Jaha, nu är det kört igen... Bara måste köpa ett nytt verktyg :D

En handöverfräs är ju bra att ha, så frågan är bara vilket alternativ man ska välja...

Uppgift nummer ett är att fräsa in dosor för ny eldragning i halva huset (stående timmer). Det är alltså ingen precisionsuppgift. Sedan är det ju alltid bra att ha en fräs till kanter, hörn och hål mm. Bara att kunna göra egna snygga fönsterbrädor t.ex...

Alternativen jag bollar med är:
  • Skräpmaskin i 300:- klassen. Behöver ju ingen precision just nu och den håller nog ihop tills jobbet är klart.
  • Halvhyfsad för 1000-1500:-. Funkar nog till det mesta jag kan vilja använda den till, men håller det i längden?
  • Proffsmaskin uppåt 4000:-. Vill ju gärna ha råd att ta hem elektrikern sen... Fast visst skulle det gå att klämma in i budgeten om det finns tillräckligt goda skäl.

Så, nu räknar jag med alla goda råd som alla kunniga kan komma med :D

/Bosse
 
Köp den billigaste och testa vad du gillar en sån maskin. Den räcker till jobbet, ett tag i alla fall och sen om du vill jobba mycket med en fräs så kommer du att vilja ha en ur den bättre klassen. Du kan nämligen inte ens ana skillnaden idag *ler*

De billiga håller och funkar ett tag men problemen är finesser som mjukstart, bra spännhylsor, djupinställning, anslag mm mm.

De billiga för 300 :- är en bra början för att se hur man gillar den maskinen. Gör man det så blir det mer och mer sen *ler*

/Kent
 
Själv så skulle jag använda en cirkelsåg som man kör längs en rakmall detta går snabbare då du kan köra fullt djup med en gång & spånen blir spån och inte puder.
Alltså två snit och bryta ut trät med stämmjärn.
Stående timmer ?? plank?
 
Jag kände ett liknande behov för 1-2 år sedan. Framförallt skulle jag fräsa spår för golvvärmeslang. Köpte Boschs gröna. Kommer inte ihåg priset. Fick en uppsättning frässtift (heter det så?) på köpet. Jag har ingen erfarenhet från någon annan modell så jag kan inte göra någon jämförelse. Men jag är skapligt nöjd, maskinen har fungerat ok. Jag tycker dock att inställningarna är lite svårarbetade och det känns som den skulle bli svårhanterad om det blev frågan om precisionsjobb.
Antar att det finns betydligt bättre modeller.
 
Visst är det cirkelsåg och stämjärn som gäller för att få in vp-rören. Problemet är dosorna. En fräs skulle göra det mycket enklare att få exakt rätt djup så att de sitter stadigt och bra. Att få till det bra med stämjärnet tar ju en evighet :(
/Bosse
 
En elektrisk motorsåg gör jobbet snabbt men kräver lite handlag.
 
tbs skrev:
Visst är det cirkelsåg och stämjärn som gäller för att få in vp-rören. Problemet är dosorna. En fräs skulle göra det mycket enklare att få exakt rätt djup så att de sitter stadigt och bra. Att få till det bra med stämjärnet tar ju en evighet :(
/Bosse
Dosborr och sedan stämmjärn då?
 
Hittills har jag kört med hålsåg och stämjärn, men det finns ju alltit lite fästöron och studsar på dosorna som kräver lite extra jobb. Sedan är det ju lite knixigt att få till djupet rätt så den sitter stadigt. Inte för att det är så svårt, men det tar ju en stund och med 8-10 dosor per rum tröttnar man snart... Fast jag börjar fundera på vilket djup man klarar med en vanlig fräs. Skulle behöva sådär 30mm, fixar vanliga maskiner det?
/Bosse
 
Köp en hyfsat billig maskin till det här jobbet. Det borde funka. Nackdelen med att köpa proffsaskin nu är att du behöver en så kraftig till just det här, och då blir den dyr och klumpig. Till de andra jobben (typ fönsterbrädor) skaffar du dig en smidig proffsmaskin. Festool OF 1010 rekommenderas varmt... Men bara till finlir, inte till plankväggar...
 
