Har Bosch hålsågar på jobbet, de är bra, snabbfästet är grymt när man ska rensa ur hålsågen.

För övrigt en av få bra saker från Bosch som är bra, deras vanliga borrar tex är skräp, Biltema har bättre borrar.
Använd skärpasta när du kör i metall, då håller sågarna länge.

C
T trojlee skrev:
Gillar ju strunturen med l-boxx systemet:rofl:
Å andra sidan, sju hålsågar i en L-Boxx är ju nästan löjligt futtigt. Antagligen insåg de detta och istället för att göra satserna större så bytte de till en mindre låda.
Samma sak med Bahcos satser.

d6ea6355d2d443097bfc7b7d292319185b2a9a74.jpeg

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Tur man har fler hålsågar att komplettera lådan med då:cool:. Som smidigt att få med sig alla i en och samma låda.

C
T trojlee skrev:
Tur man har fler hålsågar att komplettera lådan med då:cool:. Som smidigt att få med sig alla i en och samma låda.
Ja, att ha plats att kunna slänga i några extra sågar är ju i sig inte dumt alls. Eftersom man förargligt nog ofta saknar just den dimension man behöver samlar man ju alltid på sig lite udda hålsågar. Men så vitt jag kan bedöma saknas det "fästen" för fler sågar än de sju som ingår i satsen(?) Så de får ju ligga och skramla runt i så fall.

Min erfarenhet är att INTE köpa på det så kallade proffsmagasinet. Beställde för ca 3 månader sedan bacho hålsågar där. Men har skickats fel 2 gånger och jag har fortfarande inte fått rätt hålsågar. Så efter otaliga mail och strul har jag gett upp och kommer köpa mina sågar någon annan stans. Mitt liv e för kort för att tjafsa mer med dom. Vad som är proffsigt med det förfarandet vet jag inte.

De bacho hålsågar som skickades i fel storlek har jag testat en del, men kvaliteten var lite så sådär. En gick sönder ganska på en gång när jag körde i en gammal timmerstomme. Vanligt nytt byggmaterial går bättre.

Så köp du bosch från en vettig handlare så blir du nog nöjdare än jag.

Hej
Hjälp! Har glömt hur man monterar de små hålsågarna. Centrumborren ska inte monteras. Någon instruktion, manual medföljde inte hålsågssatsen och jag finner icke hjälp av Google.

Behöver bredda hålet som är borrat.

Tacksam för hjälp!

Verktygsdelar i ett plastfodral, inkluderar skruvar, muttrar, en Allen-nyckel och en sågbladsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två separata delar av ett verktyg, troligen kronborr, på sliten yta.
Skapa konto

• Urtagen cirkel i trä, metallplåtdel bredvid, möjlig dörrkomponent, skruvhål, slitet, arbetsyta.
    Skapa konto
  • Verktyg och komponenter för dörrinstallation på träunderlag: borr, mejslar, gångjärnsplattor, låskolvar, muttrar.
    Skapa konto
Du har inte ett vasst stämjärn istället? Det där riskerar förstöra ramen om du planerar köra hålsågen på frihand utan centrumborr eller pelarborrmaskin.

Svar på din fråga; Trä hålsågen på den lilla hållaren, lås den från baksidan med den lilla muttern.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Skruva in insexskruven,gänga dit hålsågen ,Skruva dit låsmuttern.
Men det är helt omöjligt att komma rätt utan centrumborret om du inte har ett stativ till borrmaskinen

plåtrickard plåtrickard skrev:
Skruva in insexskruven,gänga dit hålsågen ,Skruva dit låsmuttern.
Men det är helt omöjligt att komma rätt utan centrumborret om du inte har ett stativ till borrmaskinen
Nu är detta, som syns på bilderna, billiga hålsågar utan gängfattning så din beskrivning om att gänga på sågen förvirrar nog mer än den hjälper tyvärr 🙂

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Den är lika logisk som dålig så hen bör kunna lista ut det. Dom små ska man inte använda plattan till och dom minsta ska ha lilla fästet, trä på hålsågen bakifrån och skruva fast muttern.

Ett sätt att borra utan centrumborr är att borra en mall i något annat som man tvingar(eller skruvar) fast där man vill borra, då kan den inte vandra iväg.

Ett sätt att borra på frihand utan centrumborret eller pelarborr är att först borra ett hål av samma diameter (med centrumborr monterad) i en annan planka och sedan tvinga fast den plankan ovanpå och låta det hålet guida hålsågen.

• Gilla
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
Sätt den inringade tappen genom hålsågen, gänga sedan på muttern från andra sidan enligt pil. Sedan är det bara att borra🥳

• Verktyg och delar på bord, markerade med röd krita för att illustrera samband eller steg i process.
    Skapa konto
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Sätt den inringade tappen genom hålsågen, gänga sedan på muttern från andra sidan enligt pil. Sedan är det bara att borra🥳
Tack! Så ska det se ut! Ingen dum kommentar, endast en 1.2.3-guide. Klart! Bockar och bugar och tackar för hjälpen Trojlee! Nr 13 har följt mig sedan 2016. Alltid varit något positivt förknippat med den siffran sedan dess. Ditt inlägg var det trettonde. Tack för hjälpen! 🤜🤛

Redigerat:
  • Älska
trojlee
  • Laddar…
Måttband, träyta, metallfäste med gaping, borrade hål. Konstruktion, mätning, snickeri.
Skapa konto

• Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.