Jag ska laga och måla karmen på ett halvfönster och har den här skadan vid blecket. Fukthalten i skadan är 14% och jag har skrapat ur den och låtit den stå och torka i några dagar med fint väder. Kan jag fylla med kemiskt trä eller något annat lämpligt spackel och måla, eventuellt lägga någon fogmassa över skarven mellan trä och bleck över hela fönstret. Samt på så sätt skjuta en större renovering av karmen med några år på framtiden? Huset är byggt på 20-30tal och själva fönstret är nyligen utbytt.

• IMG_8687.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linoljekitt

istället för kemisktträ eller fogmassan?

Om du vill fylla hålet i karmen med något och inte ska göra en riktig trälagning föreslår jag linoljekitt.

Välkommen till forumet föresten

• Gilla
tiost
  • Laddar…
Väljer du linoljekitt och linoljefärg kan du ju måla på en gång, med ett syntetiskt fönsterkitt eller fogmassa kan du behöva vänta ett par veckor.

• Gilla
tiost
  • Laddar…
Frerider
T tiost skrev:
Jag ska laga och måla karmen på ett halvfönster och har den här skadan vid blecket. Fukthalten i skadan är 14% och jag har skrapat ur den och låtit den stå och torka i några dagar med fint väder. Kan jag fylla med kemiskt trä eller något annat lämpligt spackel och måla, eventuellt lägga någon fogmassa över skarven mellan trä och bleck över hela fönstret. Samt på så sätt skjuta en större renovering av karmen med några år på framtiden? Huset är byggt på 20-30tal och själva fönstret är nyligen utbytt.
Oavsett material du lagar med så är det viktigt att lagningen går in under plåten så att det inte kommer att läcka framgent.
Plåten ser spikad ut? I så fall lirka ut spiken närmst för att komma åt och laga..
Jag skulle lagat med plastiskträ eller glasfiberspackel så att det blir hårdt och beständigt..

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du vill fylla hålet i karmen med något och inte ska göra en riktig trälagning föreslår jag linoljekitt.

Välkommen till forumet föresten
Tack

Frerider Frerider skrev:
Jag skulle lagat med plastiskträ eller glasfiberspackel så att det blir hårdt och beständigt..
Jag skulle också välja något tvåkomponentsspackel. Det sjunker inte ihop och blir slipbart så du kan göra en helt osynlig lagning.

• Gilla
tiost och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Oavsett material du lagar med så är det viktigt att lagningen går in under plåten så att det inte kommer att läcka framgent.
Plåten ser spikad ut? I så fall lirka ut spiken närmst för att komma åt och laga..
Jag har skruvat loss alla skruvarna i plåtens nederkant men den sitter som berget. Dock är det ganska lätt att komma åt och inspektera, så jag tänker att jag kommer att se och känna om det kryper in fukt framöver.

Har du tips på något märke som är bra och lättjobbat?

Frerider
T tiost skrev:
Jag har skruvat loss alla skruvarna i plåtens nederkant men den sitter som berget. Dock är det ganska lätt att komma åt och inspektera, så jag tänker att jag kommer att se och känna om det kryper in fukt framöver.

Har du tips på något märke som är bra och lättjobbat?
Plastic Padding har jag använt med bra resultat..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Plastic Padding har jag använt med bra resultat..
Denna har även jag använt i sommar till liknande lagning. Lättarbetat, lagom slipbart, okritisk blandning och ganska kort öppettid, på gott och ont. Man får blanda små satser och/eller vara snabb. För din lagning är det dock inga problem.

Bra resultat men, och ett stort men, jag vet inget om långsiktig hållbarhet för just denna produkt. Har dock använt liknande tidigare med goda erfarenheter.

IMG_1068.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tiost
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.