Hej,

När jag skriver karmskruvdragare så är det modellen som inte har överbelastningsskydd eller de som drar sönder händer osv. Det finns säkert de som löser ut vid en viss belastning men jag har inte stött på dem ännu:).
Köra hålsåg med mutterdragare har jag aldrig provat, får lägga det listan som jag skall göra i framtiden. Fördelen med en långsmal slagborrmaskin (som slår ifrån) är att man kan borra genom hyffsat tjocka väggar, 30 cm.

Det jag tycker är viktigt när man sågar med hålsåg är att maskinen slår ifrån/kuggar över så man inte skadar sig när sågen hugger, de gör de ofta när man sågar i plankvägg med stora hålsågar.

/Ola

Vad sägs om att använda en handhållen bruksomrörare, eller vad det nu heter. Jag använder den till att blanda bruk i murarhinken med.

Den går långsamt och är mycket stark, men knappast något man tar med sig upp på en stege

Jag har också precis insett nackdelen med kombon stark maskin och stor hålsåg. Kör med en 770W Dewalt och en 127mm hålsåg genom kortlingar och handlederna mår så där samt att det har gått åt lite plåster också. Får försöka hitta en svagare maskin med 13mm chuck. Bruksblandare tror jag verklingen inte på. Den jag har är på 850W och går ännu långsammare vilket borde vara helt livsfarligt för händerna.

Redigerat:
Apropå handtag, vet någon vart man kan köpa ett stödhandtag med M8 gänga?
Jag menar typ såna som sitter på vinkelslipar.

Vore rätt bra att ha när man ska köra hålsåg. :)

M8 är inte så mycket att komma med när en stor hålsåg nyper. Min MonsterMakita, refererad ovan, har trekvarttums rörgänga så att man kan be rörisen att ordna ett lagom långt rör om det medföljande på ca 30 cm skulle vara för kort. Det är faktiskt inget skämt...
Här är ett klipp när Mr_Handyman kör den:
http://www.youtube.com/watch?v=x3roN5fhHkQ

Nä det är inte så jättestarkt.
Men jag ska ha det till min skruvdragare när jag kör större hålsågar, så det blir ju inte såna krafter som din monstermakita direkt.

Nu får jag istället stå och hålla i batteriet med ena handen för att inte bryta handleden.

Min Kress har nämligen färdiga hål för stödhandtag i magnesiumväxelhuset.

Och nej jag har inte tänkt köra några 160mm hålsågar men det är bra att ha när det hugger ändå. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.