Byggahus.se
Om jag ändrar lite på frågeställningen då och frågar varför byggs det så lite hus med halmbalar ? Jag har aldrig sett ett i verkligheten trots att jag har sysslat med just hus av olika typer i hela mitt liv. Jag har hellre aldrig hört någon i min bekantskapskrets som jobbat i ett. Och jag kan garantera att i den kommun där jag bor och i grannkommunerna så finns det eller har inte i modern tid funnits ett "halmhus". Däremot förekommer hus med många olika byggsätt med olika "kvalitéer".
För är det, som någon påstod, att man byggt hus av halm i tusentalsår så kan det ju knappast vara någon ny och okänd metod.
 
Microkatten
Varför det byggs så få halmbalshus beror säkert på flera orsaker, t.ex svårigheter att få fatt i byggelement, osäkerheten konstruktionsmässigt, avsaknad av företag som nappat på idén, brist på forskning, brist på kunnigt folk, etc.

Men vad är din poäng med att konstatera att det finns väldigt få halmbalshus? Det fanns väldigt få hus med mineralull också för hundra år sedan...


elmont skrev:
För är det, som någon påstod, att man byggt hus av halm i tusentalsår så kan det ju knappast vara någon ny och okänd metod.
Vem har påstått att man byggt halmbalshus i tusentals år?
 
Jag läste väl fort och ser först nu att det "tusenåriga" gällde halm som takmaterial, hållbarheten är väl rätt bra 40 - 70 år beroende på vilken typ av halm/vass det handlar om och hur torrt klimatet är.
Jag ställer mig bara frågande till halmhusens "förträfflighet" är nått bra så brukar det slå igenom rätt snabbt.
Och är en metod "bättre" brukar det inte ta lång tid innan den slår igenom. Det innebär att om nått är bra så sprids det fort, fungerar det sämre så brukar det bli några "troende" som under en tid driver projekt som så småningom självdör.
OCH jag har inget emot att folk bygger hus av halm men jag har svårt att förstå varför.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Du kan också tala med LBE Arkitekter i Växjö AB [länk]

... som har hyfsat bra referens [länk]
Hej Billy, länken till en pdf hos Klimatpiloterna ovan fungerar inte längre. Vet du hur jag får tag på denna spännande pdf? Mvh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.