Hej,

Jag ska göra en håltagning i golvet för avlopp till en väggnära WC. Har lite svårt att tolka ritningen, vilket mått bör jag ha från vägg till centrum av ett 110-rör enligt denna bild? 70+(110/2)?

• Teknisk ritning av VVS-installation, avloppsrör med måttangivelser, svartvit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser helt klart ut som 70-80 mm från vägg till centrum av avloppsröret.

B b8q skrev:
B b8q skrev:
Tack, jag tänker också så. Eftersom jag tar upp ett nytt hål så kan jag bestämma helt fritt vilket gör det både lätt och svårt :D. Sätta det på 75mm då kanske?

Är det ett våtutrymme? I så fall måste det vara 60 mm mellan väggen och kanten på röret för att få till tätskiktet korrekt.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det ett våtutrymme? I så fall måste det vara 60 mm mellan väggen och kanten på röret för att få till tätskiktet korrekt.
Ja det är ett våtutrymme.

Läs igenom branschreglerna innan du börjar borra hål.

• Gilla
HuvudetPaSpiken och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som en väldigt konstig ritning. Den strider mot reglerna för tätskikt. Ritningar från tillverkare av wc och annat brukar ta hänsyn till gällande regler. Vad är det för toastol?

Den ser inte särskilt väggnära ut heller. Förutom avloppet då...

Varför inte en wc med avloppet neråt?

Eller dra avloppet i väggen vilket verkar vara grundprincipen för den där väggnära toaletten?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läs igenom branschreglerna innan du börjar borra hål.
Tack för tipset, det har jag.

H hempularen skrev:
Det ser ut som en väldigt konstig ritning. Den strider mot reglerna för tätskikt. Ritningar från tillverkare av wc och annat brukar ta hänsyn till gällande regler. Vad är det för toastol?
Det är en sådan här WC: https://www.duravit.se/products/all_series/darling_new.com-en.html?product=592371

Jag har tittat på instruktioner för fel WC, på ovanstående sida så ser man istället att man kan sätta avloppet på 135 mm till centrum från vägg. Eller 120 - 150 mm om man använder excentrisk anslutning som då ger 30 mm förskjutningsmöjlighet. Men samtidigt så visar dom en ritning med måtten 70 - 80 mm. Vad gäller? Hur ska man tolka det där?

Duravit tycker dock att det är en god idé att göra hål i tätskiktet i golvet för att monter WC:n, kolla här: https://www.duravit.se/dimg/3034205.pdf - vilket givetvis går emot branschreglerna.

Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Varför inte en wc med avloppet neråt?
Man kan ansluta det antingen nedåt eller i vägg.

useless useless skrev:
Den ser inte särskilt väggnära ut heller. Förutom avloppet då...
Den är väggnära även om det inte ser ut så.

T
Om du ska följa tätskiktsregler så kan du glömma golvanslutningen. Med vägganslutningen så funkar det så kör på det om det är möjligt annars släpp tanken på en väggnära toalett och köp en vanlig eller vägghängd toalett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.