Av en händelse så kom denna bandsåg upp i mitt flöde som jag inte har hört något om.
https://shop.feldershop.com/en-US/en-US/oxid-oxid-4/Bandsaw-Hammer-N2-35-oxid.html

Även om jag skulle vilja köpa en Hammer N3800 så kan jag helt enkelt inte motivera ny kostnaden för de få snitten jag gör per år.

Denna verkar ju vara ca halva priset mot N3800. Någon som vet om den kommer börja säljas i Sverige ?

En sak jag blir lite skeptisk mot är att den endast verkar komma med 230V men mer kanske inte behövs på en så relativt liten bandsåg ?

Så frågan är helt enkelt om denna skulle kunna vara ett vettigt alternativ istället för att spara 2-3 för en N3800.
 
Hej.
jag såg den också och har beställt den. Har stått och vägt mellan en ny n3800 och en äldre ejca eller motsvarande. När jag såg n2 så verkar den vara en bra kompromiss mellan de alternativen jag kollar på. Min verkstad är på 25 m2 och jag använder den dagligen så jag hoppas den kommer passa perfekt där.
Jag får hem den om ca två veckor.
Har också funderingar på om 230v räcker. Hade varit fint med 400v som alternativ. Men på det jag sett på filmerna när de demoner den så verkar det ju gå som smör.
Jag kan lägga upp några bilder och kanske en film och berätta hur den blev när den är på plats.
Ha de gott / ola
 
O olasaren.com skrev:
Hej.
jag såg den också och har beställt den. Har stått och vägt mellan en ny n3800 och en äldre ejca eller motsvarande. När jag såg n2 så verkar den vara en bra kompromiss mellan de alternativen jag kollar på. Min verkstad är på 25 m2 och jag använder den dagligen så jag hoppas den kommer passa perfekt där.
Jag får hem den om ca två veckor.
Har också funderingar på om 230v räcker. Hade varit fint med 400v som alternativ. Men på det jag sett på filmerna när de demoner den så verkar det ju gå som smör.
Jag kan lägga upp några bilder och kanske en film och berätta hur den blev när den är på plats.
Ha de gott / ola
Oh spännande. Ser fram emot lite bilder.

Var köpte du den ifrån och vad fick du ge?
 
Ja det är superspännande .
Jag ringde och pratade med felder och köpte den direkt via telefon hos dem. Det är ju inte möjligt att köpa den direkt på nätet i Sverige än. Men de löste det. jag fick ge ca 9200 för sågen och så köpte jag till sågband också.
 
tror det är med moms eftersom det tyckas priset var på 795 eur. Ser att den kostar 665 eur nu :). Kanske bara för att jag varit inne på sidan så många gånger:)
Jag köpte med golvstativ, hjullsats, hävarmen och det rejäla geranhållet. Frakten tror jag låg runt tusenlappen
 
Tack för bruksanvisning Anders! Den ska lusläsas
 
O olasaren.com skrev:
tror det är med moms eftersom det tyckas priset var på 795 eur.
På den länkade sidan lite högre upp står det "795 eur excl sales tax" vilket borde betyda utan moms.
 
R roli skrev:
På den länkade sidan lite högre upp står det "795 eur excl sales tax" vilket borde betyda utan moms.
Det stämmer, det var jag som skrev fel. Det var ex moms
 
O olasaren.com skrev:
Det stämmer, det var jag som skrev fel. Det var ex moms
Dvs 9200 ink moms
 
A AndersNolberger skrev:
[länk]
Se där ja! Nu var den här
 
O olasaren.com skrev:
Hej.
jag såg den också och har beställt den. Har stått och vägt mellan en ny n3800 och en äldre ejca eller motsvarande. När jag såg n2 så verkar den vara en bra kompromiss mellan de alternativen jag kollar på. Min verkstad är på 25 m2 och jag använder den dagligen så jag hoppas den kommer passa perfekt där.
Jag får hem den om ca två veckor.
Har också funderingar på om 230v räcker. Hade varit fint med 400v som alternativ. Men på det jag sett på filmerna när de demoner den så verkar det ju gå som smör.
Jag kan lägga upp några bilder och kanske en film och berätta hur den blev när den är på plats.
Ha de gott / ola
hur har det gått? Motsvarade N2 dina förväntningar? Inget problem med endast enfas 230v ?
 
Också intresserad av ett utlåtande. Är sugen på en bandsåg (och kommer köpa nytt) Just nu är alternativen Hammer N2-35 eller DUAB:s HBS355P. Priset är likvärdigt på de båda, men DUAB:s kommer med mer tillbehör och stativ.
 
Bumpdags. Nyfiken på en sån eller möjligen en storebror till den. Någon som sitter inne med egna erfarenheter?

@olasaren.com eller @Robin Wahlman kanske har något att berätta om sina erfarenheter eller efterforskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.