Hej!
Har tänkt att bygga en enkel pergola med hjälp av limträ som jag ska måla. Planerar att bygga allt i dimensionen 115x115 mm.
Hur långt spann kan jag ha mellan vägg och pelare utan att "balken" böjer sig så det "syns". Spann från vägg till tänkt pelare är 4,3 meter. (se bild)
På balkarna har jag tänkt att lägga ribbor av 45x45 mm med cirka 30 cm mellanrum.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Pelle
Har tänkt att bygga en enkel pergola med hjälp av limträ som jag ska måla. Planerar att bygga allt i dimensionen 115x115 mm.
Hur långt spann kan jag ha mellan vägg och pelare utan att "balken" böjer sig så det "syns". Spann från vägg till tänkt pelare är 4,3 meter. (se bild)
På balkarna har jag tänkt att lägga ribbor av 45x45 mm med cirka 30 cm mellanrum.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Pelle
Har du ingen snölast att ta hänsyn till så kan du ha rejält spann utan problem.
Jag fixar inte att räkna, men 4,5 meter kan jag inte tänka mig är något problem
Men vad är anledningen till att du vill köra med kvadratisk profil 115x155 på vågräta bjälkar? Det blir ju ordentligt mer kraftigt, stadigt och mer bärighet, samt billigare ifall du kör med t.ex. 45x170 regel.
Men vad är anledningen till att du vill köra med kvadratisk profil 115x155 på vågräta bjälkar? Det blir ju ordentligt mer kraftigt, stadigt och mer bärighet, samt billigare ifall du kör med t.ex. 45x170 regel.
Tack för svar. Det är mer en utseendefråga, gillar den profilen.Mikael_L skrev:
Har du ingen snölast att ta hänsyn till så kan du ha rejält spann utan problem.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Jag kan inte svara angående limträstolparna, men det kommer inte funka att ha 45x45 ovanpå. Hur långt ska det spannet bli? Du måste nog minst upp till 45x95 beroende på spann.
Ok! Tack för input.
Ok, tack för svar.
Ja vilket spann kommer det vara?Pasjostrom skrev:
På bilden verkar det röra sig om kanske 2-2,5 meter, nog klarar sig en 45x45 som bara bär sin egen vikt det?
Däremot är det lite svårt att hitta 45x45 regel i sådan kvalla att det inte vrider och har sig.