Jag hoppas det är ok att ställa frågan här.
Jag har ett vikignatält som är 2,5 m brett, 3 m långt och 2.15 m högt.
I dagsläget har jag två stolpar och en överliggare men då kan jag inte sätta upp det själv så jag skulle vilja göra ett A-ramstält, men har inte plats att förvara 2,5 - 3 m långa bitar brädor.
Överliggaren i det nuvarande tältet är tvådelat, halvt i halvt med 50 cm överlapp och fästs ihop med två st vagnsbult och vingmuttrar.
Det tänkte jag även göra med de två sidobrädorna mot marken som tillkommer till ett A-ramstält.
Men, de brädor som står snett upp mot nocken (markerade med X på tältet med tältduken på) vill jag inte ha synliga moderna lösningar på.
Min fråga är, om jag istället använder 75x45 mm reglar, kan jag borra hål i dem, rakt in från den sågade änden och sen ha en tapp i som jag sen trär i motsvarande del? (Se min eminenta bild nedan där jag försöker förklara hur jag menar.) Eller rasar det ihop då? Tältduken väger torr ca 7 kg skulle jag tro, kanske mer. Jag kan använda gängad stav, armeringsjärn eller trä som tapp, det syns ju inte så det spelar ingen roll.
Mitt tält kommer inte att ha drakar eller liknande då min duk ligger utanpå och inte på insidan av stommen som i tältet på bilden så hela stommen kommer att vara inuti, men stolparna kommer ändå att synas.
I 'värsta' fall kan jag göra halvt i halvt och sy någon slags tub av linne/ylle och dölja skruvarna, men jag vill helst undvika det om det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder