med hävert för att kunna förlägga pemslangen där det finns risk för frost.

Ska du ha en pump med vippa hade jag monterat den i en brunn som är minst 400mm i diameter, annars är risken stor att vippan hänger sig. Pem-slangen hade jag grävt ner i gräsmattan istället för i uppfarten, billigare att gräva och återställa gräsmatta än asfalt.

Det är inte helt orimligt att dräneringen är kopplad till spillvattenledningen, tyvärr gjorde man så förr. Jag brukar rekommendera folk att pumpa dräneringen eller montera en backventil på ledningen dit. På så sätt fyller man inte dräneringen om det blir stopp i huvudledningen i gatan.

Be kommunen ta fram anslutningshöjderna på dina kopplingspunkter, det bästa är såklart om dagvatten-anslutningen ligger så pass lågt att du kan ansluta den med självfall.

Har kommunen kontrollerat om dräneringen är ansluten till spillvattenledningen?

• Gilla
annerborn och 1 till
  • Laddar…
Är det bara nedfarten som rinner till pumpen kan du prova att pumpa ut på gräsmattan istället för att pumpa till dagvattenledningen. När det regnar spelar det ingen större roll om det kommer lite extra vatten på gräsmattan.

• Gilla
annerborn
  • Laddar…
Varför inte gräva på andra sidan muren, så slipper du bryta asfalten och/eller gräva under stödmuren:
Schema för vattenhantering med brunnar, rör och markeringar för uppsamling nära en stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s. leta upp där nuvarande rör från spygatten där det passerar stödmuren och koppla det på en pumpbrunn. Gräv sedan vidare bort till dagvattenröret och anslut med en uppsamlingsbrunn (eller bara en y-gren). Dock så hade jag nog själv bara gjort detta om det var hyfsat moderna markrör i plast eller betong till spygatten, är det gjutgärn så är det väl lika bra att byta ut allt.

Frostfritt djup i Stockholmstrakten är för övrigt runt 1.6m, så det behöver ändå grävas en bra bit ner (https://www.traguiden.se/globalasse...dlaggningsdjup/grunder-utf-tjaldjupskarta.png)...

Edit, eventuellt blir det kanske lite ont om plats om det visar sig att stödmuren är L formad och "klacken/stödet" går långt in i backen...

• Gilla
annerborn och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vår kommun gjorde likande ”utredning” i vårt område. Men vi fick inte krav att åtgärda utan en uppmaning bara, att åtgärda när man renoverade eller dränera om.
att gräva upp halva tomten och asfaltera nytt kan ju kosta rätt mycket. Jobbigt krav för pensionärer eller personer som är högt belånade. Jag menar installationen var ju tillåten när den utfördes.
Det låter helt klart som en rimligare/humanare hantering

J jonaserik skrev:
Tror inte vi kommer längre här nu med avvattningen som TS frågar efter, TS har att ta ställning till de förslag som kommit i forumet och därmed lämnar jag tråden och ämnet, då det inte tillför något som verkar vettigt.
Det där med isbildningen får jag försöka sätta mig in i och beakta

N NoOne2k skrev:
Ska du ha en pump med vippa hade jag monterat den i en brunn som är minst 400mm i diameter, annars är risken stor att vippan hänger sig.
Tack för tipset.

N NoOne2k skrev:
Pem-slangen hade jag grävt ner i gräsmattan istället för i uppfarten, billigare att gräva och återställa gräsmatta än asfalt.
Hmm, det är fler som är inne på att gräva i gräsmattan istället för att gräva i asfalten. Men... jag måste ju ändå riva upp asfalten vid spygatten och om jag skall till gräsmattan så måste jag gå under muren och är inte det jättekrångligt?

N NoOne2k skrev:
Be kommunen ta fram anslutningshöjderna på dina kopplingspunkter, det bästa är såklart om dagvatten-anslutningen ligger så pass lågt att du kan ansluta den med självfall.
Ja, man kan hoppas, men jag tror dagvattnet ligger högre då spygatten inte är kopplad dit.

N NoOne2k skrev:
Har kommunen kontrollerat om dräneringen är ansluten till spillvattenledningen?
Inte vad jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.