Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har skaffat min första plan- och rikthyvel. Förstaintrycken är minst sagt blandade. Det finns två spärrar för att låsa borden. När man lossat dem är det bara att vika upp riktborden för att ställa om till planhyvling.
Men! När man gör det händer det här:
Man böjer infästningen till riktanhållet. Wtf?
Instruktionsboken nämner förvisso att man ska skjuta fram anhållet först men säger ingenting om varför. Kommer folk ihåg att allt skjuta fram anhållet eller har alla trasiga fästen?
Men! När man gör det händer det här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man böjer infästningen till riktanhållet. Wtf?
Instruktionsboken nämner förvisso att man ska skjuta fram anhållet först men säger ingenting om varför. Kommer folk ihåg att allt skjuta fram anhållet eller har alla trasiga fästen?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Mer dåligt: alla skalor är påklistrade och har alltså ingen möjlighet till justering. 0-läget på riktanhållet är dock justerbart så det kanske räcker så.
Jag har inte haft problem med detta - man känner att det tar emot när man lyfter locket... Däremot har jag glömt att ta bort matningen på valsarna när jag skall rikta.
Köpte du mätklockan (planhöjden). Jag stog ut ca två veckor innan jag kompletarade med klockan.
Köpte du mätklockan (planhöjden). Jag stog ut ca två veckor innan jag kompletarade med klockan.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Ok, man lär sig väl att känna det. Det hör var bokstavligen första gången jag lyfte borden.BadSync skrev:
Och, ja, jag köpte till klockan.
Har du hjulkittet? Fungerar det som man hoppas eller borde jag ställa den på en pall?
Jo, jag köpte även hjul kittet. Måste flytta hyveln ganska frekvent samt att utrymmet var begränsat. Fungerar bra tycker jag. Dock är det svårt att ställa undan draghjulet då detta har två hjul nederst - det rullar undan hela tiden... ( I-lands problem... Hehe)fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag var på väg att skapa en ny a3-31 tråd där vi som köpt hobbymaskiner (istället för gigantiska industrimaskiner) kan utbyta erfarenheter. Jag försöker ställa in mina riktbord, men jag har begränsad framgång. Jag har egentligen aldrig lyckats rikta saker så att de faktiskt blir raka och nu tänkte jag ge mig på en försök till med inställning.
Manualen tycker att en linjal som läggs på utmatningsbordet ska dras med om man drar cuttern runt. Jag tycker att det verkar rimligare att ha cuttern helt i plan med utmatningsbordet (och åtminstone delar av internet håller med mig). Däremot lyckas jag inte få till det riktigt.
* Kanske bland annat för att jag inte köpt någon Oneway Multi-Gauge Dial Indicator ännu, men det borde ju gå att lyckas med ändå kan en tycka. Hur har andra gjort? Det är lätt att se om cuttern går för högt, men för lågt är svårt. Bladmått?
* Gångjärnssidan justeras genom att skruva på två insexskruvar, men det är ganska mycket överhäng på utmatningssidan. rätar bordet upp sig (trycks ner mot skruvarna) när man låser den eller hur hindrar man att det tipparåt vänster när man håller på och justerar? Vilket leder till den kanske ännu större frågan:
* Men totalt fyra justerskruvar för utmatningsbordet, hur i hela friden ser man till att de är koplanära? Jag vill ju inte vrida någonting eller ha att en av skruvarna inte är med i matchen.
Manualen tycker att en linjal som läggs på utmatningsbordet ska dras med om man drar cuttern runt. Jag tycker att det verkar rimligare att ha cuttern helt i plan med utmatningsbordet (och åtminstone delar av internet håller med mig). Däremot lyckas jag inte få till det riktigt.
* Kanske bland annat för att jag inte köpt någon Oneway Multi-Gauge Dial Indicator ännu, men det borde ju gå att lyckas med ändå kan en tycka. Hur har andra gjort? Det är lätt att se om cuttern går för högt, men för lågt är svårt. Bladmått?
* Gångjärnssidan justeras genom att skruva på två insexskruvar, men det är ganska mycket överhäng på utmatningssidan. rätar bordet upp sig (trycks ner mot skruvarna) när man låser den eller hur hindrar man att det tipparåt vänster när man håller på och justerar? Vilket leder till den kanske ännu större frågan:
* Men totalt fyra justerskruvar för utmatningsbordet, hur i hela friden ser man till att de är koplanära? Jag vill ju inte vrida någonting eller ha att en av skruvarna inte är med i matchen.
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Hm. Efter att ha hittat ett par trådar här på byggahus (som jag borde läst innan jag började) verkar det som att jag borde låtit bli gångjärnssidan på utmatningsbordet. Det besvarar nästan frågan om hur man håller de fyra skruvarna. Men hur gör man då för att få till höjden? Med den här höjdjusteringsgrejen som är som höjdjusteringen på inmatningsbordet kanske?
Bästa tipset för att ställa in sådana maskiner är att ha Mattiasp tillhands. Har man inte det får man trixa själv. I så fall skulle jag först kolla att borden är plana och raka, sen köpa/låna ett maskinvattenpass och börjat med att ställa stativet i våg, därefter varje bord i våg, sen kuttern i våg och sen skulle jag börja ändra höjderna. Tänk på backlash i muttrarna, otroligt viktigt.
Min erfarenhet är att hyveln funka bäst med kuttern lite högre än utmatningsbordet. Men vi talar väldigt väldigt lite. Men när du har kutter och utmatningsbord i våg med varandra (ser du också genom att stålet flyttar träbiten lika mycket till höger och till vänster på kuttern) kan du flytta hela bordet lika mycket på alla skruvarna och hitta exakt rätt höjd. Ge dig inte här, om din riktning inte blir bra kommer inget annat senare i kedjan att bli bra heller.
Min erfarenhet är att hyveln funka bäst med kuttern lite högre än utmatningsbordet. Men vi talar väldigt väldigt lite. Men när du har kutter och utmatningsbord i våg med varandra (ser du också genom att stålet flyttar träbiten lika mycket till höger och till vänster på kuttern) kan du flytta hela bordet lika mycket på alla skruvarna och hitta exakt rätt höjd. Ge dig inte här, om din riktning inte blir bra kommer inget annat senare i kedjan att bli bra heller.
Maskinpass är ett förträffligt hjälpmedel. Men man kan börja med att ställa kuttern i våg. Därefter in- och utmatningsborden. På A3-31 är båda borden försedda med parallellogrammekanism, vilket gör den fortsatta inställningen ganska enkel. Inmatninsbordet behöver man inte röra när allt är planparallellt. När jag gjorde min grundinställning av hyveln hade jag inte tillgång till något maskinpass, så jag fick ta till mätklocka och rätskiva. Först får man ställa båda borden så att de ligger 1,00 mm ovan kutterns övre kant och hel tiden kontrollera så att de är planparallella med rätskivan. Ett bladmått eller lite alufolie är till stor hjälp när man jobbar med rätskivan. Med kutterns övre kant menar jag diametern _utan_ skären. När allt fungerar kan man flytta ned utmatningsbordet ca 0,02 mm med parallellogrammekanismen. Sen är det i allt väsentligt klart. Kontrollera genom att rikta två bitar och kontrollera snipe och att det blir en aning konkavt, dvs någon hundradel på en halvmeters bit. Om det blir snipe på sista delen av utmatningen ligger utmatningsbordet lågt. Om det blir på inmatningsssidan ligger utmatningsbordet högt. Om man har mätt ordentligt blir det i regel bra vid första försöket. Hammern håller inställningarna även om man viker upp borden för planhyvling.
Man kan även justera planbordet, men på min hyvel behövdes det inte. Faktiskt den enda inställningen som var perfekt vid leverans.
Man kan även justera planbordet, men på min hyvel behövdes det inte. Faktiskt den enda inställningen som var perfekt vid leverans.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Så svaret på frågan om hur man ska använda sina verktyg är att man behöver ytterligare verktyg? Nåja, jag är inte den som är den, även om min hyvel står på hjul och inte enkelt låter sig ställas i våg mer än tillfälligt. Någon som har lust att rekommendera ett lämpligt maskinvattenpass och en återförsäljare av oneway-klockan? Oneway listar plano som enda svenska återförsäljare men jag hittar den inte i deras onlinesortiment.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ska fortfarande skaffa en vettig klocka, men det här är åtminstone bruksskick.