Byggahus.se
Daggpunkten är inte problemet utan om det inte finns tillräcklig torrperiod ...eftersom alla organiska material måste andas och skyddas från fukt och skadedjur samt röta o svamp...

Bygger man med byggfysikalisk kunskap så är det inga problem...det är när girigheten kommer in i bilden...fel livsstill tex hur vi tvättar oss i väst samt hur vi tar hand om våra kläder o mat som livsstilen tar kål på våra bostäder o gör oss sjuka.

Fuktspärr rekommenderar jag absolut inte till halmbalshus utan lämpligt fukttransporterande ytskikt som gärna får vara brandhärdigt puts eller lercleaning... Ja otroliga hus kan byggas av halm men inte där stora stygga vargen bor
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
titta på jordbyggnadstekniker då du kan bygga blandat? Sedan kan du titta på foamglasgrund som kan vara en utmärkt grund för ett halmteknikhus eller jordbyggnadsteknik
 
byggarätt skrev:
lämpligt fukttransporterande ytskikt som gärna får vara brandhärdigt puts eller lercleaning
Vad menar du med brandhärdig puts? Lerputs är också mycket brandhärdig.

Kalk eller cementputs är nog också bra mot brand, men har de den nödvändiga fukttransporterande egenskapen?
Lerputs vill gärna ned till 3 % fukthalt. Dvs. att den suger nästan hela året.
På min östvägg har jag ibland fukt i putsen om hösten, men efter några dagar med fint väder är den torr igen.
 
utvändigt kalk eller cementputs men då har du ett bekymmer med hussvamp som du måste se upp med...
invändigt lerputs...
Du har rätt i att cement blir gärna för tät men med vindskyddspapp som underlag och nät så kan man bygga upp en öppen isolering uppåt som ju måste skyddas mot insekter o djur med nät eller annat tex ekofiber saltbehandlad
Kalkputsen andas bättre men även den ska helst inte ta för mycket fukt...dvs takfötter o annat fönsterbleck behöver vara noggrant genomtänkta
 
Men någonstans i väggen möts kyla och värme, där kondenseras vatten vilket gör att det borde bli ganska blött inuti väggen just där. Halm ruttnar ju förhållandevis lätt, svårigheter att få ut fukten/vattnet snabbt måste ju vara betydande och oavsett livsstil så blir ju inomhusluften ganska vattenbemängd genom svettning, utandningsluft,matlagning och tvätt.
 
Hej alla. Börjar med att säga, vilken fantastiskt informationsforum. Härligt! Jag själv suktar efter ett husprojekt med halmbalar.

En amatöraktig fråga bara. Om man väljer att ha träfasad på lerputsen, behöver inte det finnas en luftspalt mellan puts och trä? Då putsen ska både avge och ta emot fukt, stoppar inte trät den möjligheten eller blir inte trät fuktigt och möglar bakifrån?

Alla funderingar är uppskattade!

Med vänlig hälsning Anders
 
TwinkleToe skrev:
Hej alla. Börjar med att säga, vilken fantastiskt informationsforum. Härligt! Jag själv suktar efter ett husprojekt med halmbalar.

En amatöraktig fråga bara. Om man väljer att ha träfasad på lerputsen, behöver inte det finnas en luftspalt mellan puts och trä? Då putsen ska både avge och ta emot fukt, stoppar inte trät den möjligheten eller blir inte trät fuktigt och möglar bakifrån?

Alla funderingar är uppskattade!

Med vänlig hälsning Anders
Hej och gott slut.
Jag har varit engagerad i halm, kubb och lerhus under en längre tid men gav det på båten eftersom det finns inget svar på vad som händer i väggarna över tid med avseende på fuktvandring.
När jag byggde vårt hus, se speciell tråd, så hade vi diskussioner om tjocklek, fukt och ångspärrar och där expertisen som jag anlitat definitivt avrådde från att ha väggar som översteg 12 centimeter utan effektiv ångspärr och med effektiv luftcirkulation med återvinning av värme.
Märk väl att vi inte använde annat än beprövade isoleringsmaterial.
Om det nu blir så att du bygger ett hus med halmisolering så undrar jag varför du skall lerputsa det och sedan klä det med träpanel, räcker det inte med att täcka halmen med vindpapp, en luftspalt och sedan panel?
Att pusten skall ta emot och avge fukt är det som jag ställer mig tveksam till eftersom en vägg av den tjockleken inte kan eller hinner transportera fukt åt något håll, den blir kvar i väggen men, jag hoppas att jag och de jag anlitat har fel.
Att titta på äldre byggtekniker kan vara av intresse. Det finns inga gamla halmbalshus, det är en fluga som har varit populär i ett tiotal år men som av olika skäl aldrig fått fäste. Orsaken är förmodligen att de möglade och ruttnade i vårt förhållandevis blöta klimat vilket gjorde att ingen förnuftig människa har använt metoden men, det skulle vara intressant att få lite mothugg.
 
