Hej!
Ska ta vatten från vår damm (50 m bort på andra sidan vägen) och eftersom jag redan har en dränkbar pump, se bild så hoppas jag den utgiften kan slopas. Den har legat oanvänd drygt 10 år men tack och lov ett sabla ös i den fortfarande. Hoppas den går att använda till mitt bevattningsprojekt. Frågan är hur jag bäst transporterar vattnet till växthuset/odlingarna.
1) Skarvar på den befintliga slangen (10 m) med en 50 m lång PEMslang som jag också redan har liggandes och drar slang och elkabel i trumman under vägen, eller...
2) ställer en sån där 1000-literstunna på rätt sida vägen och bara fyller upp den. Behöver inte bråka med allt genom trumman under vägen då. Sen räknar jag med att det är ca 1-2 m fall ner. Oavsett så är utgiften för 50 m PEMslang också insparad. Inköp av den stora vita 100-litar'n bara. Har sett de skänkes alternativt kostar 1000 kr.

Vad hade ni gjort?

• Del av blå pumpanordning, märkt "Selekta", tekniska specifikationer, våt yta, europeisk CE-märkning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen är en liten 250W. Det kan vara lite klent att pumpa vatten i 50 m slang. Om huset/trädgården ligger lägre än dammen så underlättar det förstås för pumpen.

Att pumpa upp vatten i farmartank/tunna är mer rättframt, men det beror lite på hur långt det är att gå mellan tank och odlingar.

Oldboy Oldboy skrev:
Pumpen är en liten 250W. Det kan vara lite klent att pumpa vatten i 50 m slang. Om huset/trädgården ligger lägre än dammen så underlättar det förstås för pumpen.

Att pumpa upp vatten i farmartank/tunna är mer rättframt, men det beror lite på hur långt det är att gå mellan tank och odlingar.
Ja, nu har jag pumpat upp vatten till två blå vattentunnor. Det visade sig vara drygt 130 m mellan dammen och odlingarna så det tog väl 1 h att fylla de två tunnorna. Det är ca 1-2 m fall; annars hade det nog inte gått alls är jag rädd för. Det funkade rätt ok ändå så här men kommer nog skaffa en sk farmartank på sikt.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.