Tog en tur efter jobbet, först till k-rauta och klämde lite på några olika modeller. Där hade de inga i lägsta prisklassen. Mellanpris fanns B&D och gröna bosch. Sen var det dewalt och blå bosch för lite mer pengar...

B&D går bort direkt, mekaniken känns inte förtroendeingivande. Det som ska röra sig kärvar och det som ska vara stadigt är det inte...
Högre prisklasserna går bort för _så_ mycket kommer jag inte att använda den.
Gröna boch fanns i 2 varianter, POF 1100 AE för tusingen och POF 1300 ACE för 1550:-. Mer pengar ger mer effekt, konstantelektronik och mjukstart. Mjukstart känns som något man vill ha.

Sedan hamnade jag på clas ohlson som sålde POF 1300 50:- billigare. Då kunde man ju inte låta bli ;D

Resultatet så här långt är att jag är nöjd. Stabil och lättarbetad maskin. Spånutsuget för dammsugare är enda minustecknet. Funkar bra, men det är gjutet i tunn plast, undrar hur länge det kommer att hålla...

/Bosse
 
Hej
Vågar man verkligen köra med en handöverfräs för att fälla in VP rör? Jag har masonit spikat på brädväggar. Vad händer om man träffar ett spik med fräsen?  
En annan fråga. - Hur gör man smidigast med dosor? Bakom våra brädväggar är det håltomt. Ska man fästa en distans till dosan så den kommer i rätt höjd med ny väggklädsel eller man ska använda sk rotdosor?
Tacksam för svar
/Claes
 
Ta det lite lugnt när du fräser i en stående vägg bara. Lätt att slinta jämfört när man fräser på ett liggande fastspänt objekt. Hade en bekant som skulle göra exakt samma sak. Fräsen slant och åkte in bland fingrarna.... Så rådet blir väl att köpa en "bra" fräs som också går att hålla stadigt med båda händerna.
 
Hobber - Nja, fräsen har jag för hålet till dosan. Till rören är det cirkelsåg och stämjärn.

Har inte träffat någon spik ännu med fräsen, däremot med sågen och det var inga problem. Man får inte använda dyraste klingan/frässtålet när man ger sig på detta. Det som händer är att det låter illa, men maskinen kastar inte eller gör något annat dumt.

Rotdosor har jag inte använt alls. Problemet är att anslutningarna till rören är i botten på rotdosan och jag vill ha rören direkt under renoveringsgipset. Hur stort utrymme har du bakom brädväggen?

Byggaren - Låter intressant med tillbehöret till cirkelsågen. Har inte stött på det förut, kan man verkligen få till 16mm breda spår? Fast det funkar rätt bra med 2 spår och stämjärn också.

Skogstomten - Ajaj! Hoppas att det gick så bra det kunde i alla fall. Håller själv stadigt 2-handsgrepp! Man ska ha respekt för vassa saker med motor!

/Bosse
 
tbs - Jag har ca 70-90 mm bakom brädorna. Sätter man bara en distans till dosan o skuvar fast den?

Det tillbehör som Byggaren menar verkar intressant. Var hittar man det?

Tack för snabba svar.

/Claes
 
OK, jag skulle nog använda rotdosa i ditt läge. Själv har jag en luftspalt på ungefär 16 mm, så en rotdosa med röranslutningarna i botten skulle betyda att jag fick hacka in rören väldigt djupt...
Innerväggarna består av, från ena sidan till andra:
  • Masonit
  • 2-tums stående timmer
  • Luftspalt, 16mm läkt
  • Stående bräder, 16mm
  • Masonit
Om dosan skall sitta på timmersidan blir det grön dosa och spåra med cirkelsåg. På brädsidan blir det gul dosa och rören i luftspalten.

/Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.