Hej!
Jag har fått en fin begagnad inbyggnadsvarmluftsugn Bosch gratis och ska installera den i köket nu. Dock så öppnas luckan in mot köket (handtaget är på vä sida) så luckan är i vägen när ugnen är öppen. Jag undrar om det brukar gå att hänga om ugnsluckor så att man öppnar den åt andra sidan? Eller behöver man köpa en helt ny lucka / ugn för detta?
Jag har fått en fin begagnad inbyggnadsvarmluftsugn Bosch gratis och ska installera den i köket nu. Dock så öppnas luckan in mot köket (handtaget är på vä sida) så luckan är i vägen när ugnen är öppen. Jag undrar om det brukar gå att hänga om ugnsluckor så att man öppnar den åt andra sidan? Eller behöver man köpa en helt ny lucka / ugn för detta?
Och i ”Bruksanvisning” har dom en närbild på en skruv som jag tycker är misstänkt lik något man skruvar ur/i för att hänga om luckan 🤔RoTe skrev:
Omhängning av luckan/dörren kan vara väldigt bristfälligt dokumenterat har jag märkt. Jag skulle helt enkelt kolla om det finns symmetriska hål på båda sidor och på luckan. I manualen för vår Bosch kyl stod det att man absolut inte ska hänga om dörren själv, men det var ju inga konstigheter alls för två normalhändiga personer och en skruvmejsel.
Behövde ta ner luckan när jag skulle skruva fast ugnen i skåpet, bara en torx-skruv som håller den på plats... Men näe, klart att det ska krävas en hantverkare som fakturerar 2000kr per påbörjad kvart eller så för att ta ned luckanRoTe skrev:
Hmm, får kika närmre på det. Ser dock ut som att det kan vara svårt att rotera på glaset, verkar finnas text på glaset som i så fall skulle hamna upp och ned eller spegelvänt. Kanske går att köpa en ny glasskiva med hålen på andra sidan?K Kane skrev:
Blir nog hela luckan i så fall för 3000 SEK.A Amatörmässig skrev:
Klicka här för att svara