För några dagar sedan märkte jag att det uppstått en glipa i fogmassan bakom tvättstället. Intrycket är att tvättstället flyttat sig ut från väggen ett par millimeter. När jag trycker in det mot väggen kan jag också rubba det en aning. Vi har en 3-åring som (trots att vi blir arga varje gång) tycker om att hänga i tvättstället, och vi är förstås oroliga att hon ska få det över sig. Finns det risk att det lossnar?
Tvättstället har två hyllor vid väggen där det alltid samlas vatten (extremt opraktisk design), och nu när fogmassan släppt rinner detta vatten ner bakom tvättstället och luckrar upp spånskivan i skåpmöbeln under.
Jag vill förstås byta hela skiten men har lite frågor:
1. Är det bråttom? Hur bedömmer jag om det är bråttom?
2. Är det standardmått på upphängning av tvättställ? Kommer det nya tvättstället att kunna använda samma skruvhål? Några andra saker att tänka på för att få ett snyggt och säkert resultat när man byter tvättställ med skåp?
Tvättstället har två hyllor vid väggen där det alltid samlas vatten (extremt opraktisk design), och nu när fogmassan släppt rinner detta vatten ner bakom tvättstället och luckrar upp spånskivan i skåpmöbeln under.
Jag vill förstås byta hela skiten men har lite frågor:
1. Är det bråttom? Hur bedömmer jag om det är bråttom?
2. Är det standardmått på upphängning av tvättställ? Kommer det nya tvättstället att kunna använda samma skruvhål? Några andra saker att tänka på för att få ett snyggt och säkert resultat när man byter tvättställ med skåp?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Sitter kommoden fortfarande väl fastskruvad eller har den också börjat släppa?
Rör sig framkanten av tvättstället i förhållande till kommoden?
1. Jag tror att svaret på ovanstående frågor ger dig underlag för att bedöma om det är bråttom.
2. Nej
Kanske
Välj kommod med ett tvättställ som går lite utanför kommoden så att inte kommodens målade/folierade spånskiva syns ovanifrån.
Rör sig framkanten av tvättstället i förhållande till kommoden?
1. Jag tror att svaret på ovanstående frågor ger dig underlag för att bedöma om det är bråttom.
2. Nej
Kanske
Välj kommod med ett tvättställ som går lite utanför kommoden så att inte kommodens målade/folierade spånskiva syns ovanifrån.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är denna vägg bärande? Håller på att bli tokig...
Planlösningar -
Hur länge håller sig vatten varmt i en varmvattensberedare
Värme allmänt -
Är det sannolikt att detta material innehåller asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Håller på att byta syll
Byggmaterial & Byggteknik -
Har någon testat Dala dry faluröd? Håller den måttet?
Fasad