Hittade några fotografier från 1999, Växjö var platsen och kulturchefen byggmästare.
Arbetslag tar rast framför hus under renovering med ställningar, Växjö 1999.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person applicerar puts på en vägg utomhus, byggarbete i Växjö 1999.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte någon direkt mothugg jag kan ge mera än att jag har hört och läst lite om halmbalshus från Canada. Vet dock inte så mycket om dem eller hur länge de har stått. Canada ska ha liknande klimat som oss..

Din tanke kring fukt som kan stanna kvar inne i väggen var intressant. Då jag läst några bloggar om halmbalshus här i Sverige undrar jag om de tänkt på samma sak och vad de kommit fram till.

Att jag ville ha panel på utsidan är mestadels för att skydda putsen som inte är så pass tålig samt att trä är då snyggt.

Att ha vindpapp, luftspalt och sedan panel kanske fungerar men då jag ej har erfarenhet så kan jag inte diskutera för och nackdelar med detta. Dock blir det lättare för mus samt insekts angrepp i halmen. Har för mig också att jag har läst att när man putsar halmen på båda sidorna blir halmen bevarad och då inte bryter ner och tappar isoleringsförmågan. Med vindpapp tappas den möjligheten.

Mest bara funderingar och inga erfarna argument.

MvH Anders
 
https://livstidnu.files.wordpress.com/2014/08/halmbalshus_webb.pdf

Hej igen. Läs länken här ovan och sök efter en del utvärderingar på nätet, det finns någon från Linköpings universitet tror jag som kan vara intressant.
Möss och andra insekter kommer att tacka sina gudar för att någon bygger hus som de stormtrivs i, om man inte nätar in dem i stålnät förstås och sätter ut fällor både här och där. Men, möss finns överallt, i alla hus så det spelar kanske inte så stor roll, bara de inte blir för många.
Det som är tankeväckande, förutom de vaga upplysningar som går att få fram om fuktvandring är ju att arbetet är krävande, något som en enskild knappast mäktar med vilket gör bygget dyrt med tanke på det enligt mig tvivelaktiga resultatet.
Visst ser det käckt ut med tjocka väggar, rundade hörn och djupa fönsternischer men, det går ju att få fram på annat sätt.
Återkommer om det i an annan tråd.
 
TwinkleToe skrev:
[länk]

Examensarbete som handlar om: Simuleringar av fukttillståndet i
väggar isolerade med halmbalar.

Har inte själv läst ännu men kan vara intressant.
Har ögnat igenom rapporten, glad över att få läsa den och fått en del av mina misstankar bekräftade trots att den inte belyser en del av mina farhågor. Intressant är att huset som jag var med och byggde 1999, Storkeboda utanför Växjö, förmodligen, enligt rapporten, är mögelangripet och att fukt finns i andra liknande hus.
När halmbalshus beskrivs så ligger de på platser med ett Spanskt inlandsklimat, som Nebraska eller i utpräglade torra miljöer, sällan i det genomfuktiga Sverige där det förefaller regna för jämnan, i alla fall när man ska bygga.
Om ett intresse ändå finns för ett slikt hus så bör denna rapport ge en hel del idéer om lösningar som bör beaktas, främst ventilation men också att förstärka isoleringen med mineralull.
Själv skulle jag nog möjligen bygga en liten bod för skojs skull på tomten, inte ett boningshus för alla har väl någon bekant som stinker mögel men själv inte känner något annat än den där besvärliga snuvan som inte vill ge med sig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
OveRaskopp skrev:
Om det nu blir så att du bygger ett hus med halmisolering så undrar jag varför du skall lerputsa det och sedan klä det med träpanel, räcker det inte med att täcka halmen med vindpapp, en luftspalt och sedan panel?
Putsen skall vara på utsidan för att konservera halmen. Eftersom leran gärna vill ha 2-3 % luftfuktighet kommer den se till att halmen hålls torr och fin (åtminstone nära leran). Utan putsen kommer halmen påverkas av fuktig utomhusluft.
Putsen är också brandskydd.
 
OveRaskopp skrev:
Möss och andra insekter kommer att tacka sina gudar för att någon bygger hus som de stormtrivs i, om man inte nätar in dem i stålnät förstås och sätter ut fällor både här och där. Men, möss finns överallt, i alla hus så det spelar kanske inte så stor roll, bara de inte blir för många.
Det som är tankeväckande, förutom de vaga upplysningar som går att få fram om fuktvandring är ju att arbetet är krävande, något som en enskild knappast mäktar med vilket gör bygget dyrt med tanke på det enligt mig tvivelaktiga resultatet.
Möss och insekter trivs nog många platser, men inte i halmbalshus.
Du skrev tidigare att du har varit engagerad i halmhus. Om du hade det hade du sett att halmbalen är så kompakt at musen inte har en chans att komma sig in i den.
Insekter tror jag heller inte kommer in (jag ar åtminstone inte sett några., och vad skulle de göra där? Halmen är kompakt också för dem och den innehåller nästan inget som kan användas som mat.

Sen snackar du om att arbetet är krävande. Hur menar du då? Enligt mig är det busenkelt. Det som kan vara svårt är att bygga en bärande trästomme, men den har ju flertalet småhus gemensamt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.