10 552 läst · 66 svar
11k läst
66 svar
Handfast om fiberinstallation (Bahnhof)
Du kan ju också byta routern till en som hanterar det där automatiskt.Hannuse skrev:Jag kanske är en aning paranoid, men då är jag också beroende av min internetanslutning för mitt arbete.
Och med erfarenheterna från entreprenören, så har jag gått vidare med att skapa en alternativ lösning om det skulle visa sig att fibern av någon anledning blir felbehäftad.
Så det jag har gjort nu är att jag har skaffat ett modem för mobilt internet, som även har en LAN-port, och detta blir den yttersta accesspunkten mot internet om fibern slutar att leverera.
Har provkört detta igårkväll, och det fungerar bra.
Den enda ändringen som behöver göras vid driftavbrott på fibern nu är att spänningssätta mobilmodemet, koppa ur en nätverkskabel från brandväggen, och koppla in mobilmodemets LAN-kabel i densamma.
För säkerhets skull gör man även en omstart av brandväggen, så att den säkerställer att den har rätt IP-konfiguration på WAN-sidan.
Allt finns i en kort instruktion om just jag inte råkar vara den som är hemma när det händer (vilket naturligvis kommer att vara fallet).
Ville bara lyfta in den tanken och lösningen i tråden, om det är någon som har samma bryderier.
Dvs en som har två WAN portar, antingen statiskt eller dynamiskt.
Så krävs det ingen manuell åtgärd.
Ja, bra tanke.X xLnT skrev:
Men det är inte så tidskritiskt (men å andra sidan så kan det bespara lite trassel om det inte är jag som är hemma).
Brandväggen får dock leva en stund till, den är hyfsat ny.
Men vid nästa byte så ska jag absolut ha det med i tankarna.
Mäh...nu trillade poletten ner.X xLnT skrev:
Det mobila modemet jag köpte är ju faktiskt en router, med både LAN och WAN port.
Och tittar jag i konfigurationen så har den stöd för failover, så att jag kan välja den fysiska WAN porten som primär, och mobilnätet som failover.
Och då behöver jag inte blanda in brandväggen.
Problemet löst! - Tack!
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 953 inlägg
Och radiolänk har ännu lägre latens. Vilket utnyttjas i high frequency trading. Dvs där mikrosekunder kostar pengar.
Därmed inte sagt att denna lilla skillnad spelar någon som helst roll för oss vanliga dödliga; fiber är bättre i, i stort sett alla andra sammanhang.
Därmed inte sagt att denna lilla skillnad spelar någon som helst roll för oss vanliga dödliga; fiber är bättre i, i stort sett alla andra sammanhang.
Du får nog specifiera lite vad du menar med två wanportar.X xLnT skrev:
Enklast är att skaffa en router som stödjer failover till mobilt internet via usbmodem.
Jag hade som sagt var köpt en mobil router, som har två nätverksportar, utan att ha riktigt koll på finessen.A A-Man_08 skrev:
Så WAN-porten kopplar jag till fiberanslutningens "låda", och LAN-porten till min brandvägg.
Sedan finns det en mjukvarumässig finess i den mobila routern att det går över på mobilnätet om den tappar internet på WAN-porten - fiffigt.
Man blir lite fundersam nau när jag har läst igenom hela skriften för "Robust fiber".spikplanka skrev:Rekommenderat förläggningsdjup för kanalisation (tomt rör) för optisk fiber:
Stadsfiberorganisationen robustfiber.se "Bilaga 2 Robusta Nät v1.6" sidan 25 visar en genomskärningsbild av upplägget.
Grävdjup som minst (sidan 27):
Tomtmark intill bostadshus: 50 cm
Infart till garage mm med bil: 65 cm
Grävbredd som minst: 20 cm
Fyll upp en bädd av kringfyllning i schaktbotten med maximal kornstorlek <20 mm till ett djup av 10 cm (sidan 26). Detta kan med fördel utföras med sand.
Förlägg den gröna kanalisationen (tomröret) i mitten.
Fyll på med 10 cm av kringfyllnad med kornstorlek <20 mm.
Lägg på grönt markeringsband eller orange (sidan 16).
Fyll igen med jord utan vassa stenar (resterande fyllning) som innehåller maximalt 10% av kornstorleken <100–150 mm. Eller helt enkelt ta bort alla vassa och stora stenar.
Illustration:
[bild]
(Är fibern ansluten till Skanova, Telia eller Zitius så säg tvi-tvi om båda sidor av schaktet för att fördriva en framtid av onda räkningar och obefintlig service)
Är det någon som förlägger på detta sätt?
Ja, kanske, men jag har inte sett det hos oss i alla fall.
Man gräver, slänger ner slangen/rören, fyller igen - klart!
Märkband kanske bara behövs om någon har tänkt att gräva i samma område igen?
Vilken surgubbe man är, men dom här bilderna tog jag på väg hem idag, så det är ju faktisk min anslutning som ligger här.
Gropen har varit öppen i ganska många veckor, men det finns säkert en anledning?
Det ger i alla fall mig en anledning till att ha en alternativ uppkoppling som alltid är redo!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ligger ju multiduct där för flera fastigheter. Enda orsak jag kan komma på till att det är öppet är att man har haft problem att blåsa fiber.
Ditt märkband med signaltråd ska inte vara anlutet mot stamnät. Signaltråden ska finnas inne vid hus.
Men visst borde man kunna se märkband för stamnät i gropen och som det ser ut nu ska det inte vara, så gör man inte avgrening och det finns en skarv till en annan fastighet också.
Förstår inte varför man skarvar vidare med vit duct, är man lite proffsig så följer man färg fram till byggnad. Där skarvar man ev. på en vit inomhusduct.
Ditt märkband med signaltråd ska inte vara anlutet mot stamnät. Signaltråden ska finnas inne vid hus.
Men visst borde man kunna se märkband för stamnät i gropen och som det ser ut nu ska det inte vara, så gör man inte avgrening och det finns en skarv till en annan fastighet också.
Förstår inte varför man skarvar vidare med vit duct, är man lite proffsig så följer man färg fram till byggnad. Där skarvar man ev. på en vit inomhusduct.
Redigerat:
Blir roligt när Ledningskollen varit ute i framtiden och sökt kablar "som inte finns", när allt grävs av. Då får nätägaren stå för baletten.Hannuse skrev:Man blir lite fundersam nau när jag har läst igenom hela skriften för "Robust fiber".
Är det någon som förlägger på detta sätt?
Ja, kanske, men jag har inte sett det hos oss i alla fall.
Man gräver, slänger ner slangen/rören, fyller igen - klart!
Märkband kanske bara behövs om någon har tänkt att gräva i samma område igen?
Vilken surgubbe man är, men dom här bilderna tog jag på väg hem idag, så det är ju faktisk min anslutning som ligger här.
Gropen har varit öppen i ganska många veckor, men det finns säkert en anledning?
Det ger i alla fall mig en anledning till att ha en alternativ uppkoppling som alltid är redo!
[bild]
[bild]
Det slutade fungera idag kl 15.spikplanka skrev:
Så….det börjar bra.
Men, jag myser lite över att jag precis fixat min backuplösning.
Så nu är allting som vanligt via mobilt bredband.