Jag renoverade badrummet nyligen och det sista ska in nu. Lät hantverkare göra allt upp till och ink. kaklet. När jag nu ska koppla ihop handfatet med dess avlopp så är tydligen avloppsröret av märklig dimension (42 alt. 43 mm, svårt att mäta under fuktspärrsflänsen...) medan IKEA röret har diametern 32 alt. 40 mm.

Kollade på Bauhaus efter en adapter därimellan men får höra att 42/43 mm "finns inte", det verkar vara en gammal standard från när de gjorde stamrenoveringen för ca 20-25 år sen. Behöver nu lite tips för hur man bäst fixar kopplingen därimellan.

Har fundering på att köpa in o-ringar med 40x3 mm (innerdiameter, tjocklek) och sätta de utanpå den hylsan på 40 mm som medföljer till IKEA-avloppet. På det viset hoppas jag på att få det det.

Vad tros? Några andra idéer annars?

Du kanske kan använda denna?

Jag testade först att koppla ihop det med en liknande adapter men från Bauhaus som var 45mm ytterdiameter, 32mm innerdiameter. Problemet då är att adaptern blir deformerad vilket i sin tur deformerade IKEA-röret och leder till att en fin odör tränger in i badrummet. Rent vattentekniskt tror jag det fungerar men inte doftmässigt. Det är därför jag är på jakt efter en annan lösning.

Krilleman
Vad är det för rör du har?

42 koppar finns i vissa avlopp som ändrör upp genom golv...

Är det gjutjärn eller plast?

Snailman
Redigerat:
@Snailman: Det var en liknande typ av gumminippel jag använde (se http://www.bauhaus.se/gumminippel-50x40mm.html , men med dim. 32mm->45mm)

@krilleman_215: Jag vet faktiskt inte vad det är för rör. När man ser ner i det, ink. ficklampa, så är allt fortfarande mörkt men ser ut och känns (när man tar på det med fingrarna) som ett plaströr. T.ex. så känns det inte som om det leder värme som ett kopparrör och det är inte skrovligt som ett gjutjärnsrör borde vara.

Förlåt en okunning, men vad spelar det för roll vad för material röret är av?

/Andreas

Krilleman
Andreas Westberg skrev:
Förlåt en okunning, men vad spelar det för roll vad för material röret är av?

/Andreas
Godstjockleken är ju olika...

Vad får du innerdiametern till?

Ah, förlåt. Det är innerdiametern i röret som är 40 mm. Jag kan inte mäta ytterdiametern då hantverkaren redan lagt allt kakel och det som krävdes under. Vi lade även in golvvärme så golvet höjdes någon centimeter.

Röret sticker heller inte upp genom kaklet utan är alltså det gamla röret som satt kvar där sen tidigare vid stamrenoveringen. Nu ligger överkanten i princip precis under den fuktspärrsmatta/fläns som man sätter över brunnar/rör så jag kommer endast åt att mäta insidan av röret.

Jag tror att det är relinade gjutjärnsrör.
Dessa får en glatt plastinsida. Hos grannen som gjorde operationen var plasten blå.
Är det gamla gjutjärn så är en gummimuff rätt pryl.
Tex den här RSK:3106227 eller RSK:3106960
Kolla den här sidan för alla möjliga kombinationer : http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabasen_Inomhusavlopp/
Men röret ska sticka upp ovanför klinkersen för att det ska vara godkänt se sid 25 i den här :
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf

Tackar Fredrik Å för input. Jag måste bara dubbelkolla igen då det har varit mycket under sommaren/början av hösten så orkade inte ta tag i det här.

Det du refererar till i Säker vatten är följande stycke antar jag:
"
Vid avsättning för till exempel WC-stol, tvättställ eller andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och väggenstätskit inte understiga 60 mm och mått mellan färdigt golv och spillvattenrörets överkant inte understiga 40 mm. Avsättningar för spillvatten ska vara täckta med skyddslock under byggtiden. Se fig. 2.7.2a.
" (avsnitt 2.7.2 , s. 25, Säker Vatteninstallation 2011:1)

Jag vill dubbelkolla igen för att veta hur jag ska gå vidare vilket jag ser som två vägar:
1) Jag sätter inte den gummimuff som du refererar till (RSK:3106960 - verkar passa bäst). Den kommer då sitta dikt an med golvytan.
2) Jag kontaktar SäkerVatten + VVS-montören som utförde arbetet för att se hur detta kan iordningsställas.

Vår beställning av entreprenören när vi renoverade badrummet inkluderade:
1) Rivning av gamla badrummet
2) Ditläggning av golvvärme + omgjutning av golvet.
3) Våtskikt
4) Uppsättning av kakel.

Efter arbetet var klart från hantverkaren så såg det ut så här.
bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden ser ni röret (svart) och den del av våtskiktet som är synligt (turkost). Våtskiktet sitter alltså som en "flärp" ovanpå röret som inte sticker upp ovanför våtskiktet.

Jag punktar upp det här för att få en uppfattning om vem som bär ansvaret för att handfatsavloppet ska uppfylla kravet som jag citerar ovan. Är det jag eller hantverkaren (jag har alltså fått ett Kvalitetsdokument* från hantverkaren? Om det är hantverkaren, hur går man vidare? Går det att fixa efteråt eller är våtskiktet lagt och "kan inte läggas om"?

Tack på förhand.
/Andreas

*Kvalitetedokumentet innehåller en "Övrig upplysning"
-"Inkommande vatten till wc samt genomgående värmerör till radiatorer. Klack gjuten runt genomgående värmerör till radioatorer på aktuellt golv. Rörmokaren skriver en avvikelserapport på inkommande vatten i golv till wc."

Detta kvalitetsdokument säger alltså inget om avloppet till handfatet... / Andreas

Redigerat:
Det finns gumminipplar som är 43-40 och 43-32, så bauhaus har fel. Men man borde förlängt röret innan man gjorde tätskiktet.
Tycker nog att den som gjort tätskiktet borde reagerat på detta och skrivit en avvikelse.

Redigerat:
Jag gissar fortfarade på att det är gamla gjutjärnsrör som inte är bytta. Längden på dessa går inte att göra något åt och sen har golvet gjutits på för att få dit golvvärmen och vips är höjden för hög för att röret ska sticka upp ovanför tätskiktet med korrekt längd.
Normalt byter man så mycket det går av gjutjärnsrör i samband med renovering.
Knacka med något på röret och kolla om det är av metall.
Hur är det med golvbrunnen är den bytt ?
Lyft på gallret och kolla att den är av plast.
Är den av gjutjärn har du problem ...
Fredrik

Tackar för snabba svar.

1) Golvbrunnen är bytt och den är av plast.

2) Insidan av röret för handfatsavloppet är av plast.

/Andreas

Då är det nog ingen fara. Sätt dit gummiproppen och röret så är saken ur världen.
Smörj gummiproppen med lite yes när du trycker dit den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.