Hej!

Precis köpt min första handöverfräs och är mycket nöjd! Kan dock se att det blixtrar i den när jag kör den, någon sa att det är normalt. Tänker att jag vänder mig hit för att se om någon kan förklara?

L
Om du sätter nosen mot hur luktar det , verkar det spraka i den , i bland behöver kolen slita in sig , men idag så är kolen ofta i fas med kollektorns yta
Kolla om det är en blixt som går runt kollektorn , och om det märks markant om det sprakar ungefär som ett tomtebloss , då är det inte bra , kan vara avbrott i kollektorn
Och så ska det inte vara Garanti då

Hej,

Fräs golvvärmespår i 3 rum. Fräsen kan inte hålla jämnt varvtal olastad och blixtrar på maxvarvtal.
Kolen är ojämnt slitna. Normalt?

L Luugen skrev:
Hej,

Fräs golvvärmespår i 3 rum. Fräsen kan inte hålla jämnt varvtal olastad och blixtrar på maxvarvtal.
Kolen är ojämnt slitna. Normalt?[video]
[video]
Håller den inte jämnt varvtal obelastad är absolut något galet.
Är det en Hitachi/Hikoki eller lurar färgerna mig?
Byt kol om möjligt.

Hikoki. Använts i 3h så jag lämna in den i hopp om att få den fixad via garantin på hornbach. Tyvärr löser ju inte byggvaruhuset detta på plats så jag får vänta 1-3v innan jag vet om garantin täcker detta då de skickar den till hikoki.

L Luugen skrev:
Hikoki. Använts i 3h så jag lämna in den i hopp om att få den fixad via garantin på hornbach. Tyvärr löser ju inte byggvaruhuset detta på plats så jag får vänta 1-3v innan jag vet om garantin täcker detta då de skickar den till hikoki.
Hur många W är den på?
Borde tåla en del "misshandel" och samtidigt är inte 3rum några oceaner av vändningar!

Jag skulle gissa på smuts inuti maskinen. Kör maskinen på fullt varvtal obelastad i 10 minuter, men kolla så att den inte blir för varm. Efter 10 minuter brukar maskinen ha ”slitit” bort smutsen som orsakar ”blixtarna”. Man brukar köra in kolen i nya maskiner på samma sätt.

Jag hade liknande problem med blixtar i min gersåg och så hjälpte ovan.

• Gilla
Luugen
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Jag skulle gissa på smuts inuti maskinen. Kör maskinen på fullt varvtal obelastad i 10 minuter, men kolla så att den inte blir för varm. Efter 10 minuter brukar maskinen ha ”slitit” bort smutsen som orsakar ”blixtarna”. Man brukar köra in kolen i nya maskiner på samma sätt.

Jag hade liknande problem med blixtar i min gersåg och så hjälpte ovan.
Köra in kol..?
Var kommer det ifrån? Och vilka fabrikat gäller det? :thinking:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Skulle med tippa på smuts, inte helt ovanligt att flexar(betongslipar) börjar blixtra och ha sig när massa stendamm åker in i maskinen.

Det är bara på höga varvtal den beter sig konstigt. Hjälpte inte att blåsa rent kolen.
Får vänta och se vad garantin täcker nu.

Sittställning
FredrikR FredrikR skrev:
Köra in kol..?
Var kommer det ifrån? Och vilka fabrikat gäller det? :thinking:
Alla maskiner med kol brukar man behöva köra in en stund beroende på kolets form från början.

Tacka vet jag alla borstlösa maskiner

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Alla maskiner med kol brukar man behöva köra in en stund beroende på kolets form från början.

Tacka vet jag alla borstlösa maskiner
Ok, är det nåt tillverkaren rekommenderar?
Jag har ärligt talat aldrig läst nåt om det och inte heller gjort, utan några som helst komplikationer. :)
Kör ni dom i det tomma?

Men jag håller med om att borstlöst är trevligt (y)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sittställning
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har ärligt talat aldrig läst nåt om det och inte heller gjort, utan några som helst komplikationer. :)
Kör ni dom i det tomma?

Tja ja, det va mest i industrin där vi hade små motorer vi byta kol på. Då gick dom lite knaggligt innan dom hade slitit till sig. Tror det är ett vanligare problem med billigare maskiner möjligen.

Har nog aldrig bytt kol privat på någon maskin och det mesta jag har är nu borstlöst. Gamla maskiner har jag haft problem med dock, men det löser sig med lite tryckluft ofta :)

FredrikR FredrikR skrev:
Kör ni dom i det tomma?

I manualen för min makita ls1019 står det att man ska köra in kolen i 10 minuter utan belastning

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
I manualen för min makita ls1019 står det att man ska köra in kolen i 10 minuter utan belastning
Tack, har aldrig sett det i nån av mina Boschmanualer, visst några har säkert slarvlästs men inte alla. :p(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.