93 427 läst ·
2 186 svar
93k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Brukar inte använda ordet varken tål eller skrift, men i mina trakter betyder hen av dom som använder det: den. vilket är väll samma sak som hon eller han?
Men det kan också vara den när man talar om annat.
Jag har aldrig förstått varför folk är så upprörda över detta.
Är det dialekt som smugit sig in eller vadå?
Det finns säkert olika skäl att använda ordet liksom det finns skäl att inte använda det.T ToRy skrev:
Men historien bakom en könsneutral term kommer ju från radikala könsmaktsteorier. Tanken där är att vår kultur är strukturerad på samhälls-, grupp- och individnivå av en könsmaktsordning där män är överordnande kvinnor. Det inte bara syns i språket där vi använder de uteslutande han och hon som pronomen utan man menar att språket också formar våra tankar så att strukturen upprätthålls. Genom att förändra språket så att det blir mindre genuskategoriserande så kan man enligt detta tankesätt förändra tanken och i förlängningen samhället.
Sen till detta så kom den senare kanske ännu radikalare tanken att kategoriseringen män och kvinnor är genuint problematisk och att individen ska få välja sin tillhörighet och sina pronomen. Eller slippa välja. Och eftersom vi alltid måste importera kulturkriget från USA så var vi tvungna att importera också detta och hen blev spritt i progressiva kretsar. Det är även därför vi har denna tråd.
Där jag växte upp så använder man faktiskt ordet "hen/henna" dialektalt för att prata både om personer och djur, samt saker. Inte för att det skall vara "PK" utan för att man satt samman han/hon/den till ett ord för att inte behöva bry sig, dvs man har förenklat språket ytterligare. Ett par exempel:T TheGame skrev:Brukar inte använda ordet varken tål eller skrift, men i mina trakter betyder hen av dom som använder det: den. vilket är väll samma sak som hon eller han?
- "Henna ge litt anskrämmli" - "Han/hon/den/det är lite anskrämlig".
- "Hen worte suuk" - "Han/hon/den/det blev sjuk"
För att krångla till det ytterligare så är formen ovan mer i obestämd form , men det ersätter även ordet "honom", medan "henne" heter "na": "Hu je he me na?" - Hur är det med henne? (hur mår hon? - kan användas både för fysisk sjukdom, men även som ifrågasättande av om någon är riktigt frisk i huvudet)
Lite jobbigt är att "hen/henna" också kan betyda "här" i exempelvis meningen "lägg den här" som kan då blir "he hen henna".
Men det är inte så många som pratar så grov dialekt längre, men frugan brukar säga att hon skäms för att vara i närheten av mig när jag är på besök i kommunen där jag växte upp, det är så pinsamt att jag byter till så bred dialekt när jag pratar med de som också pratar dialekt. Men som sagt var, det är mest de äldre då de yngre har slipat bort väldigt mycket med hjjälp av radio/TV och skola.
Redigerat:
För den som vill vara könsneutral i sitt språk så översätts ovanstående till:Stefan Bengtsson skrev:
En är inte haverist för att en inte använder hen. En är haverist om en blir upprörd över att andra gör det.
Jag antar att du försöker skoja lite. Ordet "man" i den här användningen är ju redan könsneutralt sen alltid. Inte som "talman" som har blivit könsneutralt, utan könsneutralt sen första gången ordet använts (så vitt språkforskarna vet).bonnier skrev:
bonnier skrev:
Personligen har jag större förståelse för om man vill hitta ett neutralare alternativ till ordet "man" (i ovan nämnd betydelse) än för att ersätta hon eller han med hen.S Skopan skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Varför är det ingen som kräver ett könsneutralt ord för "sjuksköterska"? Även manliga sådana får finna sig i att bli kallade med detta matriarkaliska ord. Endast dom som tar hand om sinnessjuka kan titulera sig "skötare".
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Och jag tycker tvärtom, eftersom "man" i den kontexten redan är neutralt.T ToRy skrev:
Här kan man/en/du läsa lite om det
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=78373
Det må vara neutralt i teorin, men knappast i allas uppfattning.Stefan Bengtsson skrev:
Missförstå mig rätt; jag har inget problem med "man", men jag förstår varför diskussionen pågår.