Byggahus.se
Läser att man ska undvika att montera luftvärmepump på väggstativ om man har ett trähus med träpaneler. Främst för att det kan vibrera mycket.

Men gör det verkligen det om ändå har vibrationsdämpare på fästena?
 
Jag är ljudkänslig och skulle inte chansa för egen del, dessutom anser jag det enklare och billigare att sätta utedelen på ett par lecablock direkt på backen.
 
F fribygg skrev:
Jag är ljudkänslig och skulle inte chansa för egen del, dessutom anser jag det enklare och billigare att sätta utedelen på ett par lecablock direkt på backen.
Det är nytt hus så vill gärna att det ser fint ut :) Lecablock är praktiskt men ser inte så bra ut.
 
A Advert skrev:
Det är nytt hus så vill gärna att det ser fint ut :) Lecablock är praktiskt men ser inte så bra ut.
Luftvärmepumpar ser heller inget vidare ut i mina ögon, jag vilar hellre blicken på en kakelugn eller kamin såhär på fredagskvällen.
 
Köp till bra stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud är mitt tips.
En utedel bör dock ej placeras på en sovrumsvägg.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Köp till bra stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud är mitt tips.
En utedel bör dock ej placeras på en sovrumsvägg.
Den kommer placeras på en garagevägg ca 10meter från närmsta sovrum.

Tror det är lugnt då?
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
A Advert skrev:
Den kommer placeras på en garagevägg ca 10meter från närmsta sovrum.

Tror det är lugnt då?
Är det en garagevägg så behövs inga stålfjäderdämpare utan räcker med vanliga gummidämpare.
antar nu att det inte är något annat känsligt rum ovanpå garaget !
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Jag är ljudkänslig och skulle inte chansa för egen del, dessutom anser jag det enklare och billigare att sätta utedelen på ett par lecablock direkt på backen.
Gott att få upp pumpen lite så man blir av med isen under med.
 
A Advert skrev:
Den kommer placeras på en garagevägg ca 10meter från närmsta sovrum.

Tror det är lugnt då?
Javisst
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det en garagevägg så behövs inga stålfjäderdämpare utan räcker med vanliga gummidämpare.
antar nu att det inte är något annat känsligt rum ovanpå garaget !
Ok toppen det underlättar installationen en hel del. I vårt fall så är detta en sidobyggnad, som består av ett garage och en gästlägenhet. Mellan gästlägenhet finns förråd md bergvärmepumpen som ger värme till huvudbyggnaden.

Så gästlägenheten är redan utsatt för diverse ljud från bergvärmepumpen samt den aktiva frånluftsventilationen.
 
Tycker ni man behöver ta eller heltäckande skydd på en väggmonterad luftvärmepump?
 
A Advert skrev:
Tycker ni man behöver ta eller heltäckande skydd på en väggmonterad luftvärmepump?
Menar du en sån där kaninbur som man kan köpa så är svaret att det inte behövs.
Är det risk för snöras från hus/garagetak såkan det vara bra att bygga ett stadigt tak över utedelen
 
sysmali
Jag fick en mitsubishi hero 25 monterad på träfasad med gummidämpare. Det enda stället som passade för utedelen var precis på utsidan bakom min favoritposition i soffan, ca 50 cm bort. Hör/känner absolut inget.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Stor skillnad på ytterväggar så går inte vara säker på om man får stomljud förräns den är igång och jobbar ordentligt .
Rekomenderar alltid en bra stålfjäderdämpare om man är minsta osäker, den femhundringen i extra kostnad är det värt tycker åtmindstånde jag.
Alternativet är en gjuten platta eller motsvarande underlag som inte stiger/sjunker av tex tjäle/sättningar med markstativ då utedelen inte får börja luta åt fel håll.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
sysmali
C Comfort Thomas skrev:
Stor skillnad på ytterväggar så går inte vara säker på om man får stomljud förräns den är igång och jobbar ordentligt .
Rekomenderar alltid en bra stålfjäderdämpare om man är minsta osäker, den femhundringen i extra kostnad är det värt tycker åtmindstånde jag.
Alternativet är en gjuten platta eller motsvarande underlag som inte stiger/sjunker av tex tjäle/sättningar med markstativ då utedelen inte får börja luta åt fel håll.
Sant - beror på ytterväggar. I mitt fall så lovade leverantören (som du rekommenderade via ett annat forum) att om stomljud uppkom skulle de byta till stålfjäderdämpare eller markstativ.

Supernöjd med leverantören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.