Vi har bott ca 3mån i vårt nybygge och vi har precis bytt ut handfatet i badrumet till en större komod.

När jag monterade bort det vägghängda hanfatet insåg jag att det endast satt fast med två gängstavar som hade gängats fast i gipsskivan bakom kaklet(enkel skiva våtrums gips). Ingen regel/kortling utan direkt i gipset bara utan plugg eller liknande.
Själva gängstavarna var förvisso hyvsat grova(runt 14mm) men glappade en hel del när inte handfatet la tyngd på dom.

Ingen direkt tätning heller, lite silicon kunde skymtas i gängorna på staven.
Handfatet satt förvissor rätt ordenligt med silicon i kaklet också men det känns ju inte direkt säkert..

Brukar man göra såhär? Är inte ute efter att skälla på entreprenören men jag känner nu en ganska stor lättnad att vi fick för oss att byta handfatet och sätta upp det nya ordenligt. Jag är mest intresserad av om detta är ett hållbart sätt att sätta handfat på och om det brukar göras på detta vis? Som hemmafixar har jag en tendens att kanske vara överdrivet noga och extra säker när man fixar men det är ju såklart inget fel i det.

Att de bara skulle sitta i gipset, låter orimligt. Handfatet skulle ramlat ned av sin egentyngd. jag tror du har missat något. Det måste finnas något bakom gipset som de sitter fast i.

Däremot så skall det vara silikon i ett sådant hål, för tätning.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att de bara skulle sitta i gipset, låter orimligt. Handfatet skulle ramlat ned av sin egentyngd. jag tror du har missat något. Det måste finnas något bakom gipset som de sitter fast i.

Däremot så skall det vara silikon i ett sådant hål, för tätning.
Jag hoppas att jag missat, därav frågan. Men någon regel satt den inte i. Kanske något likt det Dan ovan hänvisade till.
Men när gängstängerna satt kvar i väggen och jag skulle skruva ut dom var dom rejält glappa. Det förlitade sig mycket på att det som fästs i dom pressades mot med muttern ordentligt då det trots glapp inte kändes som dom gick att dra ur väggen.
Snålt med silikon var det dock. Lite i gängen men inte en skymt av något i själva hålet i kalkel eller gips innanför.
Inte så orolig för fukt just här dock men i alla fall.

Handfatet ramlade dock inte ner av sin egen vikt när jag lossat muttrarna från gängstången, den satt kvar i kaklet med silikon.. riktigt orenligt också. Men självfallet inget man kan förlita sig på då kakel inte ska ta några laster alls.

Fast vad menar du med gängstång? En maskingänga alltså? Det tyder ju mer och mer på att du har en fästram bakom som allt skruvas i.
Fast diametern låter dock märklig om de var 14mm? En bild säger mer än hundra ord så har du dem lösa så fota och lägg ut dem så vi får se.

Är det inte gipsplugg du menar? Om så är fallet, varje gipsplugg kan bära upp till 50 kg, Två av dem bär 100 kg.
Så länge man inte går och sätter sig på handfatet då sitter den fast.

S Stefan1972 skrev:
Fast vad menar du med gängstång? En maskingänga alltså? Det tyder ju mer och mer på att du har en fästram bakom som allt skruvas i.
Fast diametern låter dock märklig om de var 14mm? En bild säger mer än hundra ord så har du dem lösa så fota och lägg ut dem så vi får se.
Hittade en video som ganska exakt visar hur det såg ut hos oss. Bultar ur väggen. I videon pratar dom om att det skall pluggas. Kanske var mina bultar pluggade där inne i väggen, men såg inte skymten av någon plugg och tycker inte det borde varit glapp. När jag skruvade ut bulten(gängstång) så var det mest gips i gängorna och lite silikon. Ganska grov gäng så jag tänkte att dom kanske var gjorda för att fästa i gips likt en skruvplugg för gips..
14mm var en gissning från minnet, kan dubbelkolla faktisk diameter.

ska försöka fixa bild när jag kommer hem. Hålen i väggen blir svårt att fota nu när nya kommoden sitter på plats

Jo men missförstå oss rätt. Även om det nu såg ut sådär så måste ju gängstången/skruven varit fäst i väggen på något. Var det bara maskingänga hela vägen så måste det vara nåt som är motsvarande gängat inne i väggen. Var det träskruvsgänga så måste de ha varit dragna i nå kortlingar eller nåt. Finns liksom inte på kartan att det enbart satt i gipset.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
10mm träskruv med gängor intill ett måttband visar längden, ligger på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på den. 10mm var den visst.
Träskruvsgänga måste det ju vara på denna. Men är ganska säker på att det inte satt någon kortling i hålet..
Kan även nämna att det fanns två hål till i kaklet ca 6-8cm ovan där dessa satt. Av någon anledning har man ångrat första håltagningen och flyttat ner infästningen. Varför vet jag ej, men grannen som byggde exakt likadant hus som oss fick anmärkning på besiktning att handfatet satt på fel höjd och kanske flyttade dom då vårt då vår besiktning var 1 månad efter deras.

Detta är ju som sagt inte ett problem längre men man är ju nyfiken av sig

LinusW LinusW skrev:
[bild]
Här är en bild på den. 10mm var den visst.
Träskruvsgänga måste det ju vara på denna. Men är ganska säker på att det inte satt någon kortling i hålet..
Kan även nämna att det fanns två hål till i kaklet ca 6-8cm ovan där dessa satt. Av någon anledning har man ångrat första håltagningen och flyttat ner infästningen. Varför vet jag ej, men grannen som byggde exakt likadant hus som oss fick anmärkning på besiktning att handfatet satt på fel höjd och kanske flyttade dom då vårt då vår besiktning var 1 månad efter deras.

Detta är ju som sagt inte ett problem längre men man är ju nyfiken av sig
klart är att den satt i något träliknande om den bara skulle suttit i gips skulle du inte behövt gännga ut den bara ta med fingrarna och dra den rakt ut mer håller inte gips för oavsett om det var enkel eller dubbellgips

Fast man blir ju lite fundersam, om de har flyttat handfatet pga. en anmärkning. De kan ju faktiskt ha fuskat grovt. Dragit i skruven, limmat upp handfatet med silikon, haft ett stöd under. Silikonet kan säkert hålla i både ett o två år om ingen sätter sig på handfatet. Kortlingarna kan finnas under de andra hålen.

En så grov skruv som skruvas i bara gips kan hålla så att man inte kan dra ut den jättelätt. Det finns ju montageskruv för gips som ex. elektriker använder för att klamra kabel, den har rätt grova gängor, och håller förvånansvärt bra att bara vara skruvad direkt i gips. Men sådan skruv håller bara att använda för lätta saker som inte utsätts för belastning.

H hempularen skrev:
Fast man blir ju lite fundersam, om de har flyttat handfatet pga. en anmärkning. De kan ju faktiskt ha fuskat grovt. Dragit i skruven, limmat upp handfatet med silikon, haft ett stöd under. Silikonet kan säkert hålla i både ett o två år om ingen sätter sig på handfatet. Kortlingarna kan finnas under de andra hålen.

En så grov skruv som skruvas i bara gips kan hålla så att man inte kan dra ut den jättelätt. Det finns ju montageskruv för gips som ex. elektriker använder för att klamra kabel, den har rätt grova gängor, och håller förvånansvärt bra att bara vara skruvad direkt i gips. Men sådan skruv håller bara att använda för lätta saker som inte utsätts för belastning.
då är det betydligt enklare att sätta in två duomax eller mollyplugg ska man fuska så gör man det för att spara tid då är min lösning snabbare bättre och dessutom nästan ok. de som elektrikerna använder heter gipsankare och har betydligt grövre gängor även dessa skulle funka då de får belastas med 25 kg så om tvättstället väger mindre än 50 kg funkar det även om jag skulle avråda. hängt många tvättställ i mina dar med duomax när kottlingar saknats inget har så vitt jag vet ramlat ner.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte det satt någon kortning bakom, gipsskivan är ju armerad med glasfiber m.m. så nog håller den lite bättre än vanlig gipsskiva därav behövdes den gängas ut.
Kan inte tänka mig att bulten hade glappat så om den satt i en kortling samt att det inte fanns en tillstymmelse till träspån eller liknande på skruven.. jag var ju nyfiken och tittade noga.

Att det fuskats till höger och vänster vid husbygget för övrigt är det inget tvivel om, även om det är mest struntsaker. Troligen är det så att dom inte hade lämplig plugg eller liknande utan tog det dom hade för att bli klara.
Men men, ville mest stilla min nyfikenhet. Nya kommoden sitter med molly och har ben mot golvet.

LinusW LinusW skrev:
Jag tror faktiskt inte det satt någon kortning bakom, gipsskivan är ju armerad med glasfiber m.m. så nog håller den lite bättre än vanlig gipsskiva därav behövdes den gängas ut.
Kan inte tänka mig att bulten hade glappat så om den satt i en kortling samt att det inte fanns en tillstymmelse till träspån eller liknande på skruven.. jag var ju nyfiken och tittade noga.

Att det fuskats till höger och vänster vid husbygget för övrigt är det inget tvivel om, även om det är mest struntsaker. Troligen är det så att dom inte hade lämplig plugg eller liknande utan tog det dom hade för att bli klara.
Men men, ville mest stilla min nyfikenhet. Nya kommoden sitter med molly och har ben mot golvet.
gipsskiva armerad med glasfiber?? då är det inte en gipsskiva utan något annat du har i väggen en gipsskiva består av gips och papper på utsidan.

Renoveringsgips är glasfiberarmerad i alla fall. Mycket möjligt att det finns tjockare armerad gips också.

Skruven ser ut att vara 8mm. Det är ganska långt ifrån14mm. Det är inte en gängstång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.