Hej! Som ni ser på videon så hänger handtaget på min ytterdörr bara och slänger när man drar i det. Dörren går att stänga helt enbart genom att låsa dörren, annars står den ”öppen” hela dagarna om ni förstår vad jag menar. Någon som har en aning om vad felet kan vara? och hur löser jag det enklast. Mvh William

Byt låshuset mot ett nytt då de äldre 2002 låshusen led av denna typen av bekymmer.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Byt låshuset mot ett nytt då de äldre 2002 låshusen led av denna typen av bekymmer.
Hej! Tack för hjälpen, har fått reda på att vår dörr är vänsterhängd och då skulle detta förslagsvis fungera väl?

• ASSA ABLOY låshus 2002-50 sym för vänsterhängda dörrar, artikelnummer 50155599, visas på lasgiganten.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
W William Mellander skrev:
Hej! Tack för hjälpen, har fått reda på att vår dörr är vänsterhängd och då skulle detta förslagsvis fungera väl?
👍

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
De är nog inget fel på ditt låshus.
De är bara handtaget som sitter lite löst,
Om du kollar på handtaget så sitter de en lite index skruv nära dörren skruva loss de på båda sidorna. Sitter äve små index skruvar på brickorna runt handtaget. Skiva även ut dom.
Dra nu ut handtagen på bägge sidor.
Nu kan du skiva fast pinnen som går igenom dörren. Och sen återmontera handtagen

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Om du kollar på handtaget så sitter de en lite index skruv nära dörren skruva loss de på båda sidorna. Sitter äve små index skruvar på brickorna runt handtaget. Skiva även ut dom.
Nu kan du skiva fast pinnen som går igenom dörren. Och sen återmontera handtagen
Låshuset är trasigt och bör bytas vilket tydligt framkommer i klippet.
Jag är ganska säker på vad som felar i låshuset men det finns ingen orsak att beskriva det då lösningen är att byta ut låshuset.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
1 123abc skrev:
Låshuset är trasigt och bör bytas vilket tydligt framkommer i klippet.
Jag är ganska säker på vad som felar i låshuset men det finns ingen orsak att beskriva det då lösningen är att byta ut låshuset.
Japp det verkar som det, fick samma svar i ett annat forum också👍🏼 Vad jag har förstått det som så är det inget jätteklurigt att byta själv? Gillar att försöka fixa grejerna själv så att man lär sig något nytt

W William Mellander skrev:
Japp det verkar som det, fick samma svar i ett annat forum också👍🏼 Vad jag har förstått det som så är det inget jätteklurigt att byta själv? Gillar att försöka fixa grejerna själv så att man lär sig något nytt
Det är inte jättesvårt, många klarar att göra det själv.
Det finns trådar som beskriver hur du lossar trycke, cylinderhylsan samt cylinderpropparna.

Redigerat:
  • Gilla
William Mellander
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det finns trådar som beskriver hur du lossar trycke, cylinderhylsan samt cylinderpropparna.
Kanon! Då ska jag försöka mig på det

1 123abc skrev:
Låshus från Assa Abloy i förpackning, märkt "SS3522 UTG4 TR29", liggande på vit yta.
Skapa konto
Hittade detta i garaget, verkar som att det är likdant förutom att det är högerversionen, går det att vända på tror du? och skulle detta isåfall funka tro?

Det går att vända.
Det är fortfarande ett äldre låshus som var behäftade med en hel del problem men då du har ett låshus så använd det så länge det fungerar.

Det fanns en del olika versioner av de låshusen där man gjorde olika för att vända fallkolven.
Det kanske finns en liten skruv på ena sidan i så fall lossar du skruven och drar ut och vänder fallkolven, trycker in den igen och skruvar in den lilla skruven.
I en annan version lossas de två stolpskruvarna och tar loss stolpen sedan tar du ut en hylsa och vänder fallkolven för att sedan sätta tillbaka allt i omvänd ordning.
Vill minnas att det fanns en fjäder som det var noga att den kom rätt när man satte tillbaka stolpen igen.

1 123abc skrev:
Det går att vända.
Det är fortfarande ett äldre låshus som var behäftade med en hel del problem men då du har ett låshus så använd det så länge det fungerar.

Det fanns en del olika versioner av de låshusen där man gjorde olika för att vända fallkolven.
Det kanske finns en liten skruv på ena sidan i så fall lossar du skruven och drar ut och vänder fallkolven, trycker in den igen och skruvar in den lilla skruven.
I en annan version lossas de två stolpskruvarna och tar loss stolpen sedan tar du ut en hylsa och vänder fallkolven för att sedan sätta tillbaka allt i omvänd ordning.
Vill minnas att det fanns en fjäder som det var noga att den kom rätt när man satte tillbaka stolpen igen.
Tack för hjälpen! Ska kika på detta imorgon.

1 123abc skrev:
Det går att vända.

Hej! Nu var jag alldeles för ivrig när jag skulle vända fallkolven och läste inte på manualen innan…… Det hade räckt att skruva på den lilla skruven och vända kolven men dum som jag är öppnade jag upp allt istället:/ Så nu ser det ut såhär och jag har 2 delar som jag inte vet vart dom ska sitta. Har du någon aning tro? Mvh

• Två metalldelar ligger på ett tyg, eventuellt relaterade till ett lås eller mekanism som öppnats utan föregående kunskap om deras placering.
    Skapa konto
  • Demonterad fallkolv med delar och verktyg liggande på en duk, inklusive en skruvmejsel och lösa skruvar.
    Skapa konto
Den ena delen ska ligga såhär.
Metallkomponent med röd markering i konstruktion, delvis monterad, osäker placering av övriga delar.

Den andra delen minns jag inte utan den måste jag kontrollera, vilket jag inte kan göra nu.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Den ena delen ska ligga såhär.
[bild]

Den andra delen minns jag inte utan den måste jag kontrollera, vilket jag inte kan göra nu.
Tack så jättemycket! Nejdå det är ingen brådska med det, jag har inte bråttom. Menar du att den ska sitta såhär? En närbild av ett metallbeslag med olika komponenter, placerad på ett tygunderlag.
Skapa konto

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.