3 415 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Handöverfräs OF 1400 och fönsterfrässtål?
Hej!
Någon som vet om det går smidigt att köra de större stålen för att fräsa slitsarna till fönsterbågar etc med festools mellanfräs eller måste man upp till monstret 2000W?
Lagavulin
PS någon som kan länka till vilka stål som skall användas (gärna direktlänk)
Någon som vet om det går smidigt att köra de större stålen för att fräsa slitsarna till fönsterbågar etc med festools mellanfräs eller måste man upp till monstret 2000W?
Lagavulin
PS någon som kan länka till vilka stål som skall användas (gärna direktlänk)
Slitsfräsning av fönsterbågar kan man (mig veterligen) enbart köra med en rätt stor vertikalfräs, stålen är sisådär en 250 mm i diameter så det är inget man kör ens med en Festo 2000. Det är ju oftast sisådär en 40-50 mm som skall bort på djupet.
Nog enklare att ta ut tapparna i bandsåg eller stående på bordssågen.
/Kent
Nog enklare att ta ut tapparna i bandsåg eller stående på bordssågen.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tror inte heller det är en bra idé. Eller: det går inte.
Om man väljer cirkelsågsalternativet, som jag tycker är lättare att få precist resultat med än bandsågen, underlättas om man gör en släde till cirkelsågen att använda. Man får såga igenom släden första gången. Helst har man en på fram- och en på baksidan av biten så den står precis rätt hela tiden. Som två "L" som står med ryggarna mot varandra och däremellan sitter ämnet fastklämt med klämmor eller tvingar. Det går att köra flera ämnen på en gång bara de sitter ordentligt, och rakt ihop.
Om man väljer cirkelsågsalternativet, som jag tycker är lättare att få precist resultat med än bandsågen, underlättas om man gör en släde till cirkelsågen att använda. Man får såga igenom släden första gången. Helst har man en på fram- och en på baksidan av biten så den står precis rätt hela tiden. Som två "L" som står med ryggarna mot varandra och däremellan sitter ämnet fastklämt med klämmor eller tvingar. Det går att köra flera ämnen på en gång bara de sitter ordentligt, och rakt ihop.
Klicka här för att svara