Mjukstart och belysningen finner jag trevlig på Boschen, har använt den för lite och ffa. använt andra fräsar för att kunna jämföra.
Lång sladd, som dock var av plastigare variant än de som normalt sitter på andra blå Bosch.

1/4" spänntång har art.nr. 763637-1.
http://www.toolprof.nl/artikel/makita-spantang-14763637-1.html

Djupinställningen i Straight base och Tilt base funkar tillräckligt bra tycker jag även om den inte är exakt. Med kuggstången och tumvredet får man en väldigt precis inställning. Det finns en etsad skal i aluminiumhuset på motordelen som gör att man kan ställa in relativa höjdmått inom ca 0,2-0,3 mm. Vill man ha det mer exakt får man ta hjälp av någon fast referens som bladmått eller skjutmått.

Plunge base har den tradionella mikrometer skruven för relativ inställning inom 0,05 mm Det finns även den röda plast referensen som gör att man kan hålla koll på vilken hel mm man håller på och skruvar. Den funkar mycket bra.

Av någon anledning så är toolproof relativt dyra på parallellanhållet som du sett så jag valde att inte beställa det från dem. Jag tänker lägga med det på nästa beställning till utlandet. Om det blir Axminster eller någon annan får vi se. Vid beställningstillfället så var jag även osäker på hur bra eller dåligt det inkluderade anhållet var. Nu vet jag bättre och rekomenderar ett bättre parallellanhåll absolut.

Parallellanhållet har art.nr. 193312-9

Redigerat:
Tusen tack för alla synpunkter. Det blir en Bosch GMF1600CE till att börja med och när behovet dyker upp och hustrun tittar bort kompletterar jag med Makitan. Boschen vinner på sina två basar, jag kan ha kopierbasen skruvad i bordet och insticksbasen tillgänglig för handfräsning. Det får vara värt de extra pengarna jämfört med DeWalt/Trend.

Såg att Axminster har nu sänkt priset på Makita RT0700CX2 till 199.94 €.

Lånar tråden lite...

Tänkte slå till på en RT0700 hos axminster, men vill ha 8mm hylsa.
Frågan är var jag kan hitta en sån. Den verkar inte finnas hos axminster.

Ett alternativ är att handa den från Toolprof, men jag vet inte om jag behöver offset plattan.

/D

hecke skrev:
Jag har även en Makita SP6000 sänksåg med två skenor som jag gjort skenadapter för RT0700C fräsen till. Skall försöka lägga upp lite bilder på det när jag får lite tid över.

Ställ gärna frågor om det är något du/ni vill veta mer om.

/H
Jag funderar på att köpa just den kombon. Kan man få se en bild på din skenadapter?

Hej, jag köpte en Makita RT0700CX2 från Freytool i veckan. Fyra dagars leverans. Sen att Påsten i Sverige tog fyra dagar på sig att köra den 10 mil till mig är en annan femma... Bra fräs, bra leverantör. 2 178,56 SEK inklusive frakt.

Det kom en del annat emellan, men nu har jag precis kommit loss och beställt en Makita RT0700CX3 från toolstop i Nederländerna. Därtill ett parallellanslag från freytool, 12-delars frässtålset (Hitachi 8mm) från Toolab (580:-), samt en kombivinkel och annat smått och gott från Axminster. Nu ska det fräsas! Tack för alla tips i tråden!

antsiranean skrev:
Det kom en del annat emellan, men nu har jag precis kommit loss och beställt en Makita RT0700CX3 från toolstop i Nederländerna. Därtill ett parallellanslag från freytool, 12-delars frässtålset (Hitachi 8mm) från Toolab (580:-), samt en kombivinkel och annat smått och gott från Axminster. Nu ska det fräsas! Tack för alla tips i tråden!
Jag googlar och googlar, men jag hittar inget toolstop i Nederländerna... Är det jag som är inkompetent, eller är det tryckfelsnisse som är i farten?

TeroM skrev:
gunne skrev:
Jag funderar på att köpa just den kombon. Kan man få se en bild på din skenadapter?
Finns en färdig skenadapter från Makita. Vet inte om den passar för RT0700, du ser bredderna och hur den ser ut i nedan inlägg.

[länk]
Kan bekräfta att Makitas skenadapter till fräs

194579-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(http://www.makita.se/accessory/14984/194579-2.html) även passar på RT0700.

Blev en RT0700 för mig med, som komplement till den stora RT2300'an. Klart en smidig liten sak.

Jag köpte den från Proffsmagasinet, då dom skyltade med ett kitt, RT0700CX5J, som enligt dåvarande (i måndags ...) webbsidan skulle inkludera offsetbasen/förskutningsbasen - med rätt artikelnummer men fel bild, för 2481,25, http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/fras/makita-rt0700-kantfrashttp://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/fras/makita-rt0700-kantfras.

Nu var det tyvärr som jag trodde, att informationen inte var helt korrekt men jag fick en bra deal på offsetbasen så kittet hamnade på 3000:- med alla basar, 6 och 8 mm hylsor, enkla parallellanslaget etc. och kommer i en systainer med inredning för alla basar.

Verkar som ett bra pris. Jag gav 3047 kr för ett år sedan från Holland inkl frakt och alla kredikort och växelavgifter. Dock fick jag den mjuka specialväskan. Skulle hellre vilja haft en systainer.

Väcker tråden igen.

Har tittat på Makitan ovan, Dewalt 26204k (kombokitet) och Bosch GMF.
NB: Bosch GMF skrev många köpare på Axminster att man skulle hålla sig undan från.

I alla fall på Axminster diffar Makita- och Dewaltpriset bara 500 kr. Intressanta är att Makitan kan man hitta för ungefär samma pris i Sverige :) medan Dewalten ligger +1500 kr.

Är mina antaganden rimliga
* Dewalten känns något bättre än Makitan
* Makita från svenskbutik med rätt kabel är att föredra om det är till samma pris som import
* Jag kommer nog inte ångra att jag köper Makita, eller....? Är det (emotionellt) värt att köra på Dewalten och byta kabel efter import?

PS. Hur påverkar spännhylsorna mina antaganden? Har sett både 1/4" och 8 mm och det lät som att 8 mm var att föredra. I vanliga fall brukar folk skriva att de vill ha tummstandard, gäller något annat med just kantfräsar och 8 mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.