3 438 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Halvmask
Jag har köpt en massa olika halvmasker som filter för damm.
Sist köpte jag en blå på Jula MSA för ca 280:-
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/ men efter nu ca 3 år så håller den på att lösas upp.
Jag tvättade av den i går och den blir bara alldeles klibbig och den faller sönder.
Det är väl 3 masken jag köpt på ca 10 år. Gummibanden brukar tappa spänsten efter ett tag.
Vad skall man köpa? Man vill ju inte att dom bara skall falla sönder.
Sist köpte jag en blå på Jula MSA för ca 280:-
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/ men efter nu ca 3 år så håller den på att lösas upp.
Jag tvättade av den i går och den blir bara alldeles klibbig och den faller sönder.
Det är väl 3 masken jag köpt på ca 10 år. Gummibanden brukar tappa spänsten efter ett tag.
Vad skall man köpa? Man vill ju inte att dom bara skall falla sönder.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Japp. Tittade faktiskt på tillbehörslistan just nu för att jag ville kolla vilket gasfilter jag ska ha när jag börjar riva foamglas (vätesulfid). Det finns reservdelar till det mesta. Masken är väldigt skön och går lätt att andas i. En nackdel är möjligen att man måste köra med Sundströms egna filter eftersom den inte tar normala 40mm filter, men det är en väldigt liten nackdel.
Skall se om den finns på och hitta över disk här i Uppsala
Är det nån som testat den här http://www.axminster.co.uk/trend-airace-respirator-323773
Är det nån som testat den här http://www.axminster.co.uk/trend-airace-respirator-323773
Hornbach har dem, om du orkar åka till Sundbyberg.
Den masken från axminster skulle jag skippa. Den är P2-klassad, det räcker inte om du råkar stöta på t.ex. asbest. Det framgår inte heller om du kan byta filter eller kombinera med gasfilter.
Den masken från axminster skulle jag skippa. Den är P2-klassad, det räcker inte om du råkar stöta på t.ex. asbest. Det framgår inte heller om du kan byta filter eller kombinera med gasfilter.
Jag har en Pirelli mask som jag har till gas, jag tänkte enbart ha den här till slipning och träbearbetning.tommib skrev:
Trend masken har bara utbytbara P2 filter. Fördelen som jag ser det är att man slipper en klump framtill. Samt det är ganska så stor yta som luften passerar.
Visst kan man åka till Sumpan man kan ju köpa på sig ett gäng filter så behöver man sen inte åka varje vecka för att köpa nya filter.
Jag ser att Maskin&Verktyg säljer masken. Jag åker förbi i morgon bitti o kollar.
Tack!
Största fördelen med Sundströms vid hemmabruk för renovering och sådant är ju förfiltrena. Det mesta dammet hemma är ju mycket grovt och sätter igen finare filter på nolltid. Sundströms har ju möjlighet att montera ett tunt pappersfilter ytterst som i princip inte kostar något alls och som effektivt tar bort det grövre dammet och skyddar det/de finare filtren under. Jag gör nog slut på minst ett tiotal förfilter innan jag byter P3-filtret. Också bra att man kan mecka ihop de filterkombinationer man för tillfället behöver.
Gillar man Sundströms filtersystem, men hellre har en mask med gänga så finns det en adapter. Jag har kört med den en hel del för att kunna använda samma filter i både halvmasken från Sundströms och en helmask med gänga.
Gillar man Sundströms filtersystem, men hellre har en mask med gänga så finns det en adapter. Jag har kört med den en hel del för att kunna använda samma filter i både halvmasken från Sundströms och en helmask med gänga.
Lite återkoppling.. Jag köpte en Sundströms SR 100, har använt den sen augusti.
1) Den är lite stor uppe på näsan så det är lite besvärligt med glasögon.
2) Min vibrerar när man andas ut. Jag förmodar att det är backventilen "gummiduken" som sätter igång och svänger.
Jag har öronfel så jag tar upp ljuden från kroppen, och hör dom starkt. Det gör att det låter ganska så högt. Har jag hörselkopor på mig och dom ligger mot masken blir det x-tra starkt.
Detta har jag inte varit med om med andra masker.
Det gör att MSA masken från Jula är för mig att föredra och så får man byta dom efter nått år när dom löser upp sig.
1) Den är lite stor uppe på näsan så det är lite besvärligt med glasögon.
2) Min vibrerar när man andas ut. Jag förmodar att det är backventilen "gummiduken" som sätter igång och svänger.
Jag har öronfel så jag tar upp ljuden från kroppen, och hör dom starkt. Det gör att det låter ganska så högt. Har jag hörselkopor på mig och dom ligger mot masken blir det x-tra starkt.
Detta har jag inte varit med om med andra masker.
Det gör att MSA masken från Jula är för mig att föredra och så får man byta dom efter nått år när dom löser upp sig.